شناسهٔ خبر: 14944313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشدید حملات سعودی ها به یمن پس از 17ماه تجاوزگری، چرا؟

عربستان با تشدید حملات هوایی به یمن، در جستجوی جلب نظر میانجیگران بین المللی برای پایان دادن به جنگ و خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است.

صاحب‌خبر -
جنگنده بمب افکن های سعودی در آخرین اقدامات غیر انسانی خود در یمن مناطق مختلف مسکونی خب و شعف در استان جوف و بخش مستباء در استان حجه و پایگاه‌های نظامی کهلان، الشرطه و بخش سحار و همچنین فرودگاه صعده در شمال غرب یمن را به دفعات بمباران کردند.
به نظر می رسد تشدید حملات هوایی عربستان به یمن با شکست مذاکرات صلح میان گروههای یمنی و نمایندگان دولت مستعفی یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد در کویت مرتبط است چرا که هیأت مورد حمایت سعودی ها در مذاکرات با تمام قدرتی که از طریق پشتیبانی حملات نظامی سعودی‌ها به آنها داده شده بود، نتوانستند هیچ یک از شروط خود را بر حوثی‌ها و سایر احزاب سیاسی یمن تحمیل کنند و امتیاز سیاسی به دست آورند.
صائب شعث، نویسنده و کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد علت حملات هواییِ بی‌امان عربستان سعودی به یمن بر این نظر است که  افزایش حملات عربستان در طول یک هفته گذشته نشانه مستأصل شدن این کشور درجنگ با یمن است. 
شعث می گوید: رژیم سعودی به وضوح در حال نادیده گرفتن تمامی درخواست‌ها مبنی بر انجام تعهداتش تحت قوانین بین المللی بشردوستانه است. مقامات عربستانی باید با توجه به قوانین بین‌المللی تمام اقدامات لازم را برای محافظت از مردم یمن و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور انجام دهند ولی آنها به چنین درخواست‌هایی به هیچ وجه اعتناء نمی‌کنند و در واقع خلاف آن را انجام می‌دهند.
به گفته این کارشناس مسایل خاورمیانه حمله اخیر عربستان به بیمارستان، کشتار و قتل غیر نظامیان و کودکان و هدف قرار دادن آنچه از زیرساخت‌های یمن باقی مانده و همچنین نادیده گرفتن هر گونه اظهار بین المللی به دلیل آن است که آنها از حمایت و مشارکت ایالات متحده امریکا در جنگ برخوردارند.
و اما اینکه جنگنده های سعودی به بمباران گسترده مناطق مختلف یمن روی آورده است ناشی از شکست همه تلاشهای قبلی برای به زانو درآوردن یمنی هاست. حملات ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها در حالی طی روزهای اخیر شدت یافته است که ناظران و کارشناسان نظامی بر بی نتیجه بودن حملات هوایی برای تحقق اهداف آل سعود تاکید دارند. 
به نظر می رسد که طراح اصلی جنگ یعنی محمد بن سلمان دیگر جایگاه خود را از دست داده به ویژه که این شاهزاده سی ساله نه ایده ای جدید درباره جنگ یمن دارد و نه طرحی جایگزین و از سویی دیگر آمریکایی ها نیز اولویت اصلی خود را در میان پرونده های مهم منطقه،  یمن نمی دانند.
اما در قبال حملات گسترده عربستان به یمن، این پرسش مطرح می شود که آمریکا و غرب و دیگر مدعیان حقوق بشر به چه قیمتی در برابر حملات هوایی سعودی به زنان و کودکان بی دفاع یمن سکوت کرده اند؟ آیا دلارهای سعودی ها علت این سکوت ننگ آور آنهاست؟ آیا ملتی که زیر بار ذلت نمی رود باید ظرف یک روز بیش از 50 بار هدف حمله هوایی قرار گیرد؟
در بررسی چرایی تشدید حملات سعودیها به مناطق مختلف یمن به دلایل دیگری هم می توان اشاره کرد به این ترتیب که برگزاری نشست مجلس یمن که چندی پیش در صنعا صورت گرفت به وضوح به سعودیها نشان داد که این پارلمانِ منتخب است و این اقدام عملا به شورای عالی سیاسی که به تازگی برای اداره یمن توسط حوثی‌ها و (علی عبدالله) صالح تشکیل شده مشروعیت بخشید  و از آنجایی که این مجلس منتخب مردم است، بدیهی است که در یمن مشروعیت کامل دارد و می‌تواند مشروعیت ادعا شده از جانب هادی را باطل کند و این حرکت سیاسی نشان می‌دهد حوثی‌ها و دیگر احزاب انقلابی  در حال تحکیم اراده سیاسی خود  در سراسر یمن در آینده‌ای نزدیک هستند.
مسئله مهمتر اینکه حوثی ها به خوبی قدرت سیاسی خود را در یمن افزایش داده اند و در واکنش به حملات عربستان،  بارها به استان‌های نجران و جیزان در خاک عربستان حمله  و خساراتی را هم به سعودیها وارد کرده اند  و به همین دلایل است که سعودی‌ها صبر و طاقتشان را از دست داده اند و می خواهند با حمله به تمام نقاط دریمن، بتوانند با فرار از بروز مسائل حیثیتی در نتیجه عقب نشینی از جنگ یمن که خود آغازگر آن بودند، توجه سازمانهای بین المللی و بعضی کشورهای غربی را به سمت خود جلب کنند تا میانجیگیری آنها در این درگیری باعث شود از ادامه هر چه بیشتر این خسارتها برای عربستان جلوگیری شود.
عربستان سعودی از ششم فروردین (26 مارس)، بدون مجوز سازمان ملل متحد در تلاش برای احیای قدرت هم پیمان نزدیک خود، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و همچنین تضعیف جنبش انصارالله، با استفاده از جنگنده های خود یمن را هدف حملات هوایی مرگبار خود قرار داده  و تمامی زیرساخت های یمن را منهدم کرده ‌و هزاران نفر از مردم این کشور را کشته است.
نکته قابل تامل  اینکه،  مجموعه این اقدامات غیر قانونی از نظر سازمانهای بین المللی و یا سایر کشورهای غربی که طرفدار حقوق بشر هستند باعث ایجاد موانع و محدودیتها و یا تحریمهایی بر ضد عربستان  نشده است جز اینکه اخیرا دیده بان حقوق بشر با ارائه شواهد و مدارکی درباره استفاده عربستان از بمب های خوشه ای در حملات اخیر در یمن ابراز نگرانی کرده است.
------------------------------
بررسی و تحلیل/ امین نجار

نظر شما