برنامه ایران برای دستیابی به مقام نخست صادرات بنزین در منطقه تشریح شد.
مهندس عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران دیروز در جمع خبرنگاران از مذاکره پالایشگاه های داخلی با برخی از شرکتهای خارجی برای افزایش کیفیت تولید فرآوردههای نفتی خبر داد و گفت: در حال حاضر در ۸ کلانشهر کشور بنزین و نفت گاز با استاندارد یورو ۴ عرضه میکنیم که با احتساب شهرهای بزرگ حاشیه کلانشهرها، شامل ۲۰ شهر می شود.
وی با اشاره به ظرفیت پالایشگاههای کشور در تولید بنزین و گازوئیل یورو ۴ خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ما ظرفیت تولید ۲۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را داریم که با بهرهبرداری از پالایشگاه بندرعباس، توان تولید مان به ۳۰ میلیون لیتر میرسد.
معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه انواع فراورده نفتی گفت: در گذشته، صادرات ما به صورت فصلی و مقطعی انجام میشد، اما با تدابیری که اندیشیده شده است، اکنون به طور مدام روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فراورده نفتی صادر می کنیم.
به گفته وی، مبادی جنوبی در بندرعباس، لاوان، ماهشهر و عسلویه با تمام ظرفیت مشغول صادرات فرآوردههای نفتی هستند و با توسعه بندر ماهشهر و افزایش اسکلهها از ۴ به ۶ اسکله امیدواریم بتوانیم صادرات فرآورده خود را از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم.کاظمی گفت: در حال حاضر مطالعه معکوس کردن خط لوله تهران به اهواز و اهواز به ماهشهر به اتمام رسیده است که امیدواریم از این پس بتوانیم فرآوردههای تولیدی این پالایشگاه را به جای انتقال از طریق کشندههای جادهای، با خط لوله انتقال کنیم.
به گفته وی، از امسال ما صادرکننده عمده بنزین و فرآورده های نفتی در منطقه میشویم، به طوری که با راهاندازی برخی از واحدهای پالایشگاهی مانند ایزومریگاسیون در اصفهان، شیراز و اهواز میتوانیم کیفیت تولید محصولات خود را هم افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به برنامهریزی صورتگرفته برای افزایش ظرفیت پالایشگاههای کشور تا سال ۱۴۰۴ گفت: به دنبال این هستیم که ظرفیت پالایش را از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در شرایط فعلی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسانیم که بر این اساس، مجوز پالایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برای بخش خصوصی صادر شده است. این برنامه شامل اعطای مجوز ۴۸۰ میلیون بشکه خوراک به پالایشگاه سیراف، ۳۶۰ هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۶۰هزاربشکه به پالایشگاه پارس پتروفیل، ۱۵۰ هزار بشکه به پالایشگاه آناهیتا و ۳۰۰ هزار بشکه به پالایشگاه بهمن گِنو است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر برخی از پالایشگاهها در حد بسیار زیادی مازوت تولید میکنند که موجب شده است سوختدهی پالایشگاهها کاهش یابد، بنابراین به دنبال این هستیم که با اصلاح تولید فرآورده در برخی از پالایشگاه ها مانند پالایشگاه آبادان، این پالایشگاهها را هم سودده کنیم.معاون وزیر نفت با اشاره به راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواخر امسال یا اوایل سال آینده گفت: در ۱۶۵ روز ابتدایی سال روزانه ۵ر۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کردیم که انتظار داریم با بهبود شرایط ذخیرهسازی در شش ماهه دوم، واردات بنزین به ۶ میلیون لیتر برسد.وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته توانستیم با یک اقدام هماهنگ، سوخت ناوگانهای سنگین را براساس پیمایش تخصیص دهیم، گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون مصرف گازوئیل ما ۸ میلیون لیتر کاهش داشته است.
به گفته کاظمی، کارت سوخت بنزین در دهه ۸۰ به دلیل پایین بودن قیمت بنزین و مشکلات ناشی از احتمال قاچاق این فرآورده طراحی شد که در حال حاضر پس از متعادل کردن قیمت بنزین، به نظر میرسد دیگر نیازی به استفاده کارت سوخت در عرضه بنزین نیست.
وی با اشاره به بدهی ایرلاینها به مجموعه پالایش و پخش گفت: ۳ ایرلاین ایرانایر، آسمان و ماهان ۷۵۰ میلیارد تومان به این شرکت بدهکارند که بدهی آنها هم مربوط میشود به بنزین ۱۰۰ تومانی، بنابراین ما از آنها انتظار داریم همانگونه که بلیت خود را به صورت نقدی میفروشند، پول سوخت مصرفی خود را هم به صورت نقدی پرداخت کنند.
∎
مهندس عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران دیروز در جمع خبرنگاران از مذاکره پالایشگاه های داخلی با برخی از شرکتهای خارجی برای افزایش کیفیت تولید فرآوردههای نفتی خبر داد و گفت: در حال حاضر در ۸ کلانشهر کشور بنزین و نفت گاز با استاندارد یورو ۴ عرضه میکنیم که با احتساب شهرهای بزرگ حاشیه کلانشهرها، شامل ۲۰ شهر می شود.
وی با اشاره به ظرفیت پالایشگاههای کشور در تولید بنزین و گازوئیل یورو ۴ خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ما ظرفیت تولید ۲۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را داریم که با بهرهبرداری از پالایشگاه بندرعباس، توان تولید مان به ۳۰ میلیون لیتر میرسد.
معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه انواع فراورده نفتی گفت: در گذشته، صادرات ما به صورت فصلی و مقطعی انجام میشد، اما با تدابیری که اندیشیده شده است، اکنون به طور مدام روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فراورده نفتی صادر می کنیم.
به گفته وی، مبادی جنوبی در بندرعباس، لاوان، ماهشهر و عسلویه با تمام ظرفیت مشغول صادرات فرآوردههای نفتی هستند و با توسعه بندر ماهشهر و افزایش اسکلهها از ۴ به ۶ اسکله امیدواریم بتوانیم صادرات فرآورده خود را از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۵۰۰ هزار بشکه برسانیم.کاظمی گفت: در حال حاضر مطالعه معکوس کردن خط لوله تهران به اهواز و اهواز به ماهشهر به اتمام رسیده است که امیدواریم از این پس بتوانیم فرآوردههای تولیدی این پالایشگاه را به جای انتقال از طریق کشندههای جادهای، با خط لوله انتقال کنیم.
به گفته وی، از امسال ما صادرکننده عمده بنزین و فرآورده های نفتی در منطقه میشویم، به طوری که با راهاندازی برخی از واحدهای پالایشگاهی مانند ایزومریگاسیون در اصفهان، شیراز و اهواز میتوانیم کیفیت تولید محصولات خود را هم افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با اشاره به برنامهریزی صورتگرفته برای افزایش ظرفیت پالایشگاههای کشور تا سال ۱۴۰۴ گفت: به دنبال این هستیم که ظرفیت پالایش را از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در شرایط فعلی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسانیم که بر این اساس، مجوز پالایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برای بخش خصوصی صادر شده است. این برنامه شامل اعطای مجوز ۴۸۰ میلیون بشکه خوراک به پالایشگاه سیراف، ۳۶۰ هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۶۰هزاربشکه به پالایشگاه پارس پتروفیل، ۱۵۰ هزار بشکه به پالایشگاه آناهیتا و ۳۰۰ هزار بشکه به پالایشگاه بهمن گِنو است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر برخی از پالایشگاهها در حد بسیار زیادی مازوت تولید میکنند که موجب شده است سوختدهی پالایشگاهها کاهش یابد، بنابراین به دنبال این هستیم که با اصلاح تولید فرآورده در برخی از پالایشگاه ها مانند پالایشگاه آبادان، این پالایشگاهها را هم سودده کنیم.معاون وزیر نفت با اشاره به راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواخر امسال یا اوایل سال آینده گفت: در ۱۶۵ روز ابتدایی سال روزانه ۵ر۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کردیم که انتظار داریم با بهبود شرایط ذخیرهسازی در شش ماهه دوم، واردات بنزین به ۶ میلیون لیتر برسد.وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته توانستیم با یک اقدام هماهنگ، سوخت ناوگانهای سنگین را براساس پیمایش تخصیص دهیم، گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون مصرف گازوئیل ما ۸ میلیون لیتر کاهش داشته است.
به گفته کاظمی، کارت سوخت بنزین در دهه ۸۰ به دلیل پایین بودن قیمت بنزین و مشکلات ناشی از احتمال قاچاق این فرآورده طراحی شد که در حال حاضر پس از متعادل کردن قیمت بنزین، به نظر میرسد دیگر نیازی به استفاده کارت سوخت در عرضه بنزین نیست.
وی با اشاره به بدهی ایرلاینها به مجموعه پالایش و پخش گفت: ۳ ایرلاین ایرانایر، آسمان و ماهان ۷۵۰ میلیارد تومان به این شرکت بدهکارند که بدهی آنها هم مربوط میشود به بنزین ۱۰۰ تومانی، بنابراین ما از آنها انتظار داریم همانگونه که بلیت خود را به صورت نقدی میفروشند، پول سوخت مصرفی خود را هم به صورت نقدی پرداخت کنند.