شناسهٔ خبر: 14935910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

"سیدخلف"ناکارآمدترین شهردار اهواز؛

بی برنامگی "سیدخلف" پاشنه آشیل حمل و نقل عمومی شهر اهواز/اتوبوس های فرسوده توهین به حقوق شهروندی

استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در اهواز علاوه بر کاهش هزینه‌ها و آلودگی هوا، نقش مؤثری در کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور دارد، چون با توجه به عرض کم برخی خیابان‌های این شهر، گاه شاهد حجم نسبتاً سنگینی از ترافیک در معابر اصلی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب: استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در اهواز علاوه بر کاهش هزینه‌ها و آلودگی هوا، نقش مؤثری در کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور دارد، چون با توجه به عرض کم برخی خیابان‌های این شهر، گاه شاهد حجم نسبتاً سنگینی از ترافیک در معابر اصلی هستیم.


فرسوده بودن اتوبوس‌ها، تأخیرهای فراوان و نبود امکانات مناسب در فضای اتوبوس‌ها، اصلی‌ترین گلایه‌های این روزهای شهروندان اهوازی در استفاده از اتوبوس به‌عنوان اصلی‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در این شهر شلوغ است.

درواقع اجزای داخلی اتوبوس‌های قدیمی بسیار کهنه و غیرقابل استفاده هستند و در بسیاری از موارد حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی این اتوبوس‌ها به‌طور کامل کار نمی‌کند و این موضوع، مشکلات مسافران را دوچندان کرده است.

در کنار این مسائل، ایجاد دود و آلودگی زیست‌محیطی ناشی از غیراستاندارد بودن آن‌ها مشکل مضاعفی است که این اتوبوس‌های فرسوده آن را با خود به همه نقاط شهر می‌برند و دود سیاه و غلیظی را وارد ریه‌های شهروندان می‌کنند و این در حالی است که اهواز دومین شهر گرم جهان محسوب می‌شود.

موضوع نوسازی خودروهای فرسوده (نوسازی ناوگان حمل‌ونقل) از ضرورت‌های بخش اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط کنونی است. اجرای کامل طرح نوسازی خودروهای فرسوده منجر به ایجاد اثرات مثبت در محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی (بنزین و نفت گاز) و کاهش تصادفات، زیباسازی و اصلاح مبلمان شهری و رونق بخشیدن به صنعت خودرو کشور می‌گردد.
 


به شهرداری اهواز تذکر داده‌شده که از اتوبوس‌های فرسوده استفاده نکند
در این رابطه رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست اهواز می‌گوید:‌ قانون کاهش آلودگی هوا از سال 90 لازم‌الاجرا شده است و طبق ماده شش این قانون، پلیس راهور نیروی انتظامی باید از تردد خودروهای با بیش از سن قانونی، جلوگیری کند.

علی بنی‌عگبه سن قانونی اتوبوس‌های شهری 10 سال معرفی می‌کند و می‌افزاید: در راستای این طرح و همچنین قانون کاهش آلودگی هوا، در خصوص تردد اتوبوس‌های فرسوده شهری به شهرداری اهواز تذکر داده‌شده که از اتوبوس‌هایی که با سوخت یورو 4 سازگار نیستند و عمر آن‌ها بیش از 10 سال بوده و از سن قانونی گذشته است، استفاده نکند.
 


تذکرات لازم به شهرداری داده‌شده ولی تاکنون اقدامی انجام‌نشده است
همچنین آذر زمان‌پور در گفتگویی با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ایستگاه‌های شهر اهواز، می‌گوید: به‌عنوان عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر اهواز، از وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس و به‌طورکلی حمل‌ونقل عمومی راضی نیستم.

عضو شورای شهر اهواز بابیان این‌که حمل‌ونقل عمومی شهر اهواز در وضعیت مناسبی نیست، می‌افزاید: از سه سال پیش و از آغاز کار شورای شهر اهواز برنامه‌ای جهت رسیدگی به حمل‌ونقل عمومی ازجمله ایستگاه‌های اتوبوس مکانیزه و تجهیز کامل وسایل سرمایشی با توجه به 9 ماه فصل گرما در اهواز، تدوین و تذکرات لازم به شهرداری داده‌شده ولی تاکنون هیچ‌گونه اقدامی انجام‌نشده است.

وی تأکید می‌کند: از سال 94 تاکنون حتی یک ایستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر اهواز افزوده نشده است، از سوی دیگر تعدادی اتوبوس قدیمی تعمیر و به ناوگان واردشده است.




تعداد اتوبوس‌های فعال اهواز یک‌پنجم استاندارد است

اسکندر زنگنه عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز خواستار تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی اهواز شد و گفت: در این کلان‌شهر حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال هستند که این تعداد، یک‌پنجم استاندارد است.

وی در نطق پیش از دستور جلسه یک‌صد و سی‌ام شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در بودجه سال 94 اهواز ۷۰۰ میلیون ریال برای خرید اتوبوس مصوب شده بود اما حتی یک اتوبوس خریداری‌نشده است.

زنگنه یکی از مطالبات شهروندان را افزایش اتوبوس‌های شهری عنوان کرد و افزود: بر اساس جمعیت باید حدود یک هزار دستگاه اتوبوس در اهواز فعال باشد اما هم‌اکنون کمتر از ۲۰۰ دستگاه در این کلان‌شهر فعال است.

به گفته وی، چهار سال است که هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوس‌رانی اهواز اضافه نشده است که این مسئله نشان می‌دهد اهمیت اتوبوس هنوز در شهرداری جا نیفتاده است.




در سه سال گذشته هیچ یارانه‌ای در خصوص خرید اتوبوس ارائه نشده است

حسین حیدری از اعضای شورای شهر اهواز نیز بابیان اینکه در ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین اتوبوس شهری مشکلاتی وجود دارد، می‌گوید: در سه سال گذشته هیچ یارانه‌ای در خصوص حمل‌ونقل، خرید اتوبوس، یارانه بلیت و مکانیزه کردن ایستگاه‌ها از سوی دولت به شهرداری ارائه نشده است. دولت در این سال‌ها هیچ کمکی به شهرداری نکرده است و حتی استانداری نیز از محل اعتبارات عمرانی استان کمکی به پروژه‌های عمرانی شهرداری نکرده است.

وی می‌افزاید: خرید هر اتوبوس در سال‌های گذشته 100 میلیون تومان بوده ولی اکنون هزینه خرید هر اتوبوس به 500 تا 600 میلیون تومان رسیده است و در این شرایط، قطعاً بهبود ناوگان حمل‌ونقل شهری نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است.

عضو شورای شهر اهواز تأکید می‌کند:‌ با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان، شهرداری اهواز باید فوراً برای ترمیم ایستگاه‌ها اتوبوس و ایجاد امکانات در ایستگاه‌ها و همچنین بهبود وضعیت اتوبوس‌های شهری اقدام کند.

به گزارش رهیاب، در میان انبوه دلایلی که قصد جان هوای اهواز را کرده‌اند اتوبوس‌های فرسوده نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولیدکننده آلودگی هوای اهواز همچنان در خیابان‌های شهر تردد می‌کند.

بنابراین لازم است که شهرداری اهواز با توجه به شرایط آب و هوایی اهواز هر چه زودتر درصدد تأمین اتوبوس‌های جدید در مناطق مختلف شهر و تجهیز ناوگان اتوبوس‌رانی باشد، مشکلی که سال‌هاست مردم کلان‌شهر اهواز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و صدای گلایه‌شان شنیده نمی‌شود.

البته این ها فقط گوشه ای از واقعیت های موجود در سیستم حمل و نقل شهری در دوره مدیریت سیدخلف موسوی است که نشان از بی توجهی شهرداری به مقوله حمل و نقل شهری می باشد.