تیننیوز| دبیركل تراسیكا (كریدور حملونقلی قفقاز-اروپا-آسیای میانه) با هدف توسعه حملونقل چند وجهی بین اروپا و آسیا با مدیرعامل راهآهن دیدار و گفتوگو كرد.
به گزارش تیننیوز، در این دیدار محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن توضیحاتی درباره اهمیت محورها ریلی كشور در اتصال اروپا به آسیا و كریدورهایی ریلی كه از چین و آسیای میانه به تركیه و اروپا از طریق ایران گذر میكنند ارائه داد و همچنین در خصوص كریدورهایی كه خاك ایران، اروپا و آسیا را به كشورهای حاشیه خلیج فارس متصل میکنند، صحبت کرد.
او در ادامه خواستار توضیحاتی درباره نحوه بهرهمندی راهآهن از تراسیكا شد و اینكه آیا در این كریدور تعرفه خاصی اعمال میشود؟
در این جلسه دبیر كل تراسیكا (میرچاو چوبراگا) ضمن قدردانی از پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، اعلام کرد كه در حال حاضر ۱۳ كشور از جمله ایران، عضو این كریدور هستند و هدف این كریدور، توسعه حملونقل چند وجهی بین اروپا و آسیا است.
دبیرکل تراسیکا همچنین گفت: برای اجرای این كار توافقنامهها و اسناد مختلفی تنظیم شده كه از جملهآن، توافقنامه توسعه حملونقل چند وجهی و درخواست برای الحاق ایران به این توافقنامه است.
او افزود: در حال حاضر هدف اصلی تراسیكا این است كه حملونقل چند وجهی تحت یك بارنامه و سند واحد صورت گیرد که در همین راستا گروه كاری در آبان ماه سال جاری در گرجستان تشكیل و این سند را بررسی كردند.
او در ادامه گفت: گروه كاری فوق با بررسی سند یاد شده، به یك سند واحد و مطلوب خواهند رسید تا برای شیوههای مختلف حملونقلی قابل استفاده باشد.
بر اساس گزارش منتشر شده در روابط عمومی شرکت راهآهن، دبیرکل تراسیکا همچنین به مشكل ترخیص گمركی اشاره كرد و افزود: یك سند واحد نیز برای ترخیص گمركی بار در كل كریدور باید تنظیم شود.
او گفت: بهدنبال داشتن تعرفه واحد برای كل مسیر هستیم؛ چرا كه مهمترین برنامه تدوین سند واحد مورد قبول برای استفاده شیوههای مختلف حملونقلی است.
به گفته او، با توجه به برداشتن تحریمهای ایران، فرصت خوبی پیش آمده تا اعضا كریدور از جمله ایران از كمكهای فنی بهرهمند شوند.
∎
به گزارش تیننیوز، در این دیدار محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن توضیحاتی درباره اهمیت محورها ریلی كشور در اتصال اروپا به آسیا و كریدورهایی ریلی كه از چین و آسیای میانه به تركیه و اروپا از طریق ایران گذر میكنند ارائه داد و همچنین در خصوص كریدورهایی كه خاك ایران، اروپا و آسیا را به كشورهای حاشیه خلیج فارس متصل میکنند، صحبت کرد.
او در ادامه خواستار توضیحاتی درباره نحوه بهرهمندی راهآهن از تراسیكا شد و اینكه آیا در این كریدور تعرفه خاصی اعمال میشود؟
در این جلسه دبیر كل تراسیكا (میرچاو چوبراگا) ضمن قدردانی از پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، اعلام کرد كه در حال حاضر ۱۳ كشور از جمله ایران، عضو این كریدور هستند و هدف این كریدور، توسعه حملونقل چند وجهی بین اروپا و آسیا است.
دبیرکل تراسیکا همچنین گفت: برای اجرای این كار توافقنامهها و اسناد مختلفی تنظیم شده كه از جملهآن، توافقنامه توسعه حملونقل چند وجهی و درخواست برای الحاق ایران به این توافقنامه است.
او افزود: در حال حاضر هدف اصلی تراسیكا این است كه حملونقل چند وجهی تحت یك بارنامه و سند واحد صورت گیرد که در همین راستا گروه كاری در آبان ماه سال جاری در گرجستان تشكیل و این سند را بررسی كردند.
او در ادامه گفت: گروه كاری فوق با بررسی سند یاد شده، به یك سند واحد و مطلوب خواهند رسید تا برای شیوههای مختلف حملونقلی قابل استفاده باشد.
بر اساس گزارش منتشر شده در روابط عمومی شرکت راهآهن، دبیرکل تراسیکا همچنین به مشكل ترخیص گمركی اشاره كرد و افزود: یك سند واحد نیز برای ترخیص گمركی بار در كل كریدور باید تنظیم شود.
او گفت: بهدنبال داشتن تعرفه واحد برای كل مسیر هستیم؛ چرا كه مهمترین برنامه تدوین سند واحد مورد قبول برای استفاده شیوههای مختلف حملونقلی است.
به گفته او، با توجه به برداشتن تحریمهای ایران، فرصت خوبی پیش آمده تا اعضا كریدور از جمله ایران از كمكهای فنی بهرهمند شوند.