به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، طرحها و پروژههای عمرانی بسته به اهمیت در سه سطح ملی، استانی و دستگاهی دارای ردیف اعتباری هستند، در همین چارچوب شهرستان بابل دارای 15 طرح ملی، 520 طرح استانی و 15 طرح دستگاهی است.
بودجه طرحهای ملی در قانون لایحه تقدیمی دولت به مجلس و بودجه طرحهای استانی و دستگاهی در شورای برنامهریزی استان و شهرستان تصویب و اعتبار پروژهها بسته به درآمد دولت و پیشرفت فیزیکی و اجرایی طرحها تخصیص داده میشود.
در شرایط کنونی کشور، فراوانی طرحهای نیمهتمام عمرانی و کمبود اعتبارات دو دلیل اصلی و عمده رکود بیسابقه طرحها و پروژههای دولتی است، بهنحوی که دولت بیان میکند برای تکمیل طرحهای نیمهتمام عمرانی 400 هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد در صورتی که هماکنون سالانه کمتر از 20 هزار میلیارد تومان تخصیص داده میشود.
* وجود 535 طرح نیمهتمام استانی و ملی در بابل
شهرستان بابل بیش از 520 طرح استانی و 15 طرح ملی نیمهتمام دارد که برای تکمیل آنها به 250 میلیارد تومان بودجه نیاز است، بخش قابل توجهی از طرحهای عمرانی بابل مربوط بهسازی شبکه راههای ارتباطی، طرحهای هادی روستایی، تقویت ولتاژ برق و مجتمعهای آب روستایی است.
طرحهای در دست اقدام شهرداری بابل و شهرداریهای تابعه را نیز بایستی به این تعداد طرحهای نیمهتمام عمرانی اضافه کرد، بدین ترتیب شوراها، دهیاران، معتمدان روستاها و محلات با حجم گستردهای از مطالبات بهحق مردمی در تکاپو هستند تا از همین اندک اعتبارات رسیده، سهمی داشته باشند.
عضویت حسین نیازآذری در کمیسیون عمران مجلس دهم، تجربه یک دوره نمایندگی مجلس و البته شناخت حاصله از 30 سال سابقه اجرایی در سطوح مختلف، مراجعات و انتظارات از او را در مجلس دهم افزایش داد.
حال آنکه نگاهی به کارنامه عمرانی و اجرایی نیازآذری در دوره گذشته مجلس و اهم فعالیتهای سه ماهه گذشته مجلس دهم مبین ادامه رویکرد قبلی و توجه بیش از پیش نماینده بابل به توسعه فعالیت عمرانی و بهبود شاخصهای اقتصادی در حوزه انتخابیه بابل است.
حجم بالای دیدارها و مذاکرات مستمر نیازآذری با مقامات مربوطه در وزارتخانههای کشور، راه و شهرسازی و نیرو و همچنین جلسات مستمر با مسؤولان استانداری و دستگاههای اجرایی استان ناظر بر همین رویکرد است.
*بدعهدی برخی مسؤولان عامل محققنشدن نتیجه دلخواه در پروژهها
حسین نیازآذری دبیر اول کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران مبنی بر اینکه نتیجه دیدارها و مذاکرات چه زمانی محقق میشود، میگوید: وظیفه اجرای طرحهای عمرانی در وهله نخست متوجه دولت بوده و نماینده بهعنوان ناظر، پشتیبان دولت و دستگاههای اجرایی مربوطه است.
نیازآذری تأکید میکند که با وجود پیگیریها و مذاکرات مستمر او به کمک تمامی ظرفیتهای مجلس با مقامات ارشد کشوری و استانی، اما لازم است تا مدیران دستگاههای اجرایی نیز تحرک بیشتری داشته باشند.
وی معتقد است که همه مشکلات فراروی طرحهای عمرانی بودجه و اعتبار نیست بلکه فراوانی طرحها و نبود تناسب دخل و خرج دولت، مشکلات اجتماعی، نبود نظارت، اهمالکاری و نبود اجرای درست طرحها نیز سبب کندی پروژهها میشود.
این نماینده مجلس، بدعهدی و عمل نکردن به وعده برخی مدیران را عامل دیگر محقق نشدن نتیجه دلخواه و تأخیرهای احتمالی برشمرد و با اشاره به تشکیل نشدن جلسه شورای برنامهریزی مازندران مبنی بر توزیع اعتبارت پس از گذشت 6 ماه از سال 95، آن را بهعنوان مصداقی از عوامل مؤثر منفی در روند اجرای پروژههای عمرانی دانست.
* زمان بهرهبرداری از بزرگترین تصفیهخانه آب شمال کشور در بابل تسریع میشود
نیازآذری تأمین بودجه طرحهای ملی از محل "اسناد خزانه اسلامی" از سوی دولت را روشی جدید برای تسریع در اجرای طرحها عنوان کرد که طرح آبرسانی بابل به میزان 350 میلیارد ریال از این محل دریافت شد و متعاقب آن، زمان بهرهبرداری از بزرگترین تصفیهخانه آب شمال کشور در بابل تسریع میشود، وی همچنین از تأمین اعتبار جدید برای کنار گذر جنوبی بابل خبر داد.
عضو هیأترئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به شوراها، دهیاران و معتمدان محلات پیشنهاد کرد تا برای تسریع در بهرهبرداری از پروژههای نیمهتمام مشارکت کنند، چرا که خزانه دولت به فراخور شرایط اقتصادی کشور شرایط مناسبی ندارد و با این روند اتمام پروژهها زمانبر و طولانی میشود و طولانی شدن طرحهای عمرانی نه توجیه اقتصادی دارد و نه توجیه اجرایی.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشور برای تسریع و تکمیل طرحهای نیمهتمام به همکاری بانکها، بخش خصوصی و مردم نیز نیاز مبرم دارد و لازم است شوراها و دهیاران در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به عقبماندگیهای تاریخی شهرستان بابل بهویژه در حوزه زیرساختها گفت: در مجلس دهم متناسب با ظرفیتهای مجلس و مطالبات بهحق مردم شریف حوزه انتخابیه، علاوه بر وظایف قانونگذاری و نظارتی، همچون دوره گذشته تمرکز ویژهای بر پروژهها و طرحهای زیرساختی بابل بهعنوان بزرگترین شهرستان مازندران داریم.
انتهای پیام/3141/آ ۴۰/
∎