شناسهٔ خبر: 14947402 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/دولت و ملت، امیدوار و استوار/

مهار آب‌های مرزی کشور با توسعه سدسازی/ خریداری 11 میلیون تن گندم

نمایندگی گیلان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهار آب‌های مرزی و توسعه سدسازی در کشور خبر داد و متذکر شد:در حوزه کشاورزی نیز با افزایش 40 درصدی تولید روبرو هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر «علی جنتی» در مراسم گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت که در مصلی رشت برگزار شد، اظهار کرد: رجایی و باهنر دو تن از شخصیت‌های برجسته و فداکار انقلاب بودند و زندگی آنان الگویی برای مدیران و کارکنان نظام است.

وی با بیان این‌که شهیدان رجایی و باهنر با داشتن روحیه اخلاص در وجودشان به‌عنوان اسوه و نمونه معرفی می‌شوند، افزود:‌ این بزرگواران در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی به جز برای خدا کار نکردند و از این‌رو کار برای خدا زود به نتیجه می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد:‌ دشمنان نظام و بدخواهان کشور بر این تصور بودند که با از میان برداشتن یاران صادق امام جمهوری اسلامی را با شکست مواجه می‌کنند، اما نفس قدسی امام این کشور را هدایت و مردم را با خودش همراه کرد. امروز پس از 37 سال علی رغم همه توطئه‌ها، جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی با اقتدار ایستاده است و پیروزمندتر از گذشته رو به جلو حرکت می‌کند.

جنتی امنیت حاکم بر کشور را یک امنیت آهنین دانست و خاطرنشان کرد:‌ این امنیت مرهون تلاش‌ها و فداکاری‌های رزمندگان اسلام و کارگزاران نظام است. کشورهای منطقه ما که بعضاً مورد هجوم و توطئه قرار گرفته‌اند، دست استمداد به سوی ایران دراز می‌کنند، از این‌رو اگر ایران نبود، داعش بغداد را اشغال و شهرهای مقدس آن را تخریب کرده بود.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق ایستاده است، گفت:‌ امروز 18 هزار نیروی بسیجی عراق فلوجه را آزاد کردند و در صدد آزادسازی موصل هستند. حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه به‌عنوان پایگاه مقاومت منطقه در برابر صهیونیسم نیز موجب ایستادگی این کشور شده است، چون کشورهای فرامنطقه‌ای و اروپایی به کمک ترکیه و دلارهای عربی جریان داعش را به راه انداختند تا سوریه را تسلیم کنند، اما قدرت نظام در سایه رهبری این جریان را با شکست مواجه کرد.

وزیر ارشاد حمایت تدارکاتی دولت یازدهم از مقاومت سوریه را بیش از همه دولت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این حمایت و کمک باعث شده حزب‌الله در منطقه محفوظ بماند.

وی مصلحت‌گرایی، تشریفات، شهرت‌طلبی، دنیاطلبی، غوغاسالاری و زیر پا گذاشتن ارزش‌ها را مخالف اخلاص دانست که نتیجه‌ای جز شکست ندارد و افزود: اگر خودمان را با اخلاص نگه داریم و برای خدا کار کنیم، قطعاً عمل ما مثمرثمر خواهد بود، اما اگر کاری برای غیر خدا انجام دادیم، نتیجه را نیز باید به غیر خدا واگذار کنیم.

جنتی با اشاره به سرمایه‌های انسانی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و فقهی گیلان، یادآور شد: هیچ استانی در سراسر کشور به اندازه گیلان از مفاخر و شخصیت‌های برجسته دینی و علمی و فرهنگی و ادبی برخوردار نیست. آیت‌الله بهجت(ره) نمونه یک انسان عارف پاکباخته از دیار سرسبز گیلان است.

وی با بیان این‌که چهره‌های علمی گیلان برای کشور در دنیا افتخارآفرین هستند، گفت: امروز همدلی و هماهنگی خوبی در گیلان وجود دارد که این همدلی و هماهنگی اساس توسعه است. در حوزه آبرسانی، گازرسانی و کشاورزی نیز پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته است.

وزیر ارشاد با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»عنوان کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در سال 92 ابلاغ فرمودند و از این‌رو دولت تدبیر و امید از ابتدای سال 93 اقدام به تشکیل ستاد برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی مشتمل بر 11 کارگروه کرد تا این سیاست‌ها پیگیری و اجرا شود. رهبر انقلاب ستاد برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی را به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تغییر دادند، چون زمان اقدام و عمل است.

وی بخشی از مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی دانست و تصریح کرد: پس از برجام سیستم بانکی ما دوباره فعال شد و صادرات و واردات به راه افتاد. پارسال صادرات بر واردات پیشی گرفت و حجم صادرات غیرنفتی با افزایش مواجه شد. امسال نیز بیش از 2 میلیون بشکه نفت صادر کردیم.

جنتی از مهار آب‌های مرزی و توسعه سدسازی در کشور خبر داد و گفت: در حوزه کشاورزی نیز با افزایش 40 درصدی تولید روبرو هستیم. تاکنون بیش از 11 میلیون تن گندم خریداری شده که به اندازه 700 روز ذخیره داریم.

وی با اشاره به بهره‌مندی بیش از 5000 روستا از خدمات اینترنت و فضای مجازی، گفت:‌ مسکن مهر یکی از مسئولیت‌هایی است که بر دوش دولت سنگینی می‌کند،‌ چون واحدها بدون زیرساخت ساخته شده بودند، از این‌رو در طول مدت دولت یازدهم تلاش شده چند هزار واحد آماده‌سازی و به مردم واگذار شود. تاکنون 683 هزار واحد مسکن مهر آماده شده است و 27 هزار واحد در همین هفته آماده شده است.

وزیر ارشاد از اضافه شدن 5000 مگاوات به تولید برق در کشور خبر داد و تصریح کرد: پتروشیمی‌ها نیز که محصولات خود را کنار گذاشتند و گفته می‌شد که سرطان‌ها ناشی از بنزین‌های پتروشیمی بود، امروز فعال هستند و تا پایان امسال می‌توانیم در تولید بنزین به مرحله صادرات برسیم. هم‌چنین ظرفیت صادرات روزانه نفت گاز و گازوئیل را داریم.

جنتی با اشاره به تلاش وزارت ارشاد در ایجاد فضای آرام و بانشاط برای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، یادآور شد: مشکلات دریافت مجوز فعالیت‌های فرهنگی و هنری وجود ندارد همه فعالان می‌توانند به‌راحتی مجوز دریافت کنند. اصحاب فکر و فرهنگ و اندیشه هر سخنی که دارند می‌توانند در چارچوب قانون آزادانه بیان و کتاب‌هایشان را منتشر کنند.

وی با بیان این‌که 7500 نشریه در کشور وجور دارد که 4000 نشریه در دولت تدبیر و امید مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: پارسال 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ اول شده است و 3200 کتابخانه عمومی در کشور داریم.

وزیر ارشاد با اشاره به افزایش تعداد سینماها، یادآور شد: 100 سینما در کشور ساخته می‌شود. هم‌چنین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از 16 هزار کانون به 22 هزار افزایش پیدا کرده است و 2000 موسسه قرآنی با محوریت تدبر و تفسیر داریم.

انتهای پیام

نظر شما