شناسهٔ خبر: 14957509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

خوجه ممد!

مرحوم داوود رشیدی، بیش از صد اثر نمایشی دارد که برخی از آنها جایگاه ویژه‌ای دارند. از جمله کاراکتر خوجه ممد در فیلم سینمایی شیلات. رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در قم با مراجع معظم تقلید دیدار و گفتگو کرد. معاون حقوقی رئیس جمهور کشورمان از وسعت برنامه های صدا و سیما در هفته دولت برای تشریح خدمات دولت یازدهم قدردانی کرد. سازندگان مجموعه «عاشقانه» روز گذشته با فرزاد فرزین برای بازی در این سریال به توافق رسیدند. نیلوفر خرم نیک یکی از بازیگران سریال تلویزیونی «معمای شاه» درگذشت. متولد 1334 بهشهر است. در کارنامه او آثاری مانند آقای بخشدار، سفرشبانه، جایی در دوردست، رسم عاشق‌کشی، بچه‌های بهشت و... به چشم می‌خورد که فیلم رسم عاشق‌کشی‌اش یک اتفاق مهم در سینمای ایران بود. این فیلم اوج پختگی خسرو معصومی ‌را نشان داد. رابرت داونی جونیور، مرد آهنی مجموعه فیلم کمیک‌استریپی آیرن من، لباس ابرقهرمانی از تن درمی‌آورد تا در یک درام پرتنش تلویزیونی بازی کند. او در این مجموعه دوباره با همکار قدیمی خود نیک پیزولاتو همکاری می‌کند. این دو چند سال قبل، مجموعه پربیننده کارآگاه حقیقی را تهیه و تولید کردند. بی‌شک همه ما حداقل یک بار نام کتاب «بابالنگ‌دراز» را شنیده‌ایم؛ کتابی معروف از ادبیات جهان که سرگذشت دختری یتیم ولی شاد و پرانرژی و باانگیزه را که می‌خواهد سرگذشتی متفاوت را برای خود رقم بزند به گونه‌ای جذاب روایت می‌کند. در یکی از اپیزودهای سریال «چرخ فلک» به نام «هستی»، امیرمحمدزند با چهره‌ای تقریبا متفاوت در نقش یک جوان جنوب‌شهری ساده‌دل ظاهر شد. این نقش علاوه بر نمایش تصویری تازه از این بازیگر بخشی از توانایی‌های او را نمایش می‌دهد که در قالب یک قصه لطیف با جزئیات زیاد، نمود بیشتری پیدا کرده است. وقتی به کهنگی قصه‌هایی که امروز نقل می‌شوند خرده می‌گیریم؛ برخی صاحبان آثار در پاسخ می‌گویند: «قصه‌ها تمام شده است». عنصر هیجان‌بخشی در کنار شادی، یکی از عناصر اصلی و لازم است که از ابتدای تاسیس شبکه نسیم مورد توجه مدیران آن قرار گرفته و ساخت برنامه‌هایی با این رویکرد و هدف ویژه را از ابتدا در دستور کار خود قرار داده‌اند. رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فردا پنجشنبه به شهرستان قم سفر خواهند کرد. برنامه شاد و پرمخاطب شب فیروزه ای از جمعه دوباره میهمان مردم پایتخت خو

صاحب‌خبر -

معتقدم شیلات جزو 10 اثر برجسته سینمای انقلاب است. قصه‌ خوب و جذاب با شخصیت‌پردازی قابل تحسین و استفاده بجا از برجستگی‌های ملی و قومیتی و نیز بهره‌گیری هوشمندانه از عنصر عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی فارغ از نگاه‌های کلیشه‌ای؛ شیلات را از بسیاری تولیدات سینمای ایران ممتاز می‌کند.

مرحوم داوود رشیدی با ایفای نقش خوجه ممد؛ پیرمرد مبارز و مورد احترام و علاقه مردم ترکمن یکی از ماندگارترین شخصیت‌های سینمای ایران را خلق کرده است.

سکانس آخر فیلم که وابستگان رژیم را در سردخانه ماهی‌ها حبس کرده و با سایر مردم در پایکوبی و سرودخوانی حماسی به زبان ترکمنی است، از خاطره‌ها محو نمی‌‌شود.

متاسفانه مدیریت ‌گلخانه‌ای سینمای دهه 60 با محور قراردادن سینمای شبه‌روشنفکری و جشنواره‌پسند، انگیزه‌های سینمای ملی کشور در تولید فیلم‌هایی چون شیلات را از بین برد و با این کار مرتکب خطای بزرگ راهبردی در انحراف سینما از مسیر انقلاب و مردم شد.

در این روزها، برخی رسانه‌های داخلی همصدا با شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند شخصیت «آقا حسینی» در فیلم کندو را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

«آقا حسینی» شمایلی است از مردان خوشگذران زمانه که رنج زندان را تحمل کرده و حالا در عیش و نوش است.

این شخصیت نه به دلیل ترویج ابتذال در رفتارهای غیراخلاقی؛ بلکه به لحاظ حرفه‌ای؛ با خوجه ممد و مفتش شش انگشتی هزاردستان فاصله زیادی دارد. در حق بازیگر رشید سینمای ایران ظلم نکنیم!! ... شادی روحش صلوات.

مهندس عزت‌الله ضرغامی - رئیس اسبق سازمان صدا و سیما

نظر شما