به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد فرهادی در برنامه تیتر امشب با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب توجه ویژهای به رشد آموزش عالی در کشور شد، گفت: اولین دورههای دکتری درست در همان سالهای اول انقلاب شروع به جذب دانشجو کرد.
به گفته وی،توسعه آموزش عالی در کشور رشد 25 برابر را تجربه میکند این امر موجب شد تا رشد علمی کشور رشد فزایندهای داشته باشد و متوسط رشد علمی کشور 14 برابر دنیا شود.
وزیر علوم با اشاره به رشد بالای علمی در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر رشد علمی کشور بالاست اما اگر محسوس نیست به دلیل جایگاه برتر علمی کشور در میان سایر کشورهای دنیاست.
وی رتبه علمی کشور در جهان را شانزدهم اعلام کرد و گفت: سهم ایران در تولید علم در جهان اسلام رتبه نخست است، در سال 2015 نسبت به سال 2016 رشد علمی کشور 11.5 درصد بود که پس از روسیه در جایگاه دوم قرار داشتیم، بنابراین رشد علمی در کشور همچنان رو رشد است اما شتاب آن کاهش یافته که آن هم نیازمند تهیه تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی است.
فرهادی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در حال حاضر پروژه به روزسازی تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیس آزمایشگاههای مجهز در دانشگاه های کشور را دنبال میکند.
به گفته وی، تاسیس دورههای تحصیلی جدید در مقاطع ارشد و دکتری، اقدام دیگری است که در دولت یازدهم صورت گرفته است.
وزیر علوم انجام کارهای تیمی با سایر دانشگاههای دنیا را از اقدامات دیگر وزارت علوم برشمرد و گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم کارهای تیمی با سایر دانشگاه های دنیاست که از شاخصه های توسعه علمی در جهان است، ما 141 پروژه علمی مشترک را با دانشگاه های معتبر دنیا داریم و 1400 نفر از اساتید دانشگاههای معبر دنیا برای این امر دست به دست هم داده اند و عملا با یکدیگر در این پروژهای علمی همکاری می کنند.
به گفته فرهادی، 14 دانشگاه کشور جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا است که تاپیش از این تنها 5 دانشگاه ایران جزو این دانشگاهها بوده بوده اند.
وی با تأکید بر اینکه توسعه کمی دانشگاهها در برنامه بلند مدت آموزشی کشور نیست، گفت: به جز در برخی از رشته و مقاطع تحصیلات تکمیلی توسعه کمی در برنامه بلند مدت آموزشی وزارت علوم نیست، 500 برنامه تحصیلی با کمک 500 استاد دانشگاه بازنگری شده و این برنامههای تحصیلی از حالت تئوری به حالت کارورزی و عملی تغییر ماهیت داده اند.
وزیر علوم سطح بندی دانشگاهها و نظام یکپارچه جذب دانشجو را از ماموریتهای اصلی وزارت علوم مطرح کرد و افزود: دانشگاه های کشور به 10 منطقه تقسیم شده اند و در کنار آن پارکهای فناوری را هم داریم تا کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند.
به گفته وی، تعداد شرکتهای دانش بنیان از 22 به 946 عدد ارتقا پیدا کرده و 70 درصد از صاحبان آنها فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند.
فرهادی از معافیت شرکتهای دانشبنیان برای 15 سال از مالیات خبر داد و گفت: شرکتهای دانش بنیان میتوانند از صندوقهایی که در این پارکها فعال هستند وامهایی با بهره پایین دریافت کنند.
وی درباره آمار خروج و ورود نخبگان به کشور گفت: دقیق نمیدانم تعداد خروج نخبگان از کشور چه تعدادی است، انشاءالله که زیاد نباشد، اما مصوبه ای داشته ایم که فارغ التحصیلان ایرانی از دانشگاه های معتبر می توانند از طریق بنیاد نخبگان به دانشگاه های داخلی معرفی شده و حتی حقوق هم دریافت کنند.
به گفته وی، فارغ التحصیلان ایرانی از دانشگاه های معتبر خارجی می توانند از طریق بنیان نخبگان به دانشگاه های داخلی معرفی شده و حتی حقوق هم دریافت کنند تا طی یکسال مراحل جذبشان به سرعت سپری شود، این طرح سه ماه گذشته هیئت دولت است تا این نخبگان در مراحل اداری توقف نداشته باشند. سال گذشته 354 نفر از اساتید ایرانی نخبه ای که خارج بودند و به کشور بازگشتند، این تعداد در سالهای ۹۲ و ۹۳ حدود ۲۴۶ نفر بودند.
وزیر علوم با بیان اینکه بورسیههای تحصیلی به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مراتبی درنظر گرفته شده تا متقاضیان بورسیه، بخشی از دوره های تحصیلی دکتری خود را در خارج از کشور بگذرانند و بعد بتوانند به عنوان پژوهشگر در کشور به کار و فعالیت بپردازند.
وی با بیان اینکه جذب هیئت علمی متوقف نشده است، گفت: هیت علمی پروسه خاص خودش را دارد و در حال حاضر بیست و چند هزار نفر در صف استخدام هستند و اینکه گفته می شود جذب هیئت علمی متوقف شده است را رد می کنم.
به گفته فرهادی، به ازای هر 27 دانشجو در حال حاضر یک استاد داریم که در برنامه ششم توسعه قرار است این عدد به 22 نفر کاهش یابد. ما حدود 6 سال گذشته 30 هزار نفر را به عنوان هیت علمی جذب کرده ایم اگرچه کم بوده و باید ارتقا پیدا کند تا برای هر 18 دانشجو یک استاد داشته باشیم.
وی تأکید کرد که دانشگاههای کشور باید از روند آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر مسیر دهند تا بتوانند کسب درآمد داشته باشند.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه فنی حرفه ای و کارودانش از جمله دانشگاه هایی هستند که بر اساس کار و حرفه تالیف شده اند، خاطرنشان کرد: باید فارغ التحصیلان این دانشگاهها اصلاحا آچار به دست و حرفهای باشند، دانشگاه های کارآفرین دانشگاههای نسل سومی هستند که فارغ التحصیلان آن باید در کنار آموزش تئوری، آموزش حرفهای را هم یاد بگیرند تا آموزشهایشان کاربردی شود.
به گفته وی، وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی کشور را ارایه داده و کشور را به ۹ منطقه دانشگاهی تقسم بندی کرده است که بر این اساس قرار شده دانشگاهها به ۱۰ منطقه تقسیم شود تا دوگانه نباشد. دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه، با شعب متعدد در سراسر کشور است که نمی تواند فارغ از طرح آمایش آموزش عالی باشد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت شد و دانشگاه آزاد عنوان کرد که طرح خود را ارایه خواهد داد که اعلام شد باید منطبق بر آمایش آموزش کشور باشد.
وزیر علوم در ادامه سختترین جلسه هیات دولت را جلساتی عنوان کرد که به بودجه و تخصیص اعتبار ارتباط دارد و موفق ترین وزیرکابینه یازدهم را همه وزراء به جز خودش اعلام کرد.
وی مهمترین نقطه قوت کابینه یازدهم را انسجام بین دولت، وزرا و هماهنگی موجود بین آنها مطرح کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شده تصمیمی بگیرید، اجرا کنید و سپس پشیمان شوید؟ گفت: یادم نمیآید، نپخته تصمیمی بگیرم اجرا کرده و سپس پشیمان شوم، البته ممکن است تصمیمی گرفته باشم که موفق به اجرای آن نشدم خیلی دلم می خواست کارهایی را انجام بدهم.
فرهادی درباره نقاط قوت خود گفت: همیشه سعی میکنم آنچه در توان دارم و میتوانم برای خدمت گذاری به مردم ارایه کنم و در مسئولیتی که میپذیرم خوب انجام وظیفه کنم.
وی درباره نقطه ضعفش در وزارت علوم گفت: نقطه ضعفم این است که خدای نکرده یک زمانهایی نتوانم، آن طور که باید و شاید از موضوعی دفاع خوبی داشته باشم تا به تصویب برسد.
انتهای پیام/
∎