شناسهٔ خبر: 14971941 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری استقامت در گفت‌وگو با آناج؛

مسابقات جهانی قطر بهترین فرصت برای جوانگرایی در تیم ملی است/ راهکارهای ارتقای سطح دوچرخه‌سواری ایران در جهان

سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری استقامت جاده کشورمان از جوانگرایی در تیم ملی بزرگسالان در مسابقات جهانی قطر خبر داد.

صاحب‌خبر -

گروه ورزشی آناج: رسول هاشم کندی سرمربی تیم دوچرخه‌سواری پتروشیمی تبریز که پیش از این در سال‌های 2012 و 2014 به ترتیب هدایت تیم‌های ملی جوانان و امید را در برعهده داشت، هفته گذشته از سوی فدراسیون دوچرخه‌سواری به عنوان مربی تیم ملی استقامت جاده کشورمان منصوب شد؛ به همین بهانه گفت‌وگویی با این مربی تبریزی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

هاشم کندی ابتدا درباره انتخابش به عنوان مربی تیم ملی استقامت اظهار داشت: من در مقطعی هدایت تیم‌های ملی جوانان و امید را بر عهده داشتم که با تیم ملی امید توانستیم قهرمان آسیا شویم و همچنین با توجه به همکاری‌ام با فدراسیون دوچرخه سواری در بخش آموزش، با تصمیم کمیته فنی فدراسیون دوچرخه‌سواری به عنوان مربی تیم‌ ملی استقامت جاده در رده‌های سنی جوانان، امید و بزرگسالان انتخاب شدم.

وی در مورد رقابت‌های پیش روی تیم ملی استقامت توضیح داد: تا پایان سال جاری هدایت تیم ملی به بنده سپرده شده است و در این مدت دو رقابت مهم در پیش داریم که ابتدا مسابقات جهانی قطر است و در ادامه نیز در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت خواهیم کرد.

مربی جدید تیم ملی دوچرخه سواری در رابطه با اردوهای تیم ملی دوچرخه‌سواری برای حضور در مسابقات جهانی قطر که اواسط مهر ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر اولین مرحله اردوی تیم ملی آغاز شده است که اختصاص به تست‌گیری از رکابزنان کشورمان دارد و سپس از تاریخ بیستم شهریور مرحله دوم اردوی آماده‌سازی‌مان را برگزار خواهیم کرد تا با آمادگی مناسب در مسابقات جهانی قطر شرکت کنیم.

وی در خصوص وضعیت تیم ملی استقامت در آستانه مسابقات قهرمانی جهان متذکر شد: مسابقات قهرمانی جهان با قهرمانی آسیا تفاوت زیادی دارد بخصوص اینکه این مسابقات در مسیری کفی و پُر پیچ برگزار می‌شود. اصولاً با پتانسیل تیم ملی بزرگسالان و دیگر تیم‌های ملی کشورمان، انتظار کسب مقام در مسابقات جهانی وجود ندارد ولی ما سعی خواهیم کرد تا بر روی تیم‌های جوانان و امید تمرکز کنیم و با این مقوله تیم بزرگسالانمان را تقویت نمائیم.

این مربی از جوانگرایی در تیم ملی بزرگسالان کشورمان خبر داده و گفت: بخاطر اینکه ملی‌پوشان سرشناس ما رغبت چندانی برای رقابت روی مسیر کفی ندارند و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که مسابقات جهانی قطر بهترین فرصت است تا فرمت اصلی تیم ملی را یک رده جوان‌تر کنیم، بنابراین تصمیم داریم در این مسابقات از رکابزنان جوان در تیم ملی استفاده کنیم تا هم بتوانند خودشان را نشان دهند و هم کسبِ تجربه کنند.

وی در مورد برنامه‌هایش برای تیم ملی دوچرخه سواری اذعان داشت: برنامه ریزی فدراسیون و پیشنهاد خود بنده، جوانگرایی در شاکله اصلی تیم ملی بزرگسالان کشورمان است چراکه در مسابقات جهانی توانایی کسب مقام را نداریم و با این جوانگرایی می‌توانیم در مسابقات آتی به اهداف‌مان برسیم.

هاشم کندی تأکید کرد: اگر منطقی به شرایط تیم ملی نگاه کنیم در مقطع کنونی هیچ مربی نمی‌تواند در مسابقات قهرمانی جهان نتیجه بگیرد و به همین خاطر هدف اصلی ما بهبود شرایط تیم ملی تا المپیک 2020 توکیو است که با یک برنامه 4 ساله می‌توانیم به آن دست یابیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان سطح دوچرخه‌سواری ایران را به سطح جهانی این رشته نزدیک کرد، گفت: برای ارتقای سطح رکابزنان‌مان کشورمان باید چند آیتم پیاده شود که یکی از آنها حضور در مسابقات سطح بالای جهانی است. بدون شک مسابقاتی که در آسیا برگزار می‌شود به هیچ عنوان قابل مقایسه با رقابت‌های بزرگ اروپایی نیست و حتی مسابقات 2HC اروپا متفاوت‌تر از مسابقات 2HC آسیا برگزار می‌شود و این درحالی است که حضور ما در همین مسابقات آسیایی کم رنگ است. 

مربی تیم ملی استقامت در خاتمه تشکیل یک تیم پرو کنتیننتال و به دنبال آن حضور مستمر در مسابقات بین المللی سطح بالا را راهکار ارتقای سطح دوچرخه‌سواری کشورمان معرفی کرده و تشریح نمود: بطور کلی ورزش دوچرخه‌سواری در جهان به سه سطح کنتیننتال، پرو کنتیننتال و پرو تیم تقسیم می‌شود که تیم‌های ما در سطح سه یا همان کنتیننتال هستند و علیرغم اینکه تیم‌های دوچرخه سواری ما و همچنین تیم ملی کشورمان در آسیا در رده نخست قرار دارند ولی با این حال تیم پرو کنتیننتال نداریم. به نظرم برای اینکه ما بتوانیم در مسابقات جهانی حضور پررنگ و مستمری داشته باشیم باید حتما یک تیم پرو کنتیننتال تشکیل دهیم که تحقق این امر نیازمند تخصیص بودجه مناسب و زیر ساخت‌های لازم در ورزش دوچرخه‌سواری است.