شناسهٔ خبر: 14939838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

قطار تبریز ۲۰۱۸ پس از ۸ ماه کجا ایستاد؟

ضیافت تابستانی وزرای گردشگری در تبریز/ جای نمایندگان خالی است!

در کنار اقدامات مثبت مدیریت شهری تبریز و دستگاه‌های اجرایی، عزمی ملی برای جذب اعتبارات ملی و سرمایه بین‌المللی نیاز است تا گامی افزون بر اقدامات توسعه ای تبریز برداشته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار ،بیش از ۸ ماه از انتخاب شهر تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸ می‌گذرد و هرروز برگ‌های تقویم آقای شهردار روی‌هم گذاشته می‌شود، به این رخداد مهم در تاریخ فرهنگی تبریز در چند دهه اخیر نزدیک  می‌شویم.

 

آنچه که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵، ردای میزبانی گردشگران جهان اسلام برای ۲ سال آینده بر تن آن پوشانید حقیقتی بود که علی‌رغم اعتراض مردم شیراز و شهرهای دیگر، معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی بر برتری تبریز صحه گذاشت.

 

اسدالله درویش امیری، در گفتگوی چندین ماه پیش خود، آنچه که تبریز را در رقابت با یزد ایران، تالینگ مالزی،‌ پالقا و سیلد بنگلادش، ماردین ترکیه و مدینه عربستان برتر دانست "قابلیت‌هایی" بود که چشم هر ناظر بی‌طرفی را به خود جلب می‌کرد.

 

وی "وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب، تعداد موزه‌ها، موزه فرش، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزارشده، تعداد اماکن تاریخی، انتخاب تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش و تعداد گردشگران ورودی" را ازجمله معیارهای موردتوجه مدیران اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی بری انتخاب تبریز ۲۰۱۸ دانست.

 

حال پس از گذشت ۸ ماه از این انتخاب، تبریز در اولین آزمون مهم خود میزبان تعدادی از وزرای رأی‌دهنده به انتخاب تبریز ۲۰۱۸ در وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در روزهای ۸ و ۹ شهریور خواهد بود. 

 

شهر گردشگری نیازمند عزمی ملی و همتی استانی
واقعیت آن است که حضور بیش از ۴۶۱هزار و ۶۷۰هزارنفری گردشگران ورودی به تبریز در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و رشد ۲۵ و ۳۵درصدی گردشگری داخلی و خارجی به تبریز در سال‌های گذشته ظرفیتی بزرگ برای تبریز را فراهم آورده است تا با تکیه‌بر درآمدهای پایدار گردشگری، بافت ساختاری تبریز را هرچه بیشتر توسعه دهد.

 

حضور این تعداد وزیر گردشگری و همدلی و وفاق بین بیشتر دستگاه‌های  دولتی و مدیریت شهری استان امری است که می‌تواند بیش‌ازپیش به تحکیم و تداوم گفتمان شناساندن تبریز به‌عنوان یکی از استوانه‌های مهم و غیرقابل‌انکار در تکوین و تکون هویت و فرهنگ ایرانیان کمک کند.

 

البته در کنار اقدامات مثبت و قابل‌تقدیر مجموعه مدیریت شهری تبریز و دستگاه‌های اجرایی، عزمی ملی برای جذب اعتبارات ملی و سرمایه بین‌المللی نیاز است تا گامی افزون بر اقدامات توسعه تبریز برداشته شود.

حاشیه نشینی تبریز

عدم بازیافت الگوی مرکز-پیرامون

اما مهم‌ترین خطری که تبریز ۲۰۱۸علی‌رغم تمام ظرفیت و قابلیت ها برای توسعه هرچه بیشتر تبریز در درون خود دارد، ایجاد و بسط شکاف مرکز -پیرامون است که امکان سرباز کردن اجتناب‌ناپذیر آن در دوران گذار بعید نیست.

 

ضرورت تعیین تکلیف و نماسازی بافت حاشیه‌نشین تبریز، توجه مضاعف به اقدامات زیربنایی و ساختاری در کنار روبنا و تدوین و تغییر الگوی مواجهه شهروندان تبریزی با پدیده‌ای به نام تبریز ۲۰۱۸ ازجمله فرصت‌هایی است که در صورت عدم توجه مناسب به آن‌ها، امکان تبدیل آن به تشدید شکاف‌ها در تبریز وجود دارد.

 

حالا در این شرایط نقش آفرینی مضاعف نمایندگان استان خصوصا شهر تبریز مجلس شورای اسلامی که کرسی ۶ نفره به تساوی در میان دوگانه اصلاح طلبان و اصولگرایان تقسیم شده و نفر اول تبریز نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گشته است، انتظار نقش آفرینی پررنگ تر برای جذب اعتبارات ملی و مساعدت به مدیریت شهری تبریز وجود دارد.

 
انتهای پیام/م