شناسهٔ خبر: 14939358 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

گفت و گوی ویژه با معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی استان/5

ساماندهی مطلوب نیروی انسانی مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است

معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی و کاهش اضافه تدریس مهمترین اقدام در اقتصاد مقاومتی است که در سال 94 جزو پنج استان اول کشور در اجرای مطلوب ترین سازماندهی بودیم.

صاحب‌خبر -

صمد صمدیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی گفت:توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور، تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز برکیفیت فرصتهای تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی،گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی از اهداف مشخص شده در سند تحول بنیادین مربوط به حوزه پژوهش است.

معاون پژوهش،مدیریت و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان، بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی را در واحد پژوهش بر مبنای سند تحول بنیادین را مهم برشمرد.

صمدیان بر توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان تاکید کرد و افزود:تقویت شایستگی‌های اعتقادی، اخلاقی و حرفه‌ای مدیران و معلمان و تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن سازوکارهای اجرایی برای مشارکت فعال و موثر ایشان در برنامه‌های تربیتی و فعالیت‌های پرورشی مدارس و واگذاری مسئولیت کلان تربیتی مدرسه به مدیران مدارس از دیگر اهداف این سند است.

وی با اشاره به عصر تکنولوژی و ارتباطات،گفت:ایجاد،‌ توسعه و غنی‌سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات امری ضروری است.

معاون پژوهش آموزش و پرورش استان اظهار کرد: برای حصول به هدف تمام بندها و راهکارهای ارائه شده در سند تحول اقداماتی از طرف وزارت آموزش وپرورش و ادارات کل صورت گرفته است،باید گفت برای تمامی تکالیف تعیین شده برنامه ریزی لازم صورت گرفته است .

صمدیان میزان مشارکت و نحوه همکاری دستگاه های دیگر با آموزش و پرورش و این معاونت در استان طی دو سال عالی برشمرد و افزود:تدوین برنامه سند تدبیر توسعه، برگزاری تعداد دو هزار کلاس درس هوشمند و 153 کارگاه کامپیوتر در مناطق ،  69 هزار و 239 نفر ساعت آموزش برای مدیران و دو میلیون و 478 هزار و 898 نفرساعت آموزش برای سایر همکاران را برنامه های شاخص عنوان کرد.

وی تصریح کرد: جشنواره فناوری اطلاعات در محورهای تولید محتوای الکترونیکی ، مسابقات برنامه نویسی، ساخت بازیهای رایانه ای و انیمیشن جهت ترویج و ارتقاء فرهنگ استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر برنامه های اجرایی معاونت پژوهش استان بود.

معاون پژوهش و برنامه ریزی دستگاه تعلیم و تربیت استان اذعان داشت: مهمترین و بیشترین منابع انسانی آموزش و پرورش نیروی انسانی است; وقتی یک سازمانی 99 درصد اعتباراتش صرف پرداخت هزینه پرسنلی می شود مصداق بارز رویکرد اقتصادی در آموزش و پرورش را نیز باید در این مولفه دید .

صمدیان تصریح کرد: جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی و کاهش اضافه تدریس مهمترین اقدام در اقتصاد مقاومتی است که در سال 94 از این لحاظ جزو پنج استان اول کشور بودیم که مطلوب ترین سازماندهی را داشتیم.

وی امنیت شغلی و ارج نهادن به تلاش و خلاقیت کارکنان، مشارکت دهی همکاران  در برنامه ها و طرح های اجرایی، ارائه بازخورد های انگیزشی ،انتشار فعالیت ها ، کارکرد ها و موفقیت های همکاران ، حمایت های فکری و ارائه خدمات مشاوره علمی و پژوهشی،توانمندی، تخصص و پایبندی به ارزشها را از عوامل ایجاد رضایتمندی و ایجاد انگیزی در بین کارکنان اداری عنوان کرد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان ،در نظر گرفتن اهداف و ماموریت سازمان در پرداخت مزایای نامستمر را تاکید کرد و افزود: شیوه فعلی پرداخت اضافه کار و حق الزحمه ها عامل اصلی عدم رضایت و کاهش انگیزه شغلی در بین کارشناسان فناوری اطلاعات استان و مناطق می باشد.

 



صمدیان بیان داشت: ابزاری مانند اضافه کار ، و یا هر روش دیگر مثل سفر به مراکز زیارتی و ..... در طول سال در اختیار رئیس اداره باشد تا بتواند در مواقع خاص و کسب موفقیت­ها حداقل یکی از کارمندان موفق را تشویق کند.

وی برگزاری دوره های تخصصی آموزشی را از روش های موثر در ایجاد انگیزه عنوان کرد و گفت: درخواست همیاری سازمانی و کاری از همکاران من جمله : داوری ، ارزیابی طرح ها و برنامه ها ، مشارکت دهی در ایده پردازی علمی پژوهشی ،صدور تقدیر نامه  و لوح سپاس ، گواهی انجام کار ، اهداء جوایز و هدایا و برگزاری جشنواره ها ، انتشار فعالیت ها و موفقیت همکاران در پایگاه اطلاع رسانی  ، انتشارات ( کتاب ، ویژه نامه و فایل های انتشارات و.. ) ،ارائه رهنمود های کاری تألیفی ، پژوهشی ، علمی و تحقیقی همراه با مشاوره های پژوهشی در قالب منطقه ای و استانی را اقدامات معاونت در خصوص ایجاد رضایتمندی و انگیزه خواند.

صمدیان کمبود نیرو و اعتبارات و روزمره گی بجای برنامه محوری را از بزرگترین مشکلات در طول خدمت خود نام برد و افزود: مشکل کمبود نیروی انسانی در نقل و انتقالات در برخی نواحی و مناطق را با نیروهای حق التدریس آزاد و شاغلین، تعدیل نیرو در انتقالات و توزیع نیروهای جدیدالاستخدام به سطح مطلوب رساندیم.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اذعان داشت: یکی از رویکردهای مهم اداره کل برنامه محوری از ستاد تا صف هست و نمونه آن کتاب سند تدبیر و توسعه که حاوی برنامه های سال 94-95-96 و همچنین نظام جامع برنامه ریزی می باشد.

معاون پژوهش آموزش و پرورش استان گفت: 25 عنوان طرح پژوهشی ، 3745 طرح اقدام پژوهی و 1273 ایده علمی و پژوهشی در استان ثبت شده و در این میان 200 تالیف علمی همکاران مورد ارزیابی قرار گرفته و تعداد 8 هزار جلد خریداری و حمایت شده است.

وی با بیان اینکه 700 عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا و دو هزار طرح پژوهشی همکاران انجام گرفته،تصریح کرد:با انجام نیاز سنجی در گستره استانی در سال 94 تعداد 540 عنوان اولویت پژوهشی مشخص که از این تعداد 220 مورد در استان انتخاب  و در سطح کشوری 16 عنوان با ثبت در شبکه سمات مشخص شده است.

صمدیان برنامه های توسعه پژوهش در مدارس برای دانش آموزان و معلمان را به شرح ذیل برشمرد:

- طرح فعال سازی پژوهش در مدارس تدوین و به آموزش و پرورش مناطق و نواحی ارسال شده است

- توسعه و تعمیق طرح معلم پژوهنده

- کمک به پژوهشسراهای دانش آموزی

-همایش علمی با موضوع سامانه همگام و نصب ، راه اندازی و گزارش سازی سیستم تحت ویندوز حقوق

وی از کسب رتبه اول ستاد بزرگداشت مقام معلم در دوسال گذشته خبر داد و گفت: فراهم نمودن فضای رقابت سالم و شناسایی و تجلیل از برترین ها با دقت زیاد توسط این ستاد صورت گرفته است.