شناسهٔ خبر: 14943831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک فعال اقتصادی:

بیش از 100 برند ایرانی در افغانستان ثبت شده است

یک فعال اقتصادی در حوزه افغانستان گفت: تاکنون کارخانه‌های بزرگ و مطرح ایرانی که بیش از 100 برند هستند، در افغانستان به ثبت رسیده و امکان حضور و فعالیت آنها در بازارهای این کشور فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

«مهدی جاودانی» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به استقبال مردم افغانستان از کالاهای ایرانی گفت: تاکنون کارخانه‌های بزرگ و مطرح ایرانی که بیش از 100 برند است در افغانستان به ثبت رسیده و حضور و فعالیت آنها در بازارهای این کشور فراهم شده و این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی گفت: برای ثبت برند در این کشور باید یا صاحب شرکت یا وکیل قانونی وی در افغانستان حضور پیدا کند ولی به خاطر سهولت در کار و ناآشنایی صاحبان صنایع ایرانی، در حال حاضر این کار توسط شرکت‌هایی که به همین منظور در ایران تاسیس شدند، انجام  می‌شود.

معاون بازرگانی مؤسسه «پلکان» در مورد ثبت برندهای ایرانی در افغانستان گفت: فعالیت ما ثبت برند کارخانه‌های ایرانی در خارج از ایران به خصوص در افغانستان است و با توجه به صادرات ایران به افغانستان و گسترش حضور کارخانه‌های ایرانی در این کشور این امر بسیار حیاتی است.

وی هدف از این کار را کمک به پایدار شدن بازار صادرات در کشور افغانستان و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و تقلب‌های احتمالی ذکر کرد و افزود: ثبت برند رقابتی سالم و شفاف‌ به فضای کار در داخل افغانستان نیز کمک می‌کند و این کار در راستای صیانت و حفاظت از برندهای ایرانی است و از آن طرف کمک به کشور دوست و همسایه ما افغانستان است که بازار واردات در آنجا پایدار شود.

جاودانی در مورد نحوه ثبت برند در داخل کشور افغانستان افزود: فرایند ثبت برند از طریق سیستم های خود دولت افغانستان و از طریق تیم‌های حقوقی و شرکای افغانستانی به ثبت می رسد و از طریق آنها اقدام به ثبت برندهای ایرانی در کشور افغانستان می‌شود.

در سال‌های اخیر صادرات ایران بیشترین ثبت برند را نسبت به کشورهای منطقه و همسایه افغانستان داشته است و این نشان دهنده تمایل کارخانه‌های ایرانی برای صادرات محصولات خود به کشور افغانستان را نشان می‌دهد.

جاودانی در مورد دلایل استقبال شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی از فعالیت در افغانستان گفت: این امر دلایل فراوانی دارد، یکی همزبانی و هم فرهنگ بودن و دیگری استقبال بازار افغانستان از محصولات ایرانی است، همچنین استراتژی بازار آزاد که در افغانستان وجود دارد، این فرصت را فراهم کرده است که ایران هم نهایت استفاده را از این فرصت می‌برد.

وی دلیل دیگر استقبال از محصولات ایرانی را هم مرز بودن و همسایگی با افغانستان ذکر کرد و یاد آور شد: همسایگی هم خیلی به افزایش صادرات کمک کرده است، به خصوص برای بنگاه‌هایی که در شرق ایران و در استان خراسان فعالیت دارند، چون هزینه حمل و نقل خیلی پایین است.

اکثریت مطلق شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که تاکنون در افغانستان به ثبت رسیده، صنایع و محصولات غذایی هستند که بیشترین بازار را در افغانستان داشتند.

بر اساس قوانین کشور افغانستان، هر شرکت و کارخانه‌ خارجی که بخواهد محصولات خود را در این کشور به فروش برساند باید برند تجاری خود را به ثبت برساند.

بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، افغانستان دومین بازار بزرگ صادرات محصولات ایران است و مردم افغانستان به خاطر همزبانی و اشتراکات فرهنگی با اغلب شرکت‌ها و کارخانه‌های مشهور ایرانی که بسیاری از آنها در زمینه مواد غذایی فعالیت دارند آشنا هستند.

 فروش پرشمار محصولات ایرانی در افغانستان باعث شده است تا برخی از محصولات ایرانی سوء استفاده کرده و کالاهای تقلبی خود را در بازار افغانستان به فروش برسانند.

انتهای پیام/ح