شناسهٔ خبر: 14944655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نوای نقاره‌زنی حرم شاهچراغ(ع) در شهرهای زنجان و قزوین به گوش می‌رسد

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی شهرداری شیراز از برگزاری هفته‌های فرهنگی شیراز در شهرهای زنجان و قزوین خبر داد و اجرای نقاره‌زنی به سبک حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را از جمله برنامه‌های اجرا شده در این شهرها برشمرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری، فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شیراز، احمد همتی بوشهری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برگزاری هفته‌های فرهنگی شیراز در شهرهای زنجان و قزوین خبر داد و گفت: نگاه و سیاست کلی شهرداری شیراز این است که شیراز را در تمام ابعاد گردشگری از جمله در حوزه هنر، فرهنگ، مذهب، اماکن گردشگری، زیارتی و حتی سرمایه‌گذاری در دیگر شهرهای کشور معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز از سال 90 ایده‌ای با عنوان «هفته‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز» به کمیسیون فرهنگی کلانشهرها ارائه داده است، افزود: با تصویب این ایده، مدیریت گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار شیراز مسئولیت اجرای برنامه‌های این ایده را بر عهده دارد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز بیان کرد: دبیرخانه اجرای ویژه برنامه‌ هفته‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز امسال به طور رسمی در مرکز شیرازشناسی راه‌اندازی شده است.
همتی بوشهری با بیان اینکه اجرای این برنامه در شهرهایی که آشنایی کمتری با شیراز دارند اولویت دارد، اظهار کرد: علاوه بر تلاش به منظور جذب گردشگر از آن شهرها باید آن شهر هم یک سری قابلیت‌ها داشته باشد و آن ظرفیت‌ها نیز به شهروندان شیراز معرفی شود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان كرد: در سفرهایی که به شهرهای مختلف می‌شود شهر میزبان فضای نمایشگاهی در اختیار شهرداری شیراز قرار می‌دهد تا معرفی شیراز صورت گیرد.
وی افزود: اجرای نقاره‌زنی به سبک حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، اجرای شعرخوانی و مشاعره، حکایت‌خوانی سعدی، پرده‌خوانی روایت حضرت شاهچراغ (ع)، عروسک گردانی جی‌جی بی‌جی، عروسی درخت بهار نارنج از آئین‌های قدیمی شیراز، عروسک‌گردانی مینا و اجرای موسیقی سنتی شیراز با حضور گروه‌های مختلف هنری از جمله‌ برنامه‌هایی است که در شهرهای مختلف اجرا می‌شود.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه در بخش نمایشگاه نیز ورک‌شاپ کلم‌پلو و فالوده و بستنی شیراز اجرا می‌شود، گفت: نمایشگاه عکس اماکن گردشگری و زیارتی شیراز، توزیع بسته‌های گردشگری در بین شهروندان شهر میزبان و غیره نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در قالب هفته‌های فرهنگی شیراز به اجرا در می‌آید.
همتی بوشهری از برگزاری این هفته در شهرهای زنجان در تاریخ هشتم تا سیزدهم شهریور ماه خبر داد و گفت: شهرداری زنجان و میراث فرهنگی این شهر از ده سال گذشته جشنواره آش ایرانی را برگزار می‌کنند و امسال یازدهمین جشنواره آش ایرانی در سطح بین‌المللی با حضور دیگر کشورها برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه گردشگری خوراک یکی از حوزه‌های گردشگری موضوعی است، افزود: در این زمینه که هنر آشپزی به ویژه در مناسبت‌های مختلف به دیگر شهرهای دنیا معرفی می‌شود کشور ما و به ویژه شهر شیراز ضعیف عمل کرده است.
وی گفت: شهرداری شیراز در یازدهمین جشنواره بین‌المللی آش ایرانی که به میزبانی زنجان برگزار می‌شود، به دنبال معرفی آئین‌های خوراکی شیراز مانند سمنو و دیگر غذاهایی است که در مناسبت‌های ویژه مانند ایام نوروز و غیره پخت می‌شود.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به اینکه در حاشیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی آش ایرانی چندین نمایشگاه نیز برگزار می‌شود، افزود: نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی، نمایشگاه گردشگری و شب‌های فرهنگی ایران با هدف معرفی آداب و رسوم شیراز در یکی از شب‌ها از جمله این نمایشگاه‌ها است.
همتی بوشهری با بیان اینکه اجلاس 2016 شهرداران راه ابریشم نیز سیزدهم و چهاردهم شهریور ماه در قزوین برگزار می‌شود، گفت:‌ این اجلاسیه بین‌المللی در قالب چهار پنل تخصصی دنبال می‌شود.
به گفته وی «چگونه راه ابریشم می‌تواند به ارتقای شهرهای ایران کمک کند؟»، «چگونه جاده ابریشم به شهروندان سود می‌رساند؟»، چگونه شهرهای مسیر راه ابریشم می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند؟» و چگونه شهروندان شهرهای جاده ابریشم می‌توانند در تحکیم صلح و آرامش مشارکت کنند؟» عناوین این پنل‌های تخصصی است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در مجموع 200 شهر داخلی و خارجی از 67 کشور که با جاده ابریشم در ارتباط بودند در این جشنواره شرکت دارند، بیان کرد: شهرداران این شهرها در این اجلاسیه به بررسی راهکارهای مختلف ارتقای زمینه مشارکت این شهرها در افزایش تبادلات فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و غیره می‌پردازند.
همتی بوشهری افزود: در این اجلاسیه تفاهم‌نامه‌ای بین این شهرها امضا می‌شود که بتوانند مبادلات فرهنگی، تجاری، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.
وی گفت: این برنامه نیز سیزدهم و چهاردهم شهریور ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، شهرداران شهرهای بزرگ که با جاده ابریشم در ارتباط هستند و به میزبانی شهرداری قزوین برگزار می‌شود.

نظر شما