به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، در سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه مسؤولان أمر تصمیم گرفتند محدودیتهای بیشتری را برای کنترل درس و بحث طلبههای سطوح عالی در نظر بگیرند. با حذف طرح استاد آزاد (غیرحضوری) همه طلبههای پایه هفت به بالا هم باید در کلاسها شرکت کنند وگرنه به هیچ وجه از ایشان امتحان گرفته نمی شود.
این اقدام که اما و اگرهای مختلفی را در پی داشت و باعث ناراحتی و واکنش منفی طلاب در شبکه های اجتماعی بود، حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی را بر آن داشت که تحلیلی در اینباره ارائه دهند که در زیر می خوانیم.
***
️در پی تصمیم اخیر شورای عالی و مدیریت محترم حوزه علمیه قم مبنی بر اجباری شدن حضور در کلاسهای سطوح عالی، در فضای مجازی این اقدام نسنجیده به پای آیت الله اعرافی نوشته شد. برخی با طعنه گفتند: این هم از اولین دستاورد مدیریت جدید حوزه! و ناخواسته کام طلبهها را از مدیریت ایشان تلخ کردند. بر خود لازم دیدم در همین خصوص نکاتی را یاد آور شوم.
️آقای اعرافی انسان باتقوا، انقلابی و به معنای واقعی کلمه، تحولخواه هستند. برخلاف مدیران پیشین، ایشان عمیقا به تحول معتقدند. اگر رسالت تحولخواهی نبود، تردید نکنید که ایشان محال بود مدیریت حوزههای سراسر کشور را بپذیرند و کار خود را در جامعه المصطفی که در شیب صعودی خوبی قرار داشت، نیمه تمام رها سازند.
️از علامه طباطبایی(ره) نقل است «اگر میتوانستم طلبهها را قبل از طلبگی یکبار دور دنیا میگرداندم و بعد از آن درس و بحثشان را شروع میکردم.» مشکل اصلی رکود و جمود حوزه، بیگانگی و بیخبری آن از فضای بیرون از حوزه و جامعه هدف است. ما در لاک خود فرو رفتهایم و در دنیای کوچکی زندگی میکنیم و به اقتضائات آن میاندیشیم. آقای اعرافی عزیز بحمد الله این فرصت را یافتند که نه تنها جامعه شیعی و حتی سنّی که جامعه جهانی را سالها از نزدیک تجربه کنند. این تجربه، تحمل حوزهای را که سر در برف فرو برده، برای کسی مثل ایشان بسیار دشوار میکند. این برای اولین بار است که مدیر حوزه، جهانی میاندیشد و من از این مساله بسیار خرسندم.
️آقای اعرافی در سابقه خود نشان داده است که شهامت برداشتن قدمهای بزرگ را دارد. ایشان در سال ۷۵ مدیریت دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را بر عهده گرفت و تنها دو سال بعد، به جهت حسن همکاری با سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، دفتر را به پژوهشکده ارتقاء داد و در سال ۸۲ پژوهشکده به مؤسسه پژوهشی جهش یافت و در سال ۸۳ مجددا از مؤسسه به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ترفیع یافت.
ایشان در سال ۸۷ موفق شد طرح خود را در تلفیق دو نهاد مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه های علمیه خارج از کشور، به تصویب رهبر معظم انقلاب برساند و جامعه المصطفی را تاسیس کند و پس از آن، رشد چند برابری را رقم بزند. امروزه جامعه المصطفی از ۱۲۲ ملیت بیش از ۵۰ هزار طلبه مشغول به تحصیل دارد. این در حالی است که در جلسهای که چند ماه پیش خدمت ایشان بودیم، گفتند که طرحی را برای افزایش دو یا سه برابری جامعه المصطفی خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادهاند.
️آیت الله اعرافی برخلاف بسیاری از دیگران! روحیه مشورت گیری بالایی دارند. ایشان معتقد به مدیریت پشت درهای بسته نیستند. شما ایشان را کمتر پشت میز خواهید یافت. شاهد این مطلب سرکشیهای ایشان است که از روز اول انتصابشان شروع شد با دیدار طیفهای گسترده از نخبگان و فضلا و اساتید، در همین بازه زمانی کوتاه ادامه پیدا کرد. این اقدامات نوید آینده بهتری را برای حوزه میدهد.
️آقای اعرافی به جد معتقد به تخصصی شدن درسهای حوزه هستند و از نظام آموزشی واحد حاکم بر حوزه انتقاد دارند. برای همین نیز نمیتوان تصمیم اخیر را به پای ایشان نوشت. این تصمیم بر اساس آنچه آقای فرخ فال اعلام کردند، طرحی سه مرحلهای بوده، که پیشتر به تصویب شورای عالی رسیده است و اکنون مرحله پایانی آن به اجرا گذاشته میشود.
️در پایان حیف است که نگویم؛ در حوزهای که کفایه شناس تربیت میکند، آقای اعرافی یک اسلام شناس است. بله؛ حساب آقای اعرافی را از دیگران جدا کنید!
انتهای پیام/
این هم از اولین دستاورد مدیریت جدید حوزه!
تبیین رابطه وقایع اخیر حوزه های علمیه با مدیریت آیت الله اعرافی
اعرافی خود از نظام آموزشی واحد حاکم بر حوزه انتقاد دارند. برای همین نیز نمیتوان تصمیم اخیر را به پای ایشان نوشت. این تصمیم بر اساس آنچه آقای فرخ فال اعلام کردند، طرحی سه مرحلهای بوده، که پیشتر به تصویب شورای عالی رسیده است و اکنون به اجرا گذاشته میشود
صاحبخبر -
∎