شناسهٔ خبر: 14920798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عربستان برای نجات از باتلاق یمن دست به دامن امریکا شد

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه از نقشه راهی برای پایان بحران یمن سخن گفت که به نظر می رسد این نقشه راه برای خارج کردن عربستان از باتلاق یمن طراحی شده است.

صاحب‌خبر -
عربستان برای نجات از باتلاق یمن دست به دامن امریکا شددرست چند روز پس از اعلام تشکیل شورای عالی سیاسی یمن از سوی انصارالله و کنگره ملی و دیگر گروههای یمنی برای اداره این کشور و تائید این شورا از سوی پارلمان یمن و برگزاری راهپیمایی گسترده ای که در حمایت از این تصمیم پارلمان در صنعا برگزار شد، جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز پنج شنبه گذشته راهی عربستان شد تا با شرکت در نشست کمیته چهار جانبه ای متشکل از نمایندگان امارات، انگلیس و عربستان برای برون رفت از بحران یمن، نقشه راهی را بررسی کند.
پس از پایان نشست کمیته چهار جانبه، جان کری به همراه عادل الجبیر همتای سعودی خود درکنفرانس خبری حاضر شد و از مفاد طرح جدیدی برای پایان دادن به بحران یمن سخن گفت که تغییرات اندکی نسبت به طرح های پیشین و یکجانبه سازمان ملل در مورد راه حل بحران در بر داشت.
بر اساس اظهارات وزیر امور خارجه امریکا نقشه راه جدید نشست جده برای پایان بحران یمن متشکل از سه بند است:
1/ تشکیل فوری دولت وحدت ملی که قدرت در میان طرفها تقسیم شود.
2/ نیروها از صنعا و مناطق کلیدی عقب نشینی  کنند.
3/همه تسلیحات سنگین از جمله موشکهای بالستیک و پرتابگرها از حوثی ها و نیروهای متحد آنها به طرف ثالث انتقال پیدا  کند. 
پیش از این هم در مذاکرات کویت که پس از صد روز با شکست روبرو شد هیات ریاض همین مفاد را مطرح می کرد با این تفاوت که تشکیل دولت وحدت ملی برای این هیات در اولویت نبود در حالیکه انصارالله و متحدانش می گفتند اگر دولت وحدت ملی تشکیل نشود سلاح را باید به چه کسی تحویل داد؟
در طرح جدید و نقشه راه جدید امریکا نیز ابهاماتی وجود دارد  که یکی از این ابهامات در مورد تشکیل دولت وحدت ملی و تلاش برای خلع سلاح انصارالله و متحدانش در برابر تجاوز گری های عربستان است.
به نظر می رسد این نقشه راه بیش از آنکه برای پایان بحران طراحی شده باشد، نقشه ای برای خارج کردن عربستان از باتلاق یمن است،  اینکه جان کری در کنفرانس خبری مشترک با جبیر با نگرانی از پیشروی کمیته های مردمی و ارتش یمن در مرزهای جنوبی عربستان می گوید: در دیدگاه جدید برای حل بحران یمن، توقف حملات شبه نظامیان به مرزهای عربستان، اولویت اصلی است و با تاکید بر حفظ امنیت عربستان می افزاید ما نگران حملات به مرزهای جنوبی عربستان هستیم. می توان نتیجه گرفت یکی از دلایل  نشست جده، اتخاذ تصمیم هایی برای خارج کردن عربستان از باتلاق یمن نه پایان بحران بوده است. به ویژه اینکه با تشکیل شورای عالی سیاسی یمن و تائید این شورا از سوی پارلمان ومردم یمن، می توان نتیجه گرفت نقشه راه جده، واکنشی در برابر طرح تشکیل شورای عالی سیاسی یمن بوده است.
اینکه عادل الجبیر در نشست مشترک خبری با جان کری می گوید: کشورهایی که حل بحران یمن را پیگیری می کنند بار دیگر بر مخالفت با اقدامات یکجانبه شبه نظامیان در این کشور تاکید کردند. در این راستا ارزیابی می شود.
با این حال به نظر می رسد طرح امریکا هم عربستان  را از  باتلاق یمن خارج نخواهد کرد بلکه این کشور را هم با پیامدهای حمایت از سعودی ها مواجه خواهد ساخت.
در حال حاضر امریکا یکی از تامین کنندگان سلاح برای عربستان است و در آخرین قراردادنظامی ، بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار انواع تسلیحات به سعودی ها فروخته است که  از این تسلیحات در حملات نظامی به یمن استفاده می شود.
از سویی حملات عربستان به مدارس، بیمارستان ها و اماکن مسکونی به کشتار هزاران غیر نظامی یمنی منجر شده و همین مسئله درخواست سازمان های حقوق بشری برای پیگرد مقامات سعودی و توقف فروش تسلیحات به عربستان را در بر داشته است که این پیامدها  هم می تواند وجهه امریکا را به عنوان شریک جنایات سعودی ها، تخریب نماید.
------------
بررسی و تحلیل/ رضا محمدمراد

نظر شما