گزارش خبری پانا/
اختلال در شبکه حمل و نقلی با احداث LRT
رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران معتقداست LRT درسطح زمین باعث اختلال درشبکه حمل و نقلی می شودامارییس کمیته حمل و نقل اصرار دارد که خطوط BRTدر مرکز حذف و تبدیل به LRTشود.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار پانا، قرار بود یک خط LRTدر صورت موافقت شورای شهر تهران تا پایان سال 95 در تهران راه اندازی شود. هرچند در طرح جامع ترافیک تهران این مد حمل و نقلی پیش بینی نشده و تنهادر خصوص مطالعات جایگزینی LRTبه جای BRT اشاره ای شده است اما رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهرات تاکید دارد دو خط اصلی BRT تبدیل به LRT شود . محسن سر خو،رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با اعلام بررسی LRT در کمیته حمل و نقل ترافیک گفت در صورت احداث این سیستم حمل و نقل می توان اتوبوس های BRT نقاط مرکزی را جمع آوری و برای تسهیل تردد غرب تهران از آن استفاده کرد. او با اشاره به پیشینه LRT در تهران گفت :در برنامه ٥ ساله اول و بعد از آن یک خط محدود LRT برای تهران پیش بینی شده بود که توجیه ترافیکی و اقتصادی نداشت . رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به آخرین وضعیت بررسی LRT در کمیته حمل ونقل ترافیک گفت :در حال حاضر این موضوع در کمیته حمل و نقل ترافیک در حال بررسی است و مقرر شده در جلسه با معاونت حمل و نقل ترافیک گزارشات کارشناسی این طرح نیز ارائه شود . سرخو با اشاره به اینکه LRT باید بیش از دو برابر خطوط اتوبوس رانی مردم را جابه جا کند ،گفت : LRT در خطوط پر تقاضا مثل خط راه آهن تا میدان تجریش و میدان آزادی تا امام حسین کاربرد جدی خواهد داشت . وی با اشاره به ویژگی های خطوط LRT گفت : این خطوط 2.5 برابر BRT قادر به جا به جایی مسافران خواهند بود و با راه اندازی این خطوط جدا کننده های BRT از خیابان ها جمع آوری خواهند شد و زمینه تردد بهتر وسایل نقلیه را فراهم خواهد کرد رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تاکید کرد: با راه اندازی خطوط LRT زمینه دو طرفه شدن خیابان ولی عصر فراهم می شود.وی با اشاره به فواید احداث LRT برای غرب تهران گفت : با راه اندازی این مد حمل و نقلی، خطوط اتوبوسرانی مرکزی مناطق تهران می تواند به منتهی الیه غرب تهران منتقل شود . جایگزینی LRTدر خیابان ولیعصر امکان پذیر نیست این در حالی است که احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران موافقت چندانی با احداث LRTدر پایتخت ندارد . اومعتقد است اگر قرار باشد LRTبر روی زمین اجرا شود در شبکه حمل و نقل شهر ایجاد اختلال خواهد شد بنابراین اگر قرار است یک شبکه انبوه بر ریلی را به جز مترو دنبال کنیم باید یک سازه جدید ایجاد شود و یا این مد حمل و نقلی روی پل باشد . دنیا مالی با بیان این با مطالعه احداث LRTو یا جایگزنی آن با BRTمخالفتی ندارد به پاناگفت: مطالعات برای ایجاد یک مد حمل و نقلی جدید در پایتخت باید عمیق و همه جانبه باشد . او احداث BRT در محور میدان راه آهن به تجریش را به دلیل ویژگی های خیابان ولیعصر امکان پذیر نداست و گفت : در مطالعات برای احداثLRT باید معماری و دید منظر و... نیز پیش بینی شود . به گفته دنیا مالی LRTمحور بازار را نمی توان LRT نامید ومدیریت شهری قصد دارد ترامبوای بازار را کمی پیشرفته تر کند. دنیا مالی پیشنهاد تبدیل BRTبهLRT در محورهای ولی عصر و آزادی را غیر ممکن دانست . ابوالفضل قناعتی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز درخصوص پیشنهاد مطرح شده برای جایگزینی خطوط LRT به جای BRT گفت: در حال حاضر LRT در اولویت برنامه های شهر تهران نیست. او با بیان اینکه جایگزینی خطوط LRT پیشنهاد کمیته حمل و نقل است، اظهار داشت: البته در طرح جامع حمل و نقل به راه اندازی خطوط LRT اشاره شده و در این طرح به خیلی از مسایل اشاره شده که به دلیل عدم تأمین اعتبار در اولویت قرار نگرفته است. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: اگر بخواهیم برنامه های حوزه حمل و نقل در تهران را اولویت بندی کنیم، اولویت خرید واگن در خطوط 6 و 7 مترو و اتمام ایستگاه های نیمه تمام مترو و جبران کسری اتوبوس های تهران در اولویت قرار دارد که اجرای این برنامه ها در بحث نقدینگی از سوی شورای شهر اولویت بندی شود. وی ادامه داد: به نظر من یکی از موضوعاتی که در مصوبات وجود دارد، بحث ایمنی ایستگاه های مترو(درب های حائل) است که باید در اولویت قرار گیرد اما با توجه به اینکه برنامه ها زیاد است، اولویت به سایر برنامه ها اختصاص می یابد. پیشنهاد سرخو نیز در راستای موضوعات طرح جامع حمل و نقل مطرح شده اما این موضوع باید در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گیرد. قناعتی با بیان اینکه جایگزینی خطوط LRT و BRT هنوز در کمیسیون عمران مطرح نشده است، گفت: در حال حاضر این پیشنهاد فقط در کمیته حمل و نقل مطرح شده و باید اولویت آن مورد بررسی قرار گیرد. بعد از تأیید در کمیسیون عمران در صحن شورا مطرح شده و اولویت بندی می شود. عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: LRT مکمل حلقه های جابجایی در حوزه حمل و نقل شهری است و می تواند خدمات این حوزه را تکمیل کند اما باید بررسی شود که آیا با توجه به محدودیت منابع مالی شهرداری می تواند در اولویت باشد یا خیر. به نظر می رسد در میان اعضای شورای شهرتهران نیز نگاه یکسانی برای این تغییر وضعیت وجود نداشته باشد .∎