جاده قاین – بیرجند یکی از حادثه خیز ترین مسیرهای بین شهری خراسان جنوبی است، جاده ای که دو بانده کردن آن چند سالی است آغاز شده اما پیشرفت کند و لاک پشتی آن سبب شده تا مردم سال ها در انتظار پایان این پروژه باشند.32 كشته و 327 مجروح در 10 ماه سبب شده تا اين جاده مرگبارترين جاده خراسان جنوبي باشد، طوري كه رئیس پلیس راه خراسان جنوبی محور بیرجند- قاین را پرحادثهترین محور استان اعلام كرده است. رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که چرا محور بیرجند به قاین یا بالعکس، جزء پرحادثهترین محورهای مواصلاتی سطح استان اعلام شده است؟ گفت:« این جاده حدود ۴۰ سال پیش ساخته شده و باتوجه به کوهستانی بودن آن و حجم تردد وسایل نقلیه باعث شده کاربران جاده ای به صورت مقطعی وقتی از محدودیتی رها میشوند با عجله و شتاب حرکت کنند که این موضوع موجب تصادف میشود.»وی با اشاره به این که از طرف دیگر برخی تصادفها در این محور به طور زنجیره ای رخ میدهد، افزود:«علاوه بر این، محور قاین به بیرجند به لحاظ فعال شدن مرز دوغارون و سایت صنعتی معدن سنگان خواف به یک محور ترانزیتی پر تردد تبدیل شده است.در محور بیرجند به قاین که ۱۰۵ کیلومتر است فقط ۱۵ کیلومتر دوبانده سازی شده که اگر مسئولان کشوری و استانی اولویت اصلی و تمرکز خود را روی این محور داشته باشند تصادف های مرگبار رخ به رخ به حداقل خواهد رسید .»
*دادستان هم وارد عمل شد
بالا رفتن آمار تصادفات جاده قاين – بيرجند،دادستان قاین نسبت به اهمال احتمالی دستگاه های مسئول در رفع نواقص جاده قاین – بیرجند و افزایش آمار تلفات حوادث رانندگی هشدار داد و گفت:« متخلفان تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.»رحیمی دادستان شهرستان قاین در خصوص حوادث جاده ای در مسیر جاده های قاین گفت:« با توجه به وظیفه ذاتی قوه قضائیه ودستگاه قضائی در پیشگیری از وقوع جرائم،این دستگاه خودرا مکلف می داندتا درانجام این وظیفه خطیر اقداماتی را ازسوی خود معمول ونیز سایر دستگاههای اجرائی دیگر دخیل در موضوعات را به انجام اقدامات حسب وظایف ذاتی آنها مکلف سازد. با توجه به حجم تردد وترافیک جاده ای که فقط در محور قاین- بیرجند روزانه 1200دستگاه کامیون ونیز3500دستگاه سواری می باشد اقتضا دارد که به طور فوق العاده و ویژه مراتب نواقص وایمن سازی ونیزدوبانده کردن این محور دردستور کاراجرایی قرار می گرفت.» وی افزود:«دراین راستا موضوع وجود نواقص ونیز خطرسازبودن بسیاری از نقاط آن در مراحل مختلف از سوی پلیس راه شهرستان ونیز این مرجع به اداره راه وشهرسازی شهرستان اعلام وتکلیف به آن گردیده اند اما متاسفانه به رغم انجام برخی اقدامات کماکان بسیاری از نواقص وخطرساز بودن بسیاری از نقاط هنوز مرتفع نشده که متاسفانه هراز چندگاهی شاهد وقوع حادثه رانندگی مرگباری در حوزه این شهرستان هستیم.»دادستان قاین اظهارداشت:« هشدار لازم نیز به روسای مراجع ودستگاههای اجرایی دخیل داده شده است که در صورت هرگونه اهمال وقصور وتقصیر به شکل مناسب تحت تعقیب قرار خواهند گرفت وثانیا به پلیس راه شهرستان اعلام شده است که در انجام کارشناس های حوادث مزبور نقش دستگاه ویا دستگاههای اجرایی احتمالی دخیل رانیز بادقت وسخت گیری تمام مدنظرقراردهند.»
*جاده هاي طولاني طبس و فقر امكانات
وضعیت سوانح جادهای طی ماههای اخیر در طبس هم بسیار تأسفبار بوده است، طوری که در یک نمونه، طی یک روز در 4 تصادف 9 نفر جان خودشان را از دست داده اند؛ هرچند برخی مسئولان با عنوان سونامی از این حادثهها یاد کردند اما مردم وقوع این گونه تصادفها را بیشتر به ایمن نبودن و طولانی بودن مسیرها که بدون هیچگونه امکاناتی است، مربوط میدانند، بهطوری که تا مدتی این تصادفات نقل محافل شده و مردم از رسانهها خواستند تا پیگیر این معضل شوند.در این بین باید توجه داشت طبس در منطقهای کویری واقع شده و تردد شتران در حاشیه راههای این شهرستان زیاد است، بهطوری که عامل وقوع برخی از این حوادث برخورد با این حیوان است.قرار گرفتن طبس در مسیر تلاقی استانهای جنوبی به مشهد مقدس به نظر وی یکی از مواردی است که سبب شده تا شاهد وقوع تصادفات در محورهای مواصلاتی طبس باشیم . رئیس پلیس راه خراسان جنوبی به قرارگیری طولانیترین محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی در طبس اشاره میکند و میگوید:« محور طبس - اصفهان نیز که یکی از مسیرهای اصلی این شهرستان است که باید مانند محور راور - دیهوک ایمنسازی شود؛ علاوه بر این لازم است محور طبس به سمت بشرویه و دهمحمد به سمت بردسکن هم بهسازی شود، هرچند در حال حاضر هم اقدامات خیلی خوبی در حال انجام است که بازسازی محور دیهوک - طبس از جمله این اقدامات به حساب میآید.»به گفته او هرچند اداره راه و شهرسازی در حال بهسازی و ایمنسازی محورهای اصلی این شهرستان است اما اجرای این پروژهها به کندی پیش میرود.سرهنگ رضایی تابلوهای راهنمای نصب شده در راههای طبس را مناسب و به اندازه میداند و میگوید:« با توجه به این که بیشتر جادههای این شهرستان فرعی است در این زمینه کمبودی احساس نمیشود اما نیاز است این مسیرها با توجه به تراکم وسایط نقلیه به محورهای شریانی ارتقا یابد زیرا جادههای فرعی فعلی طبس گنجایش این تعداد وسایل نقلیه را ندارد.اگر بخواهیم از جادههای طبس با همین ظرفیت استفاده کنیم اشکالی ندارد اما وقتی تعداد وسایل نقلیه افزایش مییابد بهطور حتم باید درجه آنها ارتقا یابد که این نیاز هم احساس میشود . »
*پويش مردمي اعتراض به جاده هاي مرگ
تیرماه امسال بود که پس از بالا رفتن آمار تصادفات و تلفات جاده های خراسان جنوبی در حرکتی خودجوش در شبکه های اجتماعی، مردم خراسان جنوبی با عضویت در پویش«مردمی اعتراض به جاده های مرگ»در خراسان جنوبی خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت اسفبار جاده های استان شدند. اعضای این گروه با شعار «همه فریاد کنیم تا صدایمان به گوش مسئولان برسد» اعتراض خود را به وضعیت جادههای استان اعلام کردند و پس از گذشت چهار روز، تعدادشان به پنج هزار نفر رسید.مدیر گروه پویش مردمی اعتراض به جاده های مرگ خراسان جنوبی اعلام کرد که این حرکت به هیچ عنوان سیاسی نبوده و فقط فریاد مردم نسبت به وضعیت نابسامان جاده های استان خراسان جنوبی است . البته این کمپین و پویش مردمی در ادامه با فشار مسئولان به حالت غیر فعال در آمد.