شناسهٔ خبر: 14926732 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شگردی جدید برای فرار از خدمات پس از فروش

با گذشت بیش از ۳‌ ماه از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، به‌نظر می‌رسد این قانون عملا در مرحله اجرا به بن‌بست خورده و شرکت‌های خودروساز شگردهای تازه‌ای برای پرداخت‌نکردن خسارت خواب و ارائه خودرو جایگزین به مشتریان در پیش گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همشهری نوشته است: با گذشت بیش از ۳‌ ماه از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، به‌نظر می‌رسد این قانون عملا در مرحله اجرا به بن‌بست خورده و شرکت‌های خودروساز شگردهای تازه‌ای برای پرداخت‌نکردن خسارت خواب و ارائه خودرو جایگزین به مشتریان در پیش گرفته‌اند.

 

بنابر آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو قرار بود كاستي‌هاي تأمين حقوق مشتريان در مراحل فروش و خدمات پس از فروش مرتفع شود و تكاليف جديدي مانند پرداخت خسارت خواب خودرو (ماده 18)، ارائه خودروي جايگزين درصورت مراجعه چندباره يك خودرو به تعميرگاه براي رفع يك عيب (ماده17)، شمول خدمات پس از فروش خودرو به دوره تأمين قطعات(وارانتي) (ماده 15) و... پيش‌بيني شد اما بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه عرضه‌كنندگان خودرو شگردهاي تازه‌اي براي فرار از اين وظايف و مسئوليت‌ها در پيش گرفته‌اند....

 

بررسي ميداني در نمايندگي‌هاي مجاز و گلايه‌هاي مشتريان خودرو بيانگر وضعيت نابسامان ارائه خدمات پس از فروش خودرو و بلاتكليف ماندن آيين‌نامه اجرايي ابلاغ شده است. درحالي‌كه مشتريان خودروهاي وارداتي رضايت بيشتري نسبت به خدمات پس از فروش اين خودروها دارند، عرضه‌كنندگان خودروهاي چيني در پايين‌ترين سطح قرار دارند.
 

اين نمايندگي‌ها از پذيرش خودروهاي معيوب به‌دليل نداشتن قطعه خودداري كرده تا ملزم به پرداخت خسارت خواب خودرو نشوند. آنها از مشتري مي‌خواهند تا با پيگيري‌هاي چندين باره در مورد بود و نبود قطعات، عملا زيان در انتظار تأمين قطعه ماندن را به جاي آنها پرداخت كنند. بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه در مورد دوره تأمين قطعات يعني وارانتي نيز كمتر خودروسازي خود را ملزم به تعهدات در دوره 10ساله وارانتي مي‌داند.