شناسهٔ خبر: 14951925 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آثار جدید بر پیشخوان کتابفروشی ها

تهران- ایرنا- پسرانی از جنس روی، حکومت نظامی و زمستان ترس برای نخستین بار در قفسه کتابفروشی ها جای گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، کتاب پسرانی از جنس روی نوشته سوتلانا آلکسیویچ با ترجمه ابوالفضل الله دادی از سوی انتشارات نگاه به بازار نشر عرضه شد.
در چکیده این کتاب آمده است: سوتلانا آلکسیویچ با روایت داستان های شگفت انگیز سربازان، افسران، پرستاران، مادران و بیوه های جنگجویان شوروی که شاهد نبرد خون و اشک در افغانستان بوده یا زندگی خود را از دست داده اند، جان خود را به خطر می اندازد و برای نخستین بار سکوت درمورد لشکرکشی شوروی به افغانستان را می شکند و از خیانت، دروغ و تبلیغات حکومتی پرده برمی دارد که قربانیان آن نسلی هستند که امروزه جامعه کاملا آن ها را طرد کرده است. نخستین نسل از دست رفته شوروی که بر سر جان و روحش قمار شد.
این کتاب شاهدی بی همتا در مورد حضور سربازان شوروی در افغانستان و روابط انسانی در بطن نیروهای نظامی حاضر در این جنگ است.
پسرانی از جنس روی به خوبی نشان می دهد مردمی که از جنگ دور مانده اند و به زندگی روزمره خود در شهرها ادامه می دهند، چه دیدگاهی نسبت به آنچه در افغانستان گذشت دارند.
روایت های مستند این کتاب ثابت می کند بار یکی از عجیب ترین جنگ های تاریخ، همچنان روی شانه های نحیف مادران و خواهران سربازان از دست رفته و به جا مانده سنگینی می کند.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: در بیمارستان، جوان روسی را دیدم که خرسی عروسکی روی تخت پسرکی افغان می گذاشت. پسرک اسباب بازی را با دندان هایش برداشت زیرا دیگر دست نداشت. حرف های مادرش را برایم ترجمه کردند: «روس های هموطن تو بودن که شلیک کردن. خودت چی، بچه داری؟ پسره یا دختر؟» هنوز هم نمی دانم که آیا حرف هایش بیشتر نفرت را نشان می داد یا عذرخواهی.
کتاب پسرانی از جنس روی در 422 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه، به بهای 300 هزار ریال عرضه شده است.
** کتاب حکومت نظامی نوشته خوسه دونوسو با ترجمه عبدالله کوثری از سوی نشر نی منتشر شد.
در پشت جلد این کتاب آمده است: مانونگو ورا، خواننده انقلابی شیلیایی که کمی قبل از کودتای پینوشه، به گونه ای تصادفی از شیلی خارج شده و بعد از کودتا به پاریس رفته، در چند سال نخستِ بعد از کودتا با ترانه هایش زبان گویای وطن خفقان گرفته خود شده و در میان جوانان اروپا جایگاهی بی همانند پیدا کرده. اما حالا، 12 سال بعد از کوتای 1973 دیگر نه اعتقادی به آنچه می خوانده دارد و نه چشم انداز امیدبخشی پیش روی خود می بیند.
دیگر نمی خواهد به خودش و مخاطبانش دروغ بگوید. از سوی دیگر، صداهایی قدیمی و مرموز او را به زادگاهش، به وطنش می خوانند. پس به این امید که هستی تکه تکه شده ی خود را بار دیگر به هم پیوند بدهد، به شیلی بازمی گردد. اما آنچه در وطن می یابد بسی دور از انتظار و آرزوی اوست...
حکومت نظامی، تصویری است از زندگی درونی و بیرونی آدم هایی از اقشار مختلف جامعه شیلی در دوران خفقان آور دیکتاتوری پینوشه.
حکومت نظامی نوشته خوسه دونوسو با ترجمه عبدالله کوثری در 472 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه، به بهای 300 هزار ریال از سوی نشر نی منتشر شده است.
** زمستان ترس نوشته بهاء طاهر، نویسنده مصری با ترجمه رحیم فروغی، از سوی انتشارات ناهید منتشر شد.
این مجموعه شامل یک رمان و چهار داستان کوتاه است.
رمان کوتاه «خاله صفیه و دیر»، داستان «خواستگاری» ، «دیشب خوابت را دیدم» «به آبشار رفتم» و «ساکن قصر» از مجموعه زمستان ترس است .
در بخشی از این کتاب می خوانیم: حساب همه چیز را کرده بودم. دوست باتجربه ای مرا پیش آرایشگر معروفی برد. آرایشگر موهایم را کوتاه و مرتب کرد و ریشم را تراشید.
بعد از آن یک کراوات قرمز رنگ گران قیمت و چند دکمه ی نقره ای هم برای پیراهنم خریدیم. سرانجام وقتی جلوی آینه ایستادم، انگار آدم غریبه ای شده بودم. با موهایی درخشان و بی حرکت که انگار به پوستم چسبیده بود، چانه ای برق افتاده و برافروخته و یقه ی سفت و محکم پیراهنم، زیباتر نبودم. اما متفاوت بودم.
کتاب زمستان ترس در 176 صفحه با شمارگان یک هزار و 100 نسخه، به بهای 120 هزار ریال از سوی انتشارات ناهید منتشر شد.
فراهنگ**9022**1027

نظر شما