شناسهٔ خبر: 14904696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سختگيري، عامل دين‌گريزي جوانان

صاحب‌خبر -

اخيرا جناب آقاي علم‌الهدي امام جمعه مشهد گفته‌اند که برگزاري کنسرت در مشهد خلاف شئونات اين شهر است و هرکس کنسرت مي‌خواهد از مشهد برود ايشان با همکاري دادستان مشهد از برگزاري کنسرت در اين شهر جلوگيري نموده‌اند. متعاقب آن وزير ارشاد گفته‌اند به احترام نظر ايشان در مشهد کنسرت برگزار نمي‌کنيم.

در راستاي اين تصميم ذکر چند نکته ضروري است:

1- اصل گوش دادن و نواختن موسيقي به فتواي مشهور فقهاي معاصر علي‌الخصوص امام راحل و رهبري انقلاب حرام نيست بلکه قسمي از موسيقي که مناسب مجالس لهو (يعني مجالسي که براي معصيت مي‌باشد) حرام است. لذا همانگونه که گوش دادن موسيقي غيرلهوي (غالب موسيقي‌هايي است که موفق به اخذ مجوز از ارشاد مي‌شوند و يا از صدا و سيما پخش مي‌شوند)حرام نيست نواختن آن‌ها هم حرام نيست و همچنين نواختن آنها با حضور تماشاگران که به آن کنسرت اطلاق مي‌شود. لذا جلوگيري از فعل حلال در شهر مقدس مشهد اگر با اذعان به حليت آن انجام شود مصداق تحريم حلال است. اين امر موجب از هم گسيخته شدن شيرازه دين و بي در و دروازه شدن آن مي‌شود. لذا شديداً و اکيدا در روايات و آيات مورد نهي قرار گرفته است. اگر ايشان حرام مي‌دانند حق ندارند فتواي امام راحل و رهبري انقلاب را که محل رجوع است در قوانين جاري مملکتي کنار بگذارند و به نظر خود عمل کنند.

2- مقام رهبري در ديدار با دانشجويان از کنسرت‌هاي مختلط که آميخته به گناه است نهي نمودند. مجالس مختلطي که زن و مرد قاطي و به پايکوبي و ...مشغول‌اند و مصداق بارز آن پارتي و مجالس شبانه رقص و پايکوبي است مصداق تام وتمام اين مجالس حرام مي‌باشد. اگر در کنسرت‌هاي مجوزدار ارشاد همچين مجالس باشد قطعا بايد از آن جلوگيري نمود اما عموم کنسرت‌هاي برگزار شده خصوصا در موسيقي سنتي ايراني اصلا مناسبتي با چنين مجالسي ندارد. في المثل در کنسرتي که آقاي افتخاري برگزار مي‌کنند(اتفاقا ايشان مورد تحسين و تمجيد مقام رهبري قرار گرفتند در باز ديد از صدا وسيما) صدا و نوا و موسيقي مناسبتي با مجلس لهو و لعب ندارد لذا تحريم برگزاري اينچنين کنسرت‌هايي تاکيد مي‌کنم از مصاديق بارز تحريم حلال است و مورد نهي شارع مي‌باشد.

3- در استفتاء ديگري رهبري انقلاب ترويج موسيقي را منافي شئونات جمهوري اسلامي دانسته‌اند. ترويج موسيقي عنواني است نيازمند واکاوي . آيا موسيقي اي که حلال است و در زندگي مدرن جزء حيات فردي و اجتماعي عامه مردم قرار گرفته است نيازمند نوازندگان مسلمان و متعهدي نيست که با شناخت صحيح آن از آن در جهت منافع نظام استفاده نمايند؟ آيا بدون برگزاري کلاس‌هاي مناسب اين امر شدني است؟ لذا اصل برگزاري هدفمند کلاس آموزش موسيقي براي تربيت نيروي مورد نياز در اين عرصه نمي‌تواند منافاتي با اهداف جمهوري اسلامي داشته باشد. از اين رو ترويج موسيقي مي‌تواند به معناي قرار گرفتن موسيقي جز دروس ومواد درسي سطوح آموزش وپرورش ويا پرداختن نهادهاي غيرمرتبط به آموزش گسترده موسيقي به مانند کشورهاي غربي باشد. اما نفس اجراي زنده موسيقي وکنسرت به معني ترويج موسيقي نيست.

4- ارائه الگوي سخت گيرانه از اسلام موجب نفرت و دين‌گريزي جوان و پير اين مرز و بوم از دين مي‌شود.آيا مفاسد مترتب بر جلوگيري از اجراي زنده موسيقي را مورد مداقه قرار داده‌ايم در زماني که کشور ما بيش از هر زمان با توجه به تهديد و تحريم اجانب به وحدت ملي نيازمند است بيان و اعمال مسائلي که مردم را به نظام بدبين و آنان را دسته دسته و در مقابل يکديگر قرار مي‌دهد، به صلاح دين و نظام است؟!

چقدر تفاوت است بين عملکرد شما که به واسطه صلاحديد شخصي مردم را از انجام حلال خدا نهي مي‌کنيد و به عواقب آن براي وحدت نمي‌انديشيد و رفتار اميرمومنان علي(ع) چنان که در کتب روايي معتبر منقول است حضرتشان ازجماعت در نماز مستحب ماه رمضان که خليفه دوم آنرا برخلاف سنت پيامبر آورده بود، نهي نمود اما بعد آنرا اجازه داد و علت آنرا اين چنين بيان فرمودند:لو حملت الناس علي ترک‌ها لتفرق عني جندي حتي ابقي وحدي او قليل من شيعتي. اگر مردم را مجبور به بازگشت به سنت پيامبر در ترک جماعت در نماز مستحب مي‌کردم سپاه من متفرق مي‌شدند و جز قليلي با من نمي‌ماندند.اهميت وحدت مانع اعمال زور براي ترک بدعت شد وامثال شما بي‌محابا از اثار عملکردشان نسبت به وحدت وامنيت ملي حلال خدا را حرام مي‌کنيد.

5- نقاره خانه حضرتي که در حرم امام رضا(ع)هر صبح و شام مي‌نوازد و مردم زير رواق حضرتي و صحن و بست شيخ بهايي و ...به تماشاي آن مي‌پردازند آيا مصداق اجراي زنده موسيقي نيست؟ چرا مراجع و فقها عظام آن را خلاف شان امام رضا(ع) ندانسته‌اند؟

سخن را با کلماتي از معصومين (ع)به پايان مي‌برم:

در روايت وارد شده است که «المومن اذا فعل شيئاً اتقنه» مومن چون کاري کند آنرا متقن وبا مراعات حدود انجام مي‌دهد. به جا بود آقاي علم الهدي به جاي منع فله اي برگزاري کنسرت در مشهد مقدس از مجالس توام با اختلاط حرام مانند پارتي‌هاي شبانه خصوصي که هزار مفسده به دنبال دارد جلوگيري مي‌کردند. اينکه ما از مطلق برگزاري کنسرت جلوگيري کنيم ممکن است موجب تحسين تعداد محدودي از متدينين شود اما موجب بدبيني عامه مردم به نظام و روحانيت مي‌گردد. امير مومنان(ع)در نامه به مالک اشتر مي‌فرمايد:«وليکن احب الامور اليک اوسطها في الحق و اعم‌ها في العدل و اجمعها لرضي الرعية...» پس اي مالک محبوب‌ترين کارها نزد تو به عنوان حکمران اسلام بايد سه خصوصيت داشته باشد، معتدل‌ترين امور در حق‌گرايي، شامل‌ترين امور در عدالت‌گستري و جلب‌کننده‌ترين امور از حيث رضايت مردم باشد.