شناسهٔ خبر: 14965814 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

توسعه بزرگراه‌ها از اولویت برنامه‌ها

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از سال قبل انجام داده‌ایم، توسعه بزرگراه‌های استان خصوصا در محورهای ورودی و خروجی استان، از اولویت برنامه‌ها بوده است.

کلیم‌الله وثوقی در مراسم بهره‌برداری از چندین پروژه بهسازی، راهسازی و ساماندهی محورهای استان که به مناسبت هفته دولت مورد بهره‌برداری گرفت، با بیان اینکه تلاش شده تا برنامه افتتاحیه برای پروژه‌های راه و شهرسازی به صورت متمرکز برگزار شود، تصریح کرد: در سال گذشته دو افتتاح متمرکز در سطح استان داشتیم که هر کدام 100 میلیارد تومان اعتبار هزینه دربرداشت. همچنین در بخش راه و شهرسازی و حمل و نقل، تاکنون 26 پروژه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و رقم اعتباری این پروژه‌ها بالغ بر 72 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اظهار کرد: بهسازی و نوسازی راه‌های روستایی، توسعه بزرگراه‌های استان، نگه‌داری راه‌ها با استفاده از روکش‌های آسفالت و روشنایی و ارتقای ایمنی محورها و ارتقای سطح سرویس جاده‌ها از جمله مهم‌ترین برنامه‌های راه و شهرسازی استان بوده است.

وی اشاره‌ای به توسعه بزرگراه‌های استان داشت و ادامه داد: در محور زنجان ـ بیجار، محور زنجان ـ تاکستان تا سه‌راهی طارم و محورهای زنجان ـ میانه، از جمله محورهایی است که تبدیل به بزرگراه شده است. در استان زنجان هم‌اکنون کمتر از 100 کیلومتر بزرگراه داشته‌ایم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اقدامات صورت گرفته و استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی که در استان صورت گرفته است، امیدواریم تا سال آینده طول بزرگراه‌های استان را به 150 کیلومتر افزایش دهیم.

این مسئول افزود: از سال 92 تا نیمه اول امسال اعتباری بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان سهم مجموع پروژه‌های بخش راه و مسکن در استان بوده است که حدود 600 میلیارد تومان از این اعتبار در بخش راه و حمل و نقل و نزدیک به 370 میلیارد تومان نیز در بخش تسهیلات و مسکن‌مهر هزینه شده است.

در ادامه این مراسم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز گفت: در بخش ساخت و توسعه راه‌های کشور با وجود وضعیت مالی نامناسبی که وجود دارد، شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگی بوده‌ایم و اداره‌کل راه و شهرسازی نیز به دلیل همین مشکلات و دغدغه‌های مالی عموما پروژه‌ها به صورت تعهدی پذیرفته شده است و همین موضوع سبب شده تا بدهی‌های زیادی را نیز به پیمانکارانی که منتظر تخصیص اعتبارات هستند داشته باشد.

جواد رحمتی ادامه داد: امیدوارم با توجه به شرایط ویژه‌ای که در کشور ایجاد شده است، شاهد تخصیص اعتبارات بیشتری به پروژه‌های راه و شهرسازی باشیم. از آنجایی که مبحث راه یک بستر بسیار مناسب برای توسعه مناطق مختلف محسوب می‌شود. امیدوارم بتوانیم شاهد اهمیت هرچه بیشتر به مسئله توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در بستر اقتصاد مقاومتی اهمیت به مسئله گسترش راه‌ها می‌تواند نقش اساسی در صادرات و واردات در بین استان‌های همجوار داشته باشد، تصریح کرد: مسئله توسعه راه‌های ارتباطی تنها زیرساختی در کشور است که هیچ‌گاه توسعه آن متوقف نشده است؛ چرا که پس از ساخت و ساز آن مباحثی همچون ایمنی، راهداری و این قبیل موارد مطرح می‌شود.

این مسئول اشاره‌ای به ایمنی در راه‌های ساخته شده در کشور داشت و افزود: طبق آمارهای منتشر شده حدود 38 تصادفات در کشور مربوط به خطاهای انسانی بوده است و تلفات جانی بسیاری را نیز داشته است که بیشتر آن مربوط به واژگونی خودروها که علت آن خواب‌آلودگی بوده است، پیش‌بینی شده است. خوشبختانه تلاش‌های زیادی برای رعایت استانداردهای لازم به جهت ساخت راه‌های ایمن در کشور انجام شده است تا بخش کمی از این آمار تصادفات مربوط به استاندارد نبودن جاده‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تقسیم کار و اقدامی که اداره‌کل حمل و نقل با راه و شهرسازی داشته است امیدواریم بتوانیم با تفکیک وظایفی که صورت گرفته است، شاهد نگه‌داری و توسعه هرچه بهتر جاده‌ها و راه‌ها در کشور باشیم.