شناسهٔ خبر: 14966870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

پایان انتظاری 8 ساله برای چشم‌انداز شرقی کردستان/ آخرین روز هفته دولت آغازی برای تردد آسان

در آخرین روز از هفته دولت، انتظار 8 ساله مردم کردستان برای ساماندهی چشم‌انداز شرقی این استان در شهر قروه پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، 8 سال از روزی می‌گذرد که مسؤولین قروه‌ای تصمیم گرفتند تا ورودی شرقی کردستان را در حدفاصل بزرگراه سنندج - همدان که آن روزها هنوز نشانی از بزرگراه نداشت، ساماندهی کنند.

سال 88 آغاز عملیات اجرایی این طرح بود و سال 90 این طرح به خوابی عمیق رفت تا اینکه شورای اسلامی و شهردار قروه 18 ماه پیش این طرح بر زمین مانده را شروعی دوباره بخشیدند و با همتی مضاعف، به انتظاری 8 ساله پایان دادند.

و حالا آخرین روز از هفته دولت، آغازی برای تردد آسان مسافران، گردشگران و رانندگانی است که می‌خواهند سفری به یاد ماندنی را در کردستان سپری کنند.

شهردار قروه پیش از ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: با بهره‌برداری از ورودی شرقی کردستان که در امتداد بزرگراه سنندج ـ همدان قرار دارد، علاوه بر زیباسازی این ورودی، شاهد ترافیکی روان در این محور خواهیم بود.

حسین پروندی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح 8 سال به طول انجامیده است، افزود: نامناسب بودن این بلوار در بخش منتهی به بزرگراه سنندج ـ همدان همواره مشکلات ترافیکی را در برداشت که با اجرای طرح تعریض و بهسازی این محور، این مشکل برای رانندگان مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه در فاز اول اجرای این طرح 50 میلیارد ریال برای تعریض 3 کیلومتر از آن هزینه شد، گفت: در فاز دوم 1.5 کیلومتر دیگر از این طرح اجرایی شد.

پروندی اعتبار هزینه‌شده برای زیرسازی و جدول‌گذاری این طرح را 24 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این اعتبار از محل منابع درآمدی شهرداری قروه هزینه شده است.

وی مجموع اعتبار هزینه‌شده در این طرح را 80 میلیارد ریال اعلام و اظهار داشت: برای ساماندهی این مسیر شریانی 10 میلیارد ریال از اعتبارات راه و شهرسازی، 20 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و 50 میلیارد ریال از منابع داخلی شهرداری هزینه شده است.

شهردار قروه گفت: جدول‌گذاری به طول 10 هزارمتر و یک هکتار توسعه فضای سبز از دیگر اقداماتی بوده که در زمینه زیباسازی و ایمن‌سازی این قطعه انجام شده است که 12 سانتی متر به سرانه فضای سبز شهر افزوده می‌شود.

به گفته پروندی‏، این طرح از مهمترین طرح های عمران شهری به عنوان پیشانی کردستان است که نیاز شدیدی برای ساماندهی آن احساس می‌شد و کارکرد عمده آن نه به عنوان یک خیابان شهری که محوری تزانزیتی برای عبور خودروهای سنگین است.

* تحقق یکی از مطالبات اصلی مردم کردستان

فرماندار قروه در مراسم بهره‌برداری از این طرح با بیان اینکه ساخت راه یکی از توصیه‌های موکد در آیات و روایات است، افزود: ساماندهی این طرح در شرایط سخت کمبود اعتبار، جهادی بزرگ بود.

شعبان سپهر از این طرح به عنوان یکی از مطالبات به حق و اصلی مردم کردستان نام برد و افزود: تکمیل این طرح نیمه تمام تنها خواسته مردم قروه نبود، بلکه مردم استان کردستان همواره با عبور از این محور گلایه‌هایی داشتند.

وی سالروز شهادت شهدای دولت را فرصت ارزنده یا برای اتمام این گلایه‌ها برشمرد و افزود: تکمیل این طرح حرکتی ارزنده و مفید است که جا دارد از شورای اسلامی و شهردار پرتلاش قروه برای اجرای آن تقدیر کنیم.

سپهر از مردم استان کردستان و همه مسافران و رهگذران این مسیر به دلیل به جان خریدن سختی‌های تردد در این قطعه از بزرگراه سنندج همدان در گذشته عذرخواهی کرد.

* یک طرح و چندین ویژگی

این طرح تنها مناسب‌سازی یک مسیر برای تردد خودروهای عبوری نبود، بلکه نمادی از یکدلی، یکرنگی و همراهی مسؤولین و مردم بود که در کنار هم با سعه صدر توانستند ثابت کنند که در شرایط سخت و نبود اعتبار نیز می‌توان، کارهایی بزرگ انجام داد.

این طرح شاید از معدود طرح‌هایی باشد که در موعد مقرر به بهره‌برداری رسید، زیرا شهردار قروه درست یک ماه پیش، از افتتاح این طرح در ظرف مدت زمانی یک ماهه خبر داده بود.

عذرخواهی از مردمی که سختی‌های تردد را تحمل کردند، بر شیرینی افتتاح این طرح افزود تا لبخند رضایت بر لب رانندگانی بنشیند که از این پس در بدو ورود به بلوار غدیر قروه، چشم‌شان به نمادی از غدیر می‌افتد و زیر لب زمزمه می‌کنند: علی ولی الله...

انتهای پیام/79009/ت40

نظر شما