شناسهٔ خبر: 14963897 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صبح امروز صورت گرفت

رونمایی از سه نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)

مراسم رونمایی از سه نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال با موضوعات قرآنی، اجتماعی و اخلاقی که به همت پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) تهیه شده است، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم رونمایی از سه نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال با موضوعات قرآنی، اجتماعی و اخلاقی که به همت پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) استان قم تهیه شده است، صبح امروز برگزار شد.

مصطفی امیری معاون فاوای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در ابتدای این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 30 سال از تأسیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) می‌گذرد که طی این مدت حدود 500 جلد کتاب پژوهشی و مطالعاتی توسط پژوهشگران این پژوهشگاه تألیف شده است.

وی ادامه داد: تألیفات پژوهشگران این پژوهشگاه با بیش از 20 موضوع به صورت کتابخانه‌های دیجیتالی و در قالب نرم‌افزار تهیه شده است که امروز از سه کتابخانه دیجیتال تولیدی این پژوهشگاه با موضوعات قرآنی، اجتماعی و اخلاقی رونمایی می‌شود و در 25 آذر ماه سال جاری که مصادف با هفته پژوهش و فناوری بوده از پک اصلی این نرم‌افزار‌ها که محتوی تألیفات پژوهشگران این پژوهشگاه در 20 موضوع مختلف است با عنوان «کتابخانه دیجیتال زمزم» رونمایی خواهد شد.

وی از رونمایی از 14 نرم‌افزار پژوهشی و مطالعاتی تولیدی توسط پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قم در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: امسال از 14 نرم‌افزار که توسط پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) تهیه شده است رونمایی خواهد شد که دو مورد از این 14 نرم‌افزار، در قالب اندروید ارائه خواهند شد.

معاون فاوای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: از مزیت‌های محتوایی نرم‌افزار‌های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) این است که اصل محتوای نرم‌افزارهای این پژوهشگاه بر اساس پژوهش‌های پژوهشگران همین پژوهشگاه تهیه شده است و از مزیت‌های فنی این نرم‌افزار‌ها این بوده که نظر فنی نیز تولید مهندسان و متخصصان همین پژوهشگاه است.

حجت‌الاسلام علی عرب‌پور رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: آثار فاخر و ارزشمند پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) فراوان بوده و این نرم‌افزار‌ها تنها بخشی از آثار و تولیدات ارزشمند این پژوهشگاه است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در فضای سایبری حرفی برای گفتن دارد آثار علمی است.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) افزود: اگر پژوهش‌های علوم اسلامی وارد متن جامعه شود بستر‌سازی مناسبی برای رشد اسلام در جامعه ایجاد خواهد شد.

روح‌الله مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: بحث اینترنت و فضای مجازی امروزه فراگیر شده است.

وی تصریح کرد: در آمریکا بر اساس سن، موقعیت و جنسیت به هر فرد به صورت مجزا مجوز ورود به فضای مجازی می‌دهند به گونه‌ای که برای هر شخص، اینترنت شخصی راه‌اندازی می‌شود ولی با این وجود طبق آمار به دست آمده بیش از 90 درصد از کاربران فضای مجازی در آمریکا در فضای مجازی فیلم‌های و عکس‌های مستهجن دید‌ه‌اند.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: در آمریکا با این همه برنامه‌ریزی که برای کنترل استفاده کاربران از فضای مجازی صورت گرفته است آمار انحرافات ناشی از استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی اینگونه است، حال خودتان برآورد کنید که در ایران که برنامه‌ریزی‌ برای ارائه اینترنت شخصی به هر فرد بر اساس سن،‌ جنس و موقعیت وجود ندارد دیگر اوضاع در این زمینه چگونه است.

وی ادامه داد: نیازمند رخداد یک تحول اسلامی، بزرگ، مثبت و أثرگذار در فضای مجازی هستیم؛ همانگونه که انقلاب اسلامی از قم نشأت گرفت این توقع وجود دارد که انقلاب اسلامی و تحول بنیادین در فضای مجازی نیز از قم شروع شود.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم با حضور پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) از سه نرم‌افزار پژوهشی و مطالعاتی تولیدی این پژوهشگاه رونمایی شد.

انتهای پیام/2258/ت40

نظر شما