شناسهٔ خبر: 14942463 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجاری سازی محصولات موسسه رازی و انتقال فناوری تولید واکسن به بخش خصوصی

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد : یکی از برنامه های مهم، تجاری سازی محصولات این موسسه و انتقال و واگذاری فناوری تولید واکسن به بخش خصوصی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر حمید کهرام گفت : سند تجاری سازی محصولات پس از دو سال کار تحقیقاتی و پژوهشی در موسسه رازی تهیه و به وزیر جهاد کشاورزی ارائه و در ادامه برای اجرا به موسسه رازی ابلاغ شده است.

کهرام تاکید کرد : امکانات، زمین ها، ساختمان ها و تجهیزات موسسه هیچ کدام واگذار نمی شود بلکه فناوری تولید واکسن به بخش خصوصی خارج موسسه واگذار خواهد شد.

وی افزود: زمین و سرمایه و سایر امکانات را بخش خصوصی تامین می کند و موسسه رازی فناوری تولید واکسن هایش را به این بخش انتقال می دهد.

کهرام با بیان اینکه موسسه رازی درصدد است با تهیه نقشه راه که دقیق ترین جزئیات در آن ذکر می شود، در تولید واکسن با بخش خصوصی مشارکت کند، تاکید کرد: این موضوع در همبستگی کامل با اقتصاد مقاومتی و منویات رهبری است. 

رئیس موسسه رازی در ادامه به فناوری بالای تولید واکسن در این موسسه اشاره کرد و گفت: تولید واکسن فناوری بسیار پیشرفته ای دارد و واکسن های این موسسه با تولیدات کشورهای پیشرفته از نظر کیفیت برابری می کند.

وی افزود: حتی در مواردی، به علت مصرف سویه های بومی در واکسن های موسسه رازی، تولیدات داخلی، کیفیت بهتر و ایمنی زایی بیشتری دارد.

کهرام با اشاره به پیشینه 90 ساله تولید واکسن در ایران اظهار کرد: اکنون در مرحله ای قرار داریم که می توانیم دانش فنی تولید واکسن را انتقال دهیم و سند تجاری سازی نیز به منظور چگونگی واگذاری این تکنولوژی تهیه شده است.

وی گفت : همه تصمیم گیری های مربوط به انتقال دانش فنی محصولات در شورای خبرگان موسسه رازی که به همین منظور تشکیل شده است ، انجام می شود.

رئیس موسسه رازی در ادامه از ارزش گذاری فناوری های این موسسه با هدف برآورد هزینه تمام شده تولید واکسن خبر داد و گفت: در طول این  سال ها این سوال مطرح بود که هزینه تولید هر واکسن چقدر است تا براساس آن قیمت تمام شده محاسبه شود.

کهرام ، مستندسازی فعالیت های این موسسه، تهیه کتابچه دارایی های فناورانه موسسه رازی و امکان سنجی محصولات را از دیگر الزامات عملیاتی شدن سند تجاری سازی محصولات برشمرد و تاکید کرد: گرچه این زیرساخت ها تاکنون در موسسه رازی وجود نداشت اما با تلاشی های بی وقفه یک سال اخیر، زیرساخت های لازم تهیه شده یا در دست تهیه است. 

وی قرارداد با شرکت روناک واقع در مهاباد را نخستین گام این موسسه در جهت تجاری سازی محصولات نام برد و یادآور شد: این شرکت برغم فراهم بودن تجهیزات و امکانات اما در سه سال گذشته به بهره برداری نرسیده بود و پس از انتقال فناوری تولید واکسن تب برفکی از موسسه رازی به این شرکت، از بهمن ماه سال گذشته به صورت رسمی به تولید انبوه رسید.

وی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری در تولید این واکسن به خودکفایی برسد و تا سال آینده نیز برای صادرات آن برنامه ریزی داشته باشیم.

رئیس موسسه رازی یکی از ضعف های این موسسه را ثبت نوشتاری و کاغذی فعالیت ها دانست و خبر داد تا پایان امسال تمام فعالیت های این موسسه همچون کنترل پروژه ها، تولید، تضمین کیفیت و سایر فعالیت ها به صورت انفورماتیک و الکترونیک انجام شود.

دکتر کهرام گفت : قرار است تمام این فعالیت ها تحت برنامه ای واحد به نام "بی.پی.آر" که نتیجه دو سال فعالیت بی وقفه است، عملیاتی شود.

تجهیز ساختمان تولید سرم های درمانی با درآمدهای داخل موسسه


وی همچنین از تجهیز یکی از سه ساختمان محصولات پزشکی این موسسه با درآمدهای داخلی موسسه خبر داد و اظهار داشت : سرم های ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی موسسه رازی ، شهرتی بین المللی دارد و از باکیفیت ترین محصولات این موسسه شمرده می شود.
وی گفـت: با تکمیل این ساختمان می توانیم به صادرات این سرم ها به صورت جدی ورود کنیم.

رئیس موسسه رازی همچنین به تفاهم نامه با شهرداری کرج اشاره کرد و گفـت: شهرداری کرج در این تفاهم نامه متعهد شده است برای موسسه رازی شش هزار متر مربع اتاق تمیز –کلین روم- و چهار هزار متر فضای اداری بسازد.

وی این تفاهم نامه را بزرگترین پروژه موسسه رازی پس از انقلاب خواند و تاکید کرد: با اجرای بندهای مختلف این تفاهم نامه بسیاری از مشکلات موسسه رازی در رابطه با اتاق های تمیز حل خواهد شد.

رشد درآمد اختصاصی و اثرگذاری آن در اعتبارات تملک دارایی

دکتر کهرام همچنین از افزایش چشمگیر درآمد اختصاصی این موسسه از سال 92 تا 94 خبر داد و گفت: پس از واگذاری امور موسسه در قالب هیئت امنایی از سال 84، تمام درآمدهای اختصاصی این موسسه پس از واریز به خزانه دولت، به موسسه بازگردانده می شود.

وی افزود: پارسال حدود 130 میلیارد تومان درآمد اختصاصی موسسه حاصل فروش محصولات پزشکی، محصولات دامپزشکی و فروش آزاد فرآورده های دام و طیور این موسسه بوده است.

کهرام این موفقیت را نتیجه تلاش خستگی ناپذیر کارکنان بخش تولید و تحقیق فرآورده های بیولوژیک و تضمین کیفیت این موسسه دانست.
وی ادامه داد: همچنین موسسه رازی با افزایش درآمدهای اختصاصی، تقریبا بودجه تحت عنوان تملک دارایی های سرمایه ای از دولت نمی گیرد و حدود 60 درصد هزینه های خود را از درآمدهای داخلی پرداخت می کند.

وی تاکید کرد: افزایش درآمد به نگهداری، تجهیز ساختمان ها و خریداری تجهیزات پیشرفته کمک کرده است و به همین علت درصدد افزایش درآمد برای سال 95 تا 30 درصد بیش از سال 94 هستیم.

واردات واکسن های طیور محدود شود

رئیس موسسه رازی تصریح کرد: موسسه رازی برای عرضه تولیداتش با بیش از 60 شرکت وارد کننده واکسن های طیور رقابت می کند.
وی گفت: این واکسن ها از کشورهای پیشرفته تا کشورهای فاقد تکنولوژی روز وارد کشور می شود در حالی که موسسه رازی توان تولید بیش از 70 درصد نیاز کشور را دارد.

کهرام با اشاره به موقعیت برجسته کشورمان در جوجه ریزی و تولید گوشت سفید گفت: حضور در بازار طیور ایران برای شرکت های وارد کننده ، برند محسوب می شود. این شرکت ها واکسن های خود را با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده در اختیار مصرف کننده داخلی قرار می دهند و با پدیده دامپینگ یا ارزان فروشی، راه را بر عرضه تولیدات داخلی می بندند.

رئیس موسسه رازی در پایان اعمال محدودیت در صدور مجوزهای واردات واکسن های طیور را خواستار شد و آن را مطابق با سیاست ها اقتصاد مقاومتی خواند.

نظر شما