شناسهٔ خبر: 14955076 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

سهم بيمه زندگي به 13.8 درصد رسيد

صاحب‌خبر -


گروه بانك وبيمه   احسان شمشيري  سهم بيمه‌هاي زندگي در پرتفوي حق بيمه توليدي صنعت بيمه افزايش يافت و با رشد 35 درصدي به ميزان 13.8 درصد رسيد. به گزارش «تعادل» اين در حالي است كه توليد برخي رشته‌هاي بيمه با كاهش مواجه بوده است به‌طوري كه بيمه آتش‌سوزي4 درصد، هواپيما نيم درصد، مهندسي 28 درصد و ساير انواع بيمه‌هاي غير زندگي با 70 درصد كاهش در توليد حق بيمه رو‌به‌رو بوده است. در حالي كه 42 درصد حق‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص داشته سهم آن از خسارت‌ها 37.54 درصد بوده است كه نشان‌دهنده بهبود نسبت تناسب سهم شخص ثالث از درآمدها و خسارت‌هاست. همچنين در حالي كه 18.59درصد از حق بيمه‌هاي توليدي نيز مرتبط با بيمه درمان بود اما 36.39درصد از خسارت‌هاي پرداختي به بيمه درمان اختصاص داشت و اين موضوع ضرورت توجه بيشتر به افزايش درآمد در بيمه درمان را مطرح كرده است.
آمارهاي 4 ماهه اول سال95 از عملكرد صنعت بيمه كشور نشان مي‌دهد كه سهم بازار تنها بيمه دولتي كشور همچنان در حال كاهش است و نسبت خسارت آن نيز به رقمي بالاتر از متوسط صنعت بيمه رسيده و اين عملكرد تاثير قابل‌توجهي بر صورت‌هاي مالي بيمه مركزي خواهد داشت. بيمه دولتي 37درصد بيمه‌نامه‌ها و 33درصد از حق بيمه و 45درصد خسارت‌هاي پرداختي را به خود اختصاص داده است.  بنا بر همين گزارش آمار عملكرد صنعت بيمه در چهار ماهه منتهي به تيرماه سال جاري به شرح ذيل است.

 حق بيمه توليدي
حجم حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه با 20.6درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۷۶.۱هزارميليارد ريال رسيد.  سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به ۶۶.۸ درصد رسيد و ۳۳.۲ درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد.  ۱۰ شركت‌ بيمه ايران، آسيا، دانا، پارسيان، البرز، كوثر، رازي، معلم، پاسارگاد و كارآفرين (هر يك داراي سهم بالاتر از ۳ درصد) درمجموع ۸۶ درصد از حق بيمه توليدي بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۴ درصد مابقي حق بيمه، توسط ۱۵ شركت بيمه ديگر توليد شده است كه در اين ميان شركت بيمه «تجارت نو» پروانه فعاليت خود را از بيمه مركزي در مورخ 6/2/1395 اخذ كرده است.  تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت نيز با حدود۷.۱۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۶ ميليون فقره بود.  42.4درصد حق‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص داشت. سهم بيمه زندگي به ميزان 13.8درصد از پرتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد. 18.6درصد از حق بيمه‌هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان بود.

 خسارت پرداختي
شركت‌هاي بيمه حدود 46.3هزارميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت كردند كه در مقايسه با چهار ماهه منتهي به تير ۱۳۹۴، معادل 31.6 درصد رشد نشان مي‌دهد.  ۵۵درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد. شركت‌هاي بيمه در حدود 9.4 ميليون مورد خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت كردند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 24.4 درصد رشد داشته است.  37.5 درصد از خسارت‌هاي پرداختي به بيمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت. حدود 36.4درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه در رشته بيمه درمان پرداخت شده است وسهم بيمه زندگي نيز به حدود 7.6 درصد از خسارت‌هاي پرداختي بازار بيمه رسيد.

 نسبت خسارت
لازم به ذكر است، بررسي آمار عملكرد شركت‌ها و رشته‌هاي بيمه از حيث «نسبت خسارت» در اين مدت نمي‌تواند ارزيابي مطلوبي از عملكرد آنها در دسترس قرار داده و فعاليت واقعي‌شان را نشان بدهد، چرا كه با گذشت تنها چهار ماه از سال، دريافت كامل حق بيمه‌هاي مربوط به برخي بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت انجام نگرفته و به مرور طي سال وصول خواهند شد.

 نسبت خسارت در شركت‌ها و رشته‌هاي بيمه
نسبت خسارت صنعت بيمه در اين مدت معادل 60.9 درصد بود و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 5.1 واحد افزايش نشان ‌داد.  نسبت خسارت ۸ شركت بيمه ميهن، حافظ، سينا، ايران، نوين، دانا، ملت و البرز به ترتيب با 148.4، 94.8، 91.3، 82.6، 81.9، 76.5، 76.5 و 65.3 درصد بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه بوده است.  پس از شركت‌هاي بيمه نامبرده، نسبت خسارت شركت بيمه سرمد با ۵۷.۶ درصد از نسبت خسارت ساير شركت‌هاي بيمه بالاتر بوده اما پايين‌تر از سطح بازار بيمه قرار دارد.  دو رشته‌ بيمه درمان و بدنه اتومبيل با 119.2 و 71.1 ‌درصد نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند. پس از رشته‌هاي نامبرده دو رشته بيمه‌يي حوادث راننده و شخص ثالث و مازاد با 58.6 و 53.8 درصد نسبت خسارتي بالاتر از ساير رشته‌ها داشته اما از نسبت خسارت بازار بيمه پايين‌تر است.
گفتني است نسبت خسارت عبارت است از: حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق بيمه توليدي بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارت‌هاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه‌هاي اداري و عمومي دخالت داده نمي‌شود.
شايان ذكر است كه آمار تفصيلي اين گزارش هفته گذشته در پرتال بيمه مركزي بخش گزارش آماري، زير بخش آمار فصلي با عنوان آمار فصلي ۹۵ بارگذاري شده است.

 سهم شركت‌ها از توليد حق بيمه
ارزيابي حق بيمه توليدي شركت‌هاي بيمه در پايان تيرماه هرچند نشان مي‌دهد كه اين شاخص نسبت به مدت مشابه پارسال رشدي 20.6 درصدي داشته كه 65.75 درصد از كل كيك توليدي صنعت بيمه در چهارماه نخست امسال سهم شركت‌هاي بيمه ايران، بيمه آسيا، بيمه دانا، بيمه پارسيان و بيمه البرز بوده و باقي شركت‌هاي بيمه تنها و تنها 34.25 درصد از كل حق بيمه توليدي را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس تازه‌ترين آمارهاي رسمي بيمه مركزي، حجم حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه با 20.6 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود76.1 هزارميليارد ريال رسيده كه سهم بخش غيردولتي 66.8 درصد و سهم تنها شركت بيمه دولتي يعني بيمه ايران به 33.2درصد رسيده است. ارزيابي وضعيت شركت‌هاي بيمه‌يي كشور در سال‌هاي اخير نشان از كاهش محسوس سهم شركت بيمه دولتي ايران دارد، اما اين تغيير بيشتر به نفع شركت‌هاي بيمه‌يي خصوصي‌شده، آسيا، دانا و البرز و البته شركت‌هاي خصوصي باسابقه پارسيان، كوثر، رازي، معلم، پاسارگاد، كارآفرين تمام شده است. البته در ارزيابي وضعيت شركت‌هاي بيمه و جايگاه آنها در كل بازار تنها نمي‌تواند و نبايد به سهم آنها از كل حق بيمه توليدشده اكتفا كرد. بلكه اجزاي تشكيل‌دهنده سبد بيمه‌يي شركت‌ها معيار ديگري است كه بايد آن را مورد كالبدشكافي قرار داد تا مشخص شود آيا صرف قرار گرفتن برخي شركت‌ها در رتبه بالاتر نسبت به ديگر شركت‌ها متناسب با پرتفوي بيمه‌يي متوازن خواهد بود يا اينكه ريسك‌هاي زيادي آينده برخي شركت‌ها را تهديد مي‌كند.

نظر شما