حسین بهرامینوید در گفتوگو با ایسنا، درباره کیفیت ارزشیابی توصیفی در مدارس اعلام کرد: ارزشیابی توصیفی پیشرفتهتر از ارائه نمره است به طوریکه در این ارزشیابی معلم شرایط درسی دانشآموز را بررسی میکند و پس از بررسی راههای پیشرفت دانشآموز، راهکار ارائه میدهد.
وی ایراداتی را برای این طرح برشمرد و اظهار کرد: این طرح به طور کلی جامع و مناسب است اما در مرحله اجرا دچار مشکلاتی شده است به طوریکه در این طرح معلم باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتواند علت افت درسی دانشآموز خود را تشخیص دهد و پس از ریشهیابی، راهحل ارائه دهد.
بهرامینوید با اشاره به اینکه طرح ارزشیابی توصیفی تنها در مقاطع ابتدایی صورت میگیرد و در مقاطع دیگر این سیستم به صورت ارائه نمره است، بیان کرد: در این زمینه مشکلاتی به وجود میآید که متخصصان باید برای رفع این مشکل چارهاندیشی کنند.
وی راهکار خود را روش تلفیقی اعلام کرد و گفت: روش تلفیقی میتواند جایگزین ارزشیابی کنونی شود به طوریکه ارزشیابی کیفی و نمرهدهی با هم تلفیق شود که با این روش دانشآموزان با شیب ملایمتری به مقطع بعدی وارد میشوند.
معان آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به نقش خانوادهها در ارزشیابی دانشآموزان عنوان کرد: با توجه به اینکه سیستم ارزشیابی توصیفی با سیستم نمرهدهی سابق تفاوت دارد، معلمان و خانوادهها نمیتوانند در این زمینه به خوبی با یکدیگر همکاری لازم داشته باشند.
وی راهکار ایجاد انگیزه و رغبت در دانشآموزان را بهبود کیفیت و تنوع در روش تدریس اعلام کرد گفت: این طرح به تخصص، تجربه و زمان نیاز دارد و اگر به خوبی اجرا نشود اوضاع را بدتر میکند و در آن صورت فایدهای نخواهد داشت.
بهرامینوید در پایان با بیان اینکه 147 هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی در سطح استان ثبتنام کردهاند که 25 هزار نفر کلاس اولی هستند، اظهار کرد: امسال تغییراتی در کتب درسی مقطع ابتدایی به جز درس ریاضی پایه ششم وجود نداشته است.
انتهای پیام
نظر شما