شناسهٔ خبر: 14948474 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل دفتر امور زنان استانداری خراسان رضوی:

سند اشتغال پایدار بانوان شرق کشور تدوین شد/ رشد 20 درصدی رعایت حجاب زنان خراسان رضوی

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی از تشکیل ستاد اقتصاد بانوان زیر نظر ستاد اقتصاد مقاومتی استان و تدوین سند اشتغال پایدار بانوان شرق کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، فرشته سلجوقی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که ظهر امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه خراسان رضوی با وجود 6 میلیون جمعیت ثابت مجاور و شناور زائر با مشکلات زیادی روبروست، گفت: خانواده به‌عنوان مؤثرترین و حیاتی‌ترین سلول هر جامعه‌ای دارای رکنی رکینی به نام زن و عاملی برای رشد و توسعه پایدار در سطح کشور است و اکنون در مسیر رشد و توسعه، نقش زنان نباید مورد غفلت واقع شود تا زنان دین خود را به جامعه ادا کنند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: زنان باید در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم سازی‌ها نقش مؤثر ایفا کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، یکی از شعارهای انتخاباتی این دولت را اعتلاء، توسعه و تقویت جایگاه زنان در نظام مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور دانست و تصریح کرد: در این دولت توجه ویژه‌ای به شناسایی مسائل و مشکلات زنان شده و خلأها و شکاف‌های آنان موردتوجه قرار گرفته است.

سلجوقی اولویت‌های کاری در حوزه زنان را در چند دسته عنوان و خاطرنشان کرد: توجه به آسیب‌های اجتماعی و کنترل رشد آن‌ها، پوشش تحصیلی و دختران بازمانده از تحصیل و ارتقای توانمندسازی زنان روستایی از جمله اولویت‌های کاری دفتر امور زنان و خانواده استانداری است.

وی آسیب‌های اجتماعی را مانند مسائل خانواده دانست و گفت: این موضوعی فرابخشی است که همه دستگاه‌ها وظیفه دارند به آن توجه ویژه‌ای کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: سعی کردیم عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه آسیب‌های اجتماعی با محوریت زنان و تحکیم بنیان‌های خانواده ارزیابی کنیم چراکه آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان می‌تواند فاجعه‌آفرین‌تر از مردان باشد و در همین راستا سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی را تقویت و ساماندهی کردیم تا از ظرفیت آن‌ها کمک بگیریم.

سلجوقی با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش‌وپرورش، بهزیستی و کمیته امداد در توانمندسازی و توان‌افزایی مناطق محروم و حاشیه شهرها افزود: در راستای استفاده زنان آسیب‌دیده از امکانات بیشتر قراردادی با کانون وکلای بزرگ بسته‌ایم تا از بانوان آسیب‌دیده حمایت بیشتری شود.

وی از تشکیل ستاد اقتصاد بانوان زیر نظر ستاد اقتصاد مقاومتی استان خبر داد و تصریح کرد: در همین راستا نقشه راه و سند اشتغال پایدار برای بانوان شرق کشور را ارائه کردیم.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه حداقل 50 درصد جمعیت روستاها زنان هستند، خاطرنشان کرد:‌ توانمندسازی زنان روستایی را با توجه به اینکه خراسان رضوی بیشترین روستا را نسبت به‌کل کشور داراست، ارتقا دادیم و بازارچه‌های فصلی و دائمی در مناطق کم برخوردار تشکیل‌شده است.

سلجوقی از مقابله با آسیب‌های اجتماعی با توان‌افزایی زنان ساکن در حاشیه شهر خبر داد و گفت: سال گذشته با شرکت در شورای مبارزه با مواد مخدر نتایج بسیار خوبی کسب کردیم و حاصل آن این شد که وزارت کشور به تمام استانداری‌ها ابلاغ کرد که دفاتر زنان و خانواده استانداری‌ها عضو شورای مبارزه با مواد مخدر در جهت توجه به پیشگیری شوند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سازمان افزود: با نهضت سوادآموزی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که به آموزش زنان توجه بیشتری شود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در راستای آموزش، دانشگاه علوم پزشکی ساعات آموزش زوجین را از 2 ساعت به 12 ساعت افزایش داد.

سلجوقی از محول کردن پیگیری کنوانسیون حقوق کودک به دفاتر زنان و خانواده خبر داد و تصریح کرد: این موضوعی فرابخشی است چراکه توجه به کودکان و آینده‌سازان کشور مهم است.

وی با تأکید بر فعالیت دفتر زنان و امور خانواده در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تصریح کرد: برای اولین بار در سال گذشته برنامه مدون و عملیاتی با برش شهرستانی تنظیم شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: دو فعالیت ویژه این دولت در بخش زنان و خانواده توجه به آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و توجه به برش استانی و شهرستانی است.

سلجوقی از بهبود نرخ بیکاری زنان در استان نسبت به کشور خبر داد و افزود: نرخ بیکاری در کشور 18.9 درصد و در استان 12.9 درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 13.2 و در استان 18.1 است که اکثر آن به علت مشارکت ارزشمند زنان روستایی بوده است.

وی با اشاره به بهبود امید به زندگی در استان، تصریح کرد: در سه سال گذشته امید به زندگی سه سال کمتر از میانگین کشور بود اما در حال حاضر با 76.8 نرخ امید به زندگی بهبودیافته است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، بیشترین علل مرگ‌ومیر مردان در خراسان رضوی را سوانح و حوادث عنوان و خاطرنشان کرد: بیشترین دلیل مرگ‌ومیر در زنان بیماری‌های ناشی از قلب و عروق و سکته‌های قلبی است.

سلجوقی با اشاره به اینکه در میزان نرخ رشد جمعیت سومین استان کشور هستیم، گفت: در سال گذشته نرخ رشد جمعیت استان 2.1 بوده است درحالی‌که در کشور نرخ افزایش جمعیت 1.4 است که با کارگروه سلامت و جمعیت با اولویت افزایش جمعیت سالم میسر شده است.

وی ادامه داد: حمایت و راه اندازی مراکز رشد و کارآفرینی در حوزه زنان از اولویت‌های دیگر ما بوده است چراکه 60 درصد هزار و 153 نخبه شناسایی‌شده در استان را زنان تشکیل می‌دهند و در حوزه صنعت و معدن 150 بانوی کارآفرین فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به تحقیقات در حوزه زنان استان گفت: تحقیقات نشان داده است که زنان در حوزه کارآفرینی موفق‌تر از مردان عمل می‌کنند چراکه زنان پیگیرتر، با توقعات کمتر و منعطف‌تر هستند و یا راهی می‌سازند یا راهی پیدا می‌کنند.

سلجوقی از اجبار تمام فدراسیون‌های ورزشی برای داشتن نائب رئیس زن خبر داد و افزود: تمامی فدراسیون‌ها مکلف شدند که نائب رئیس خانم داشته باشند و هرچند در ورزش در حوزه زنان و خانواده به وضعیت معمول نرسیدیم اما سرانه فضای ورزشی زنان نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد وضعیت عفاف و حجاب در استان گفت: تحقیقات سال گذشته نشان داده است که وضعیت رعایت حجاب در زنان خراسان رضوی نسبت به کشور 17 تا 20 درصد بیشتر است.

انتهای پیام/3268/ذ40

نظر شما