شناسهٔ خبر: 14946367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

90 درصد آنتی بیوتیک ها در دامداری مصرف می شود/ مقاومت آنتی بیوتیک در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بیشتر است

تهران - ایرنا - معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 90 درصد آنتی بیوتیک ها در دامداری ها و 10 درصد آن در مراکز درمانی مصرف می شود بنابراین دامپزشکان باید آنتی بیوتیک ها را معقولانه استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ، محمود نبوی این مطلب را روز یکشنبه در پانل نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی و مقاومت های میکروبی ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون عنوان کرد.
نبوی افزود: زمانی از آنتی بیوتیک ها در دامپروری ها به عنوان هورمون رشد استفاده می شد که مقاومت های درمانی را در پی داشت اما اکنون دستور این است که آنتی بیوتیک ها در دامپروری ها جز در موارد بیماری استفاده نشود.
وی خاطرنشان کرد: به طورمثال میکروب وبا تا دهه 90 به آنتی بیوتیک ها پاسخ می داد اما از آن به بعد مقاوم شد چراکه آنتی بیوتیک های مصرفی در دامداری ها وارد محیط و آب می شوند و مقاومت میکروبی ایجاد می کنند.
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: نهادهای مسئول در حوزه دامپروری ، پزشکی و کشاورزی باید همه با هم برای کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی همکاری کنند که اگر همکاری نباشد ، مقاومت های درمانی دامن گیر جامعه می شود و میزان مرگ و میرها افزایش می یابد.
نبوی افزود: اکنون عمرها طولانی شده است و به همین علت تعداد افراد دارای ضعف ایمنی بیشتر می شود و یک عفونت ساده جان آنان را به خطر می اندازد ؛ به طورمثال در پاندمی (همه گیری جهانی)آنفلوآنزا میزان مرگ کودکان کمتر از پنج سال، چهار در صد هزار ، میزان مرگ جوانان 15 تا 20 در صد هزار و میزان مرگ و میر افراد بالای 65 سال ، 104 در صدهزار بود.
وی با اشاره به متوسط سن امید 88 سال در ژاپن و 72 سال در ایران گفت: ژن ژاپنی ها بهتر نیست بلکه روش های کنترل عفونت بهتری داشته اند.

**کم شدن تولید آنتی بیوتیک جدید و ضرورت بسنده کردن به داروهای موجود
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: صنعت داروسازی، نوعی تجارت است و باید سودآور باشد ؛ کارخانه های داروسازی مایلند داروهایی تولید کنند که مصرف آنها طولانی و مداوم باشد و برای آنها تولید داروی بیماری هایی مانند فشارخون، دیابت و رماتیسم صرف دارد اما آنتی بیوتیک ها بطورمقطعی مصرف می شوند بنابراین از چند سال گذشته، کارخانه های داروسازی به سمت تولید آنتی بیوتیک های جدید نرفته اند.
نبوی افزود: ساخت هر داروی جدید بیش از یک میلیارد دلار برای کارخانه داروسازی هزینه دارد بنابراین نهادهای بین المللی باید برای تولید داروهای جدید به کارخانه های داروسازی ، گرنت (اعتبار پژوهشی) اعطا کنند که تا آن زمان بدیهی است که تعدادی از بیماران به خاطر مقاومت های دارویی ، جان خود را از دست خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید از آنتی بیوتیک ها عاقلانه استفاده کنیم و دوز و دوره مصرف آنها باید معفول باشد.
وی یادآور شد: بیشتر آنتی بیوتیک ها از قارچ ها گرفته شده اند و میکروب ها با سیستم آنزیمی خود می توانند آنها را خنثی کنند .
به گفته نبوی ، مقاومت آنتی بیوتیک ها در بخش های مراقبت های ویژه ICU بیشتر از محیط های بیرون است چراکه در بخش های مراقبت های ویژه بطورمرتب از آنتی بیوتیک استفاده می شود.
ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون که امروز در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد تا فردا هشتم شهریور به کار خود ادامه می دهد.
برپایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی و تقدیر از آثار و تحقیقات برتر و پیشگامان تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت از جمله تقدیر از پروفسور علیرضا یلدا چهره ماندگار رشته پزشکی (بیماری های عفونی) از برنامه های جانبی این کنگره است.
اجتمام(3)**9185**1776

نظر شما