شناسهٔ خبر: 14927058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هشدار داد

سرانه مصرف آنتي‌بيوتيک نگران‌کننده است

رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با بيان اينکه امروزه در تهيه برخي از محصولات غذايي و دامي از آنتي‌بيوتيک‌ها استفاده مي‌شود، نسبت به مصرف بي‌رويه و خودسرانه آنتي‌بيوتيک‌ها و افزايش مقاومت ميکروب‌ها هشدار داد.

صاحب‌خبر -
محمد مهدي‌گويا در اختتاميه هفدهمين کنگره بين‌المللي ميکروب‌شناسي ايران با بيان اينکه سرانه مصرف آنتي‌بيوتيک در کشور ما بسيار بالاست، گفت: مصرف بي‌رويه و خودسرانه آنتي بيوتيک‌ها موجب افزايش مقاومت ميکروب‌ها، عفونت‌ها و ويروس‌ها مي‌شود که اين امر مي‌تواند خطرآفرين باشد.
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت افزود: مقاومت در برابر آنتي‌بيوتيک درمان‌ها را با شکست روبه‌رو مي‌کند بنابراين بايد براي کاهش مصرف بي‌رويه اين دارو راهکارهايي انديشيد.
وي در ادامه آموزش به پزشکان براي کاهش تجويز را يکي از راهکارهاي کاهش سرانه مصرف آنتي‌بيوتيک دانست و يادآور شد: علاوه بر اين بايد تجويز آنتي‌بيوتيک را در کشور محدود کرد تا هر متخصصي تنها بتواند چند نوع از اين داور را تجويز کند. از اين طريق مي‌توان ميزان تجويز اين دارو را کاهش داد.

گويا افزود: علاوه بر اين بايد دسترسي مردم به اين داور را کاهش داد تا مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيک کاهش يابد.
به گفته وي، پزشکان بايد نسبت به مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيک به مردم هشدارهاي لازم را بدهند و نحوه منطقي مصرف دارو را به آنها بياموزند.
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت يادآور شد: متأسفانه امروزه در تهيه برخي از محصولات غذايي دامي از آنتي‌بيوتيک‌ها استفاده مي‌شود که مسئولان ذي‌صلاح بايد اين امر را کنترل کنند.

وي خاطرنشان کرد: علاوه بر اين مصرف آنتي‌بيوتيک بايد در دامپزشکي، دام پرورشي و پرورش آبزيان تحت کنترل باشد.
گفتني است مصرف بالا و تجويز نابجاي آنتي‌بيوتيك موجب شده است تا با پديده مقاومت ميكروبي مواجه شويم؛ پديده‌اي كه موجب شده تا با عفونت‌هاي بيمارستاني و مرگ ناشي از آن روبه‌رو شويم.

نظر شما