شناسهٔ خبر: 14913649 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل راه‌ و‌ شهرسازی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با تسنیم:

محور اراک- خمین تا یک ماه‌ دیگر به اتمام می‌رسد/ واگذاری ۱۱۳۱ واحد مسکن مهر شهر‌ جدید امیرکبیر استان مرکزی

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه یک هزار و ۱۳۱ واحد مسکن مهر شهر‌ جدید امیرکبیر به متقاضیان واگذار می‌شود گفت: پروژه محور اراک- خمین با تمام مشقات و سختی‌هایی که داشت حدودا تا یک ماه‌ دیگر به اتمام می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی از جمله استان‌های مهم کشور در بخش جاده‌ای است که به عنوان یک کریدور در مسیر غرب و جنوب کشور در مرکز کشور شناخته می‌شود که در این راستا توجه ویژه به وضعیت راه و جاده در این استان یکی از مسائل مهم به شمار می‌رود.

بازدید "مجیدرضا نصرالله‌نژاد" مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی فرصتی شد تا با بررسی وضعیت فعالیت‌های این سازمان در حوزه راه‌ها، مسائل مختلفی همچون شهرسازی، مسکن مهر، بافت‌های فرسوده استان و کلانشهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی را در مصاحبه‌ای تفصیلی به گفت‌و‌گو بنشینیم.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با "مجیدرضا نصراله‌نژاد" مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: یکی از پروژه‌های مهم استان ساخت جاده محور اراک-خمین بوده این پروژه به کجا رسیده و چه هنگام به پایان می‌رسد؟

نصرالله‌نژاد: طول محور اراک- خمین در مجموع 61 کیلومتر است که 30 کیلومتر از آن در گذشته و قبل از آغاز مدیریت بنده چهار خطه شده بود و ما از سال گذشته با حضور وزیر راه‌ و شهرسازی 20 کیلومتر دیگر از این جاده را افتتاح کردیم که در مجموع 50 کیلومتر از محور اراک- خمین چهارخطه شده است.

11 کیلومتر از طول محور اراک- خمین باقی‌مانده که یک کیلومتر از این رقم در منطقه گیلی بوده و در یک ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده و 10 کیلومتر دیگر که 5 کیلومتر از آن در منطقه خمین و 5 کیلومتر دیگر در حوزه اراک باقی‌مانده است.

5 کیلومتر باقی‌مانده از این پروژه در حوزه خمین در منطقه سیان است که به احتمال زیاد تا 10 روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و 5 کیلومتر ابتدای اراک در منطقه انجدان و امان‌آباد نیز تا یک ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

این پروژه مدیون همت و همکاری پیمانکاران آن است که با وجود طلب‌های سنگین خود باز هم کار را ادامه دادند و در نهایت تا پایان ماه آینده پروژه اراک- خمین به اتمام می‌رسد.

این پروژه یکی از پروژه‌های پرمشقت و نفس‌گیر بود و یکی از مشکلاتی و معضلاتی که ما در این پروژه با آن روبه‌رو شدیم مشکلات اعتباری بود چرا که اگر قرار باشد یک کیلومتر از جاده‌ای مانند محور اراک- خمین ساخته و یا تعویض شود یک و نیم میلیارد اعتبار نیاز دارد.

تسنیم: چه اقداماتی تاکنون برای تکمیل این پروژه انجام و به چه میزان اعتبار صرف اجرای آن شده است؟

نصرالله‌نژاد: با توجه به مشکلات مالی که برای بهره‌برداری از این پروژه وجود داشت از سال گذشته تاکنون 16 میلیارد و 850 میلیون ریال برای این پروژه اعتبار داشتیم و در سال 94 نیز 24 میلیارد و 700 میلیون ریال که در دو سال فعالیت بنده این پروژه در مجموع تنها 41 میلیارد ریال اعتبار داشته است.

با توجه به اینکه برای ساخت هر یک کیلومتر جاده تقریبا 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز است اعتبار اختصاص یافته به این پروژه بسیار ناچیز بوده و به عبارتی می‌توان گفت تنها 9 درصد از اعتبار واقعی در این پروژه مصرف شده است.

پروژه محور اراک- خمین با توجه به اعتبار تخصیصی و مشکلاتی که در اجرای این پروژه با کشاورزان و زمین‌‌داران داشتیم کار بسیار بزرگی بوده است.

علاوه بر مشکلات مالی و مشکلاتی که با کشاورزان در رابطه با زمین این جاده داشتیم مشکلاتی از قبیل جابه‌جایی 300 تیر چراغ برق وجود داشت که در برخی موارد برای جابه‌جایی این تیرهای برق باید برق یک منطقه چندین روز قطع می‌شد که ما تمام تلاش خود را در راستای برطرف کردن این مشکلات انجام دادیم و باید بگوییم پروژه محور اراک- خمین با تمام مشقات و سختی‌هایی که داشت حدودا تا یک ماه‌ دیگر به اتمام می‌رسد.

تسنیم: کار پروژه جاده اراک- فرمهین به کجارسیده است؟ و چه هنگام به اتمام می‌رسد؟

نصرالله‌نژاد: طول محور اراک- فرمهین در مجموع 45 کیلومتر است که این پروژه به سبب نبود اعتبارات مالی پیشرفت خوبی نداشته است.

در زمان آغاز مدیریت بنده 20 کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده بود که سال گذشته موفق به افتتاح 8 کیلومتر از آن شدیم و در حال حاضر 12 کیلومتر از مسیر و یک تقاطع غیرهم‌سطح از پروژه باقی‌مانده که امسال به سبب نبود اعتبار پیشرفتی در این پروژه حاصل نشده است.

پروژه اراک- فرمهین یکی از پروژه‌هایی است که پس از گذشت چند سال هم‌چنان به سرانجام نرسیده که امیدواریم که امسال بودجه‌ای برای این پروژه اختصاص یافته و این پروژه به صورت کامل به بهره‌برداری برسد البته 12 کیلومتر باقی‌مانده از پروژه اراک- فرمهین نیازمند 180 میلیارد ریال اعتبار است.

تسنیم: تاکنون چه اقداماتی به منظور تکمیل این پروژه انجام داده‌اید؟

نصرالله‌نژاد: با اعتبارات سازمان راهداری توانستیم از آهنگران به سمت ساروق و کمیجان را به اندازه 7 کیلومتر تعویض کنیم، این مسیر سال گذشته به وسعت 6.5 کیلومتر آسفالت بود که امسال این رقم به 11 کیلومتر رسیده است.

تسنیم: یکی از پروژه‌هایی که اخیرا بحث آن طرح شد "پروژه محور اراک-سلفچگان" است، چه کارهایی در این راستا انجام داده و برای اجرای آن چه برنامه‌ای دارید؟

نصرالله‌نژاد: بهره‌برداری از پروژه محور اراک- سلفچگان در محدوده اعتبارات دولتی نیست و در واقع اختصاص به بخش خصوصی دارد چرا که با اعتبارات موجود به سرانجام رساندن این گونه پروژه‌ها امکان‌پذیر نیست اما ایجاد آزادراه در این محور (از مالک‌آباد تا آوه) امری ضروری است.

ایجاد آزادراه در این محور به منظور کاهش مسافت از اراک تا آوه است در حال حاضر مسافت از اراک تا سلفچگان 90 کیلومتر و از سلفچگان تا آوه 30 کیلومتر که در مجموع 120 است و در صورت ایجاد آزادراه در این محور مسافت بیش از 30 کیلومتر کاهش یافته و فاصله آوه تا اراک و اراک تا آشتیان و تفرش کوتاه‌تر می‌شود.

با توجه به بالا بودن اعتبارات مورد نیاز برای اجرایی شدن پروژه ایجاد آزادراه در این محور بنا داریم پروژه را به بخش خصوصی واگذار کرده تا این مهم با همکاری دولت انجام شود که تامین اعتبار این پروژه به صورت درصدی 70 درصد بخش خصوصی و 30 درصد از آن از سوی بخش دولتی تامین‌ می‌شود.

همچنین با توجه به مسافت طولانی این محور اجرایی شدن پروژه مربوطه نیازمند بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار است و تاکنون با تعدادی سرمایه‌گذار در این رابطه صحبت شده که در حال حاضر هیچ قراردادی بسته نشده و امید است که هر چه زودتر با همکاری بخش خصوصی این پروژه به مرحله اجرا برسد.

تسنیم: مشکلات حوزه راهداری و ساخت جاده در این بخش را چگونه تشریح و تبیین می‌کنید؟

نصرالله‌نژاد: باید به این نکته توجه داشت که هر چه تردد وسایط نقلیه در جاده‌ها بیشتر باشد خسارات وارده به جاده اعم از ترک خوردن آسفالت، افزایش نقاط حادثه‌خیز و غیره است و این موارد هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارند که در برخی موارد سبب ساختن جاده‌ای جدید به جای آن می‌شود چرا که تعویض جاده هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد.

به عنوان نمونه زمانی که آزاد راه ساوه ساخته شد به سبب اجرایی شدن پروژه از سوی بخش خصوصی، 5 عوارضی در این آزادراه ایجاد شد که این امر به این دلیل است که بخش خصوصی باید بتواند هزینه‌های متقبل شده برای ایجاد آزادراه مجددا به دست آورد.

اما اکثر رانندگان برای پرداخت نکردن عوارضی از این مسیر عبور نکرده و به جاده قدیم ساوه روی آورده‌اند و این در حالی است که جاده قدیم ساوه تحمل این حجم ترافیک را نداشته و این امر سبب افزایش خسارات به این جاده و افزایش آمار حوادث می‌شود.

تسنیم: نظر شما درباره مسکن مهر چیست؟ و وضعیت این پروژه در استان مرکزی به کجا رسیده است؟

نصرالله‌نژاد: ما مخالف مسکن مهر در استان نیستیم اما باید به این نکته توجه داشت که شهر اراک با 200 سال قدمت همچنان با مشکلات بسیاری از قبیل کمبود مدرسه در برخی نقاط و غیره دست و پنجه نرم می‌کند حال آنکه ساختن یک شهر و یا یک منطقه جدید به تبع مشکلاتی چندین برابر مشکلات یک شهر قدیم ساخت را به دنبال دارد.

علاوه‌ بر این برای ارائه تجهیزات به شهرهای جدید اعتبارات و هزینه‌های بسیاری نیاز است و نظر ما است که بهترین راه‌حل برای کاهش هزینه و مشکلات، توسعه محل‌های قدیمی شهر است نه ساختن شهری جدید.

به طور مثال در اراک بهتر این بود که به جای پروژه مسکن مهر مناطقی مانند فوتبال و باغ‌خلج را توسعه داده و بافت‌های فرسوده را نوسازی کنیم چرا که این بافت‌ها با گذشت زمان از بین رفته و مشکلاتی را برای شهر به‌وجود می‌آورند.

در واقع با توجه به اینکه بیش از 20 درصد شهر اراک را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند باید به فکر نوسازی و توسعه بافت‌های فرسوده باشیم تا بتوانیم مشکلی از مشکلات شهر کم کنیم نه اینکه با ساختن یک شهر جدید مشکلات و بحران‌های شهری را افزایش دهیم.

تسنیم: آماری از این پروژه در استان مرکزی ارائه کنید؟

نصرالله‌نژاد: در استان مرکزی 39 هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که این رقم از دولت قبل باقی‌مانده و ما باید آن را اجرایی می‌کردیم که از این آمار 24 هزار واحد آن به شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت اختصاص داشته که تقریبا تمام آنها افتتاح شده‌اند.

پروژه مسکن مهر به سه مقطع شهرهای بالای 25 هزار نفر مانند اراک، ساوه، محلات و غیره، شهرهای زیر 25 هزار مانند شازند و آشتیان و غیره و شهرهای جدید تقسیم شده است که متولی شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت، اداره‌کل راه و شهرسازی و متولی شهرهای زیر 25 هزار نفر بنیاد مسکن است.

سهمیه مسکن مهر شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت تاکنون به صورت کامل افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما یک هزار و 700 واحد از پروژه مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر باقی‌‌مانده که به همت بنیاد مسکن به‌زودی به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

پروژه مسکن مهر در شهر جدید مهاجران به اتمام رسیده و در شهر امیرکبیر که یک‌ هزار و 131 واحد آن باقی‌مانده بود تقریبا رو به اتمام بوده که به صاحبان آنها تحویل می‌شود.

300 واحد از پروژه مسکن مهر برای شهرهای بالای 25 هزار نفر که مربوط به تعاونی‌هایی که در مرحله فونداسیون متوقف و در حال تعیین تکلیف است تا تعهدات ما در قبال پروژه مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر به صورت صد‌درصد به اتمام برسد.

تسنیم: وضعیت نظارت بر جاده‌های استان مرکزی از طریق سیستم دوربین‌ها چگونه است؟

نصرالله‌نژاد: در زمینه هوشمندسازی نظارت بر جاده سه بحث وجود دارد دوربین‌های نظارت تصویری که بیش از 20 دوربین نظارت تصویری در استان داریم و کمک شایانی در کنترل جاده‌ها دارد.

همچنین دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت در زمینه هوشمندسازی نظارت بر جاده‌ها استفاده می‌شوند و این دوربین‌ها به این صورت عمل می‌کنند که از پلاک خودروهای با سرعت بالا عکس گرفته و بیش از 12 دوربین در استان وجود دارد و در این راستا بنا است شاهد افزایش این دوربین‌ها در جاده‌های استان باشیم.

گفت‌و‌گو از فاطمه مختاری، آیدا حبیبی

انتهای پیام/