به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، مرتضی شکوهی پیش از ظهر امروز در همایش «تحلیل گام های اجرایی برنامه تدبیر» در این شهرستان اظهار کرد: با توجه به تأکیدات سند تحولات بنیادی مبنی بر ارتقاع مدیریت مدارس و سیاستی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد، در راستای بهبود مدیریت مدارس طرحی را به عنوان طرح «تدبیر» در دوره ابتدایی آماده کرده است.
وی ادامه داد: در طرح تدبیر مدیر مدرسه با کمک تمام عوامل مدرسه، اولیای دانشآموزان و مسؤولانی که در محیط پیرامونی مدرسه هستند تلاش میکنند تا برنامه مناسبی برای مدرسه پیشبینی شود.
معاون مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح مذکور مدیر مدرسه فعالیتهای اجرایی مجموعه خود را مورد ارزیابی قرار میدهد، گفت: مدیر مدرسه امیدوار باشد که با انجام این کار عملکرد مدرسه بهبود یابد و کیفیت آموزش و یادگیری ارتقا پیدا کند تا در نتیجه مدرسه فضای بهتری برای یادگیری و آموختن دانشآموزان باشد.
وی از اجرای برنامه تدبیر در تمام مدارس دارای مدیر مستقل خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 26 هزار مدرسه زیرپوشش این برنامه قرار گرفت و امسال نیز تعدادی به این مدارس اضافه میشوند.
شکوهی با تصریح بر اینکه برخی از مدارس آنگونه که میخواستند موفق به اجرای طرح تدبیر نشدند، گفت: امسال بخشنامه را در زمان مناسب ارائه دادیم و سال گذشته یک نشست تخصصی با نمایندگان مدیران در استان سمنان برگزار کردیم.
وی افزود: به منظور ارتباط و پیوند بهتر بین حوزه برنامهریزی و اجرایی، امسال این برنامه را با نمایندگان مدیران و ادارههای کل استانها برگزار کردیم تا امیدوار باشیم با بازگشت آنها به استانهای خود نمایندگان مدیران مناطق را آموزش دهند و مدیران ابتدایی هر منطقه توسط نمایندگان مدیران مناطق مورد آموزش قرار گیرند.
این مسؤول کیفیت برنامه امسال شهرستان بندرانزلی را به مراتب بهتر از سال گذشته در سمنان دانست و یادآور شد: این برنامه به مدیران کمک میکند تا سالانه فعالیت خود را برای سال جدید طراحی کنند و تدابیر مدیریتی مناسب را داشته باشند.
وی با بیان اینکه برنامه تدبیر پیش از آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور برگزار میشود، خاطرنشان کرد: سیاستهای جدید وزارت آموزش و پرورش، انتظارات حوزه معاونت آموزش ابتدایی و مسائل و معضلاتی که استانها در طول یک سال با آن مواجه هستند، مرور میشود و امیدواریم مدیران کمترین معضل را در اجرای برای سال تحصیلی جدید داشته باشند.
معاون مدیر کل دفتر آموزش دبستانی ادامه داد: برای رفع بخشی از موانع و محدودیتها، نقاط قابل بهبود برنامه پیشبینی میشود و مدیر مدرسه به کمک تمام همکارانی که در اختیار دارد این برنامه را مورد ارزیابی فرآیندی قرار میدهد یعنی اگر متوجه شوند که انحرافی از انجام فعالیتها به وجود آمده در مرحله اولیه جلوی انحراف را بگیرند و در پایان سال نیز مدیر با کمک تمام افراد مدرسه یک خود ارزیابی پایانی انجام میدهد.
وی با تأکید بر ضرورت اعتماد به عوامل انسانی مدرسه یادآور شد: به مدیر باید اعتماد کرد و ارزیابی آنها را غنیمت بدانیم زیرا مدیران این آمادگی را دارند که به معنای واقعی کلمه خود ارزیابی واقع بینانه را انجام دهند.
به گفته شکوهی، ارزیابی بیرونی نیز یک ارزیابی مهم بوده و باید صورت بگیرد و به همین دلیل تلفیقی از ارزیابیهای درونی، خود ارزیابی، ارزیابی فرآیندی، ارزیابی پایانی و ارزیابی بیرونی انجام میشود که در پایان نتیجه مجموعه این ارزیابیها، ارزیابی از عملکرد آن مدرسه است.
انتهای پیام/2300/ک40/
∎