شهروند| قاچاق خودرو این روزها با حواشی بسیاری همراه شده است. حالا بعد از لغو امحای 13خودرو میلیاردی کشف شده در شیراز و مطرح شدن صادرات مجدد آنها، خبر از دستدوم بودن خودروهای قاچاق به گوش میرسد. خودروهایی که به اسم نو در بازار ایران عرضه میشوند. این خبر را رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد و گفت: اغلب این خودروها که وارد کشور میشوند، بازسازی شده و خودروهای کارکرده بودند که مدارک کمپانی ندارند و گاهی این خودروها بعد از کشف تا زمانی که ما تصمیم به صادرات آن بگیریم، سهسال طول میکشد که در واقع قیمت تمامشده آن کاهش پیدا میکند که هزینه انبار، نگهداری و مسائل دیگر در این خصوص خیلی جای بحث دارد. رضایی که موافق امحای خودروهای قاچاق به کشور است، میگوید که اگر بخواهیم قطعات این خودروها را در بازار داخلی بفروشیم، به نگهداری کالای قاچاق در بازار ایران کمک کردیم.
این اظهارات اما در حالی مطرح میشود که موضوع امحاءشدن یا نشدن و صادر کردن این خودروها همچنان با ابهام مواجه است. با وجودی که سازمان تعزیرات حکومتی امحای این خودروها را قطعی اعلام کرده بود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم بر امحای آنها تأکید دارد و انهدام آنها را قانونی میداند، برخی شنیدهها حاکی از آن است که ممکن است امحای این خودروها منتفی شود و به جای آن این خودروها به کشورهای دیگر صادر شوند.
رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو اما در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کالاهای قاچاق وارداتی از نوع خودرو کالایی نیستند که به صورت پنهان یا از مبادی خارج از گمرک وارد کشور شوند، گفت: خودروهای قاچاقی که وارد کشور میشوند، اسناد و مدارکی ندارند.رئیس انجمن صنفی واردکننده خودرو افزود: خودروهای صفر کیلومتر قاچاق نمیشوند؛ ضمن اینکه اغلب خودروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور میشوند، بالای 2هزار و 500سیسی هستند که وارد کردن و پلاک کردن این خودروها در داخل کشور ممنوع است. وی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم قطعات این خودروها را در بازار عرضه کنیم، باید دید که به چه صورت این خودروها را خرد کنیم، به چه قیمتی بفروشیم و چه نهادی برای این قطعات باید قیمتگذاری کنند.
عرضه خودروهاي کارکرده به اسم نو
خودروهای قاچاق عمدتا دستدوم هستند
صاحبخبر -