شناسهٔ خبر: 14921575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

به بهانه روز داروسازی؛

گفتگوی تفصیلی با اولین داروساز شهرستان پارس آباد /تصویری

به مناسبت سالروز تولد محمد زکریای رازی که بعنوان روز داروسازی در ایران نامگذاری شده گفتگویی با اولین داروساز بومی پارس آباد انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آران مغان، پنجم شهریورماه به مناسبت سالروز تولد محمد زکریای رازی فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان و ایرانی، روز داروسازی در ایران نام گذاری شده‌ است به همین مناسبت بهانه ای شد تا با یکی از نخبه های بومی شهرستان پارس آباد که در زمینه داروسازی دست چیره ای دارد به گفتگو نشسته ایم.

 

دکتر یعقوب جمالی در سال ۱۳۵۳ در روستای تربت کندی از توابع بخش اصلاندوز متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در روستای تربت کندی و راهنمایی و دبیرستان را در شهر اصلاندوز سپری کرد. در سال ۱۳۷۲ وارد رشته دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و در سال ۱۳۷۸ با معدل (الف) داروسازی را به پایان رساند و پس از طی دوره مقدس سربازی در سال ۱۳۸۰ اقدام به تاسیس داروخانه در شهرستان پارس آباد کرد و 15 سال است که در این شغل و ساخت داروهای ترکیبی مشغول خدمت رسانی به مردم منطقه است.

 

آران مغان: دکتر در ابتدا از خودتان برایمان بگویید؟

یعقوب جمالی متولد ۱۳۵۳ فارغ التحصیل دکتری داروسازی از دانشگاه تهران هستم.

آران مغان: لطفا معرفی مختصری از رشته داروسازی بفرمائید.

داروسازی رشته علمی- عملی و بخشی‌ از علوم‌ پزشکی‌ است که در رابطه با ساخت و تولید و مصرف و خاصیت داروها و بررسی‌ وضعیت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و میزان‌ تأثیر دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های‌ بیماری‌زا نقش‌ ایفا می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر رشته‌ داروسازی‌ به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر، فرموله‌ کردن‌ این‌ ماده‌ (تبدیل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمی‌ که‌ قابل‌ مصرف‌ برای‌ بیمار باشد مثل‌ قرص‌، کپسول‌، شربت‌ یا استفاده‌ از روش‌های‌ تزریقی‌) و بررسی‌ اثرات‌ دارو بر بدن‌ بیمار می‌پردازد.

آران مغان: شما اولین داروساز بومی در منطقه هستید می توانید در این زمینه و اینکه چگونه به این مرحله رسیده اید توضیح دهید؟

با عنایت خداوند متعال و دعای خیر پدر و مادرم و پشتکار و تلاش مستمر به این مرحله رسیدم و با اینکه در سال 1372 برای اولین بار دانشگاه اردبیل رشته پزشکی دانشجو قبول می کرد و علی رغم اینکه پزشکی طرفدار زیاد داشت و من هم می توانستم در این رشته قبول شوم ولی بعلت علاقه به رشته داروسازی، دانشگاه تهران را برای تحصیل در این رشته انتخاب و از این دانشگاه هم فارغ التحصیل شدم و هم اکنون بعنوان اولین داروساز بومی پارس آباد در خدمت اهالی شریف این منطقه هستم.

آران مغان: چطور شد به داروسازی روی آوردید؟

از دوران راهنمایی برای کارورزی به بهداری اصلاندوز می رفتم و از آن موقع بود که با تشویق پدر و مادر و برادر بزرگترم به داروسازی علاقه مند شدم و این شد که به این شغل روی آوردم.

آران مغان: به نظر شما فرهنگ مصرف دارو در بین مردم چگونه است؟

متاسفانه فرهنگ مصرف دارو در بین مردم اصلا خوب نیست مصرف ناقص و عدم رعایت دوره درمان و رعایت نکردن طریقه مصرف و مصرف خودسرانه دارو بسیار زیاد است.

 

آران مغان: مردم در مصرف دارو تاکید دارند که دارو خارجی باشد به نظر شما آیا داروهای ایرانی قدرت رقابت با داروهای خارجی را دارند؟

داروهای خارجی از نظر کیفیت و اثربخشی تفاوتی آن چنانی با داروهای ایرانی ندارد و متاسفانه در فرهنگ جامعه ما جا افتاده که جنس خارجی بهتر است که این موضوع در مورد دارو هم وجود دارد در صورتی که این موضوع در مورد دارو صحیح نیست.

آران مغان: داروهای ایرانی از نظر کارایی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کند؟

به جرات می توان گفت داروهای ایرانی از نظر کیفیت از خارجی ها بهتر است کشور ما از نظر داروسازی در خاورمیانه اول و در ردیف کشورهای پیشرفته اروپایی است ولی کشورهای استعمار غربی طوری فرهنگ جامعه را عوض کرده اند که همه تصور می کنند داروی خارجی بهتر از ایرانی است در صورتی که واقعا این طور نیست حتی از کشور همسایه آذربایجان بیماران داروی ایرانی را درخواست می کنند و به این باور رسیده اند که داروی ایرانی بهتر عمل می کند.

آران مغان: آقای دکتر مصرف دارو بدون تجویز دکتر چه عوارضی را می تواند داشته باشد؟

دارو بدون تجویز پزشک و بدون مشاوره با داروساز نباید مصرف شود و موجب عوارض مختلف در بدن می شود دارو در حقیقت مانند سم می ماند اگر درست مصرف شود اثر درمانی دارد و در غیر اینصورت موجب ایجاد اثرات سمی در بدن می شود.

آران مغان: نظرتان راجع به داروهایی که از طریق اینترنت و ماهواره تبلیغ می شود چیست؟

داروهایی که از طریق ماهواره تبلیغ می شود همگی تقلبی بوده و نباید به آنها اعتماد کرد ممکن است آلودگی میکروبی و قارچی و رادیو اکتیوتیه داشته باشد و عوارض بسیار شدید و غیر قابل جبران برای فرد به دنبال داشته باشد.

آران مغان: آیا رفع تحریم ها تاثیری روی صنعت داروسازی ایران می تواند داشته باشد یا خیر؟

رفع تحریم ها تاثیر چندانی بر صنعت داروسازی ایران ندارد کشور ما از نظر ساخت دارو خودکفا است و فقط در چند مورد خاص واردات دارو داریم از نظر تکنولوزی و هم از نظر صنعت ساخت از خیلی از کشورها جلو هستیم ولی از ایده ال فاصله داریم که باید بیشتر تلاش کنیم.

 

آران مغان: مشکل اصلی این روزهای داروسازها و داروخانه ها چیست؟

مشکل اصلی داروسازها و داروخانه ها عدم وجود قوانین مترقی و به روز در مورد داروسازی است که متاسفانه قوانین سال ۱۳۳۴شمسی همچنان حکمفرماست که می بایست مسوولین محترم وزارت بهداشت تجدید نظر اساسی در این قوانین کنند. از سویی عدم پرداخت مطالبات داروخانه ها از طرف بیمه ها و کمبود بعضی اقلام داروها و مالیات سنگین و هزینه های زیاد داروخانه ها باعث شده که تعرفه مشاوره دارویی دو سال است که تغییری پیدا نکند.

آران مغان: بیشترین داروی که در بین مردم شهرستان پارس آباد مصرف می شود، چیست؟

بیشترین داروهای مصرف شده در بین مردم داروهای مسکن، کپسول اموکوسیلین می باشد که باید توجه داشت که مصرف خودسرانه دارو سبب عوارض های مختلف می شود و برای بیماری های ساده ای از قبیل سرماخوردگی به دنبال مصرف این قرص نباشند.

آران مغان: اگر به گذشته برگردید بازهم شغل داروسازی را انتخاب می کردید؟

اگر دوباره درس خوانده و در کنکور شرکت می کردم باز هم داروسازی را با عشق و علاقه ای که به این رشته دارم انتخاب می کردم. چرا که معتقدم داروسازی رشته علمی و عملی و بسیار جالب و متنوع است که متاسفانه در کشور ما خوب جا نیفتاده در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته خیلی بیشتر و بهتر جایگاه داروسازان شناخته شده تر هستند و در واقع داروساز به عنوان تکمیل دهنده حلقه درمان نقش بسیار حیاتی و اساسی در راهنمایی و مشاوره به بیماران و پزشکان همکار دارد.

 

آران مغان: تا کنون در زمینه داروسازی هم به اون چیزی که مدنظرتون بود رسیده اید؟

با لطف خدای بزرگ و همراهی خانواده از طریق این رشته به آنچه در ذهنم متصور بود چه از لحاظ مادی و معنوی رسیده ام و خدا را شاکرم که در این راه یاس و ناامیدی در من راه نداد.

آران مغان: چند ساله که مشغول داروسازی هستین؟

نزدیک 18 سال است که در شهرستان پارس آباد در زمینه داروسازی بطور خاص مشغول فعالیت هستم.

آران مغان: مشوق شما در این کار چه کسی بود؟

مشوق بنده برادر بزرگترم دکتر یوسف جمالی بودند که با تلاش پدرم و مادرم به آن چه مقدّر بود رسیدم و حقیقتا اگر کمک و حمایت آنها نبود چه بسا در این راه شکست می خوردم.

آران مغان: بهترین و تلخ ترین لحظه در زندگی شما؟

بهترین لحظه زندگی ام قبولی در رشته داروسازی و تلخ ترین لحظه هم از دست دادن پدرم است که پشتوانه اصلی من بود و نقش بسیار زیادی در موفقیتم داشت.

آران مغان: بزرگترین موفقیتی که تا کنون کسب کرده اید؟

جلب اعتماد و احترام مردم

آران مغان: آرزوی شما؟

سربلندی ایران اسلامی و آرامش و امنیت و صلح برای تمام مردم جهان در کنار سلامتی مردم و شفای بیماران.

آران مغان: سخن پایانی شما؟

امیدوارم در سایه حق تعالی سربلندی و آرامش امروز کشورمان در سایه رهبر فرزانه انقلاب تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/م

نظر شما