به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در حاشیه افتتاح پروژه های دریایی و بندری در اسکله شهید رجایی بندرعباس گفت: موضوع این است بتوانیم آنچه که وارد بندر می شود که ممکن است به سیستم ریلی از جهت کاهش مصرف انرژی و هم از جهت کاهش جاده ای برای این کار لازم بود بندر تجهیز شود، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته حدود 52 کیلومتر ریل گذاری تنها در خود بندر که در حال حاضر 45 کیلومتر ریل اجرا شده داریم و آن 7 کیلومتر هم به تدریج در حال تکمیل است.
وی در خصوص ریل سازی در بندر شهید رجایی تصریح کرد: در واقع تمام بخش بندر مجهز به ریل می شود و در تلاشیم که تمام انبارهایی که در بندر هست امکان دسترسی ریلی داشته باشند، این موضوع دو خاصیت دارد یکی اینکه امکان مزیت رقابتی که در بندر داریم نسبت به بقیه بنادر که در آخر چطور صادر کننده یا وارد کننده بتواند به یک سیستم حمل و نقل ترکیبی دسترسی داشته باشندکه هم ایمن باشد و هم از جهت زمان بتواند متعهد باشد و قیمت رقابتی داشته باشد. خاصیت دیگر از جهت کاهش مصرف انرژی در ایمنی جاده ها است.
وی افزود: در طی این دو سال رشد بسیار خوبی داشتیم و هماهنگی بین بندر و ریل، 5 درصد در ابتدای سال 92 از ورودی بندر از جهت ریل و در حال حاضر به 15 درصد رسیده است و در تلاشیم که این رشد ادامه پیدا کند تا به 35 درصد تا بتوانیم رکورد دار در این همکاری و راه اتصال بین بندر و ریل برسد.
آخوندی با اشاره به افتتاح پروژه های پایانه های کالاهای نفتی و غیر نفتی در هفته دولت در بندر شهید رجایی و سمت و سوی حرکت بنادر و رسیدن به هدف اصلی سازمان بنادر عنوان کرد: اصلی ترین هدف ما این است که سهم بنادر ایران در تجارت جهانی افزایش دهیم و قدرت رقابت پذیری بنادر ایران به خصوص بندر شهید رجایی را که در شمال خلیج فارس واقع شده را با بنادر دیگر که در جنوب خلیج فارس هستند ثابت نماییم که خوشبختانه به تدریج در حال رسیدن به اهداف هستیم.
وی به دوران قبل تحریم و وضعیت بنادر اشاره کرد و گفت: در دوران قبل از تحریم حدود 2/13 میلیون کانتینر بارگیری داشتیم که در تحریم تمامی لاینرهای خارجی رفتند و میزان ظرفیت بارگیری کانتینرها به 1/13 میلیون کانتینر که عمدتا تنها توسط کشور جمهوری اسلامی ایران انجام می شد. در حال حاضر 14 لاینر خارجی به ایران بارگیری می کنند. در سال 94 میزان تخلیه و بارگیری ما به 1/8 رسید و در سال 95 پیش بینی بود که از 2/2 عبور کند و در حال نزدیک شدن هستیم به شرایط قبل از تحریم و به موقعیتی که داشتیم برمی گردیم البته با ظرفیت بالای 7 میلیون تن بارگیری کردیم که در سنوات آتی به اهداف برسیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای انجام دادن این کار به غیر بحث بندر در واقع پس کرانه ی بندر بسیار مهم است و امکانات حمل و نقلی و لوژستیکی که در بندر ایجاد شود. در پس کرانه ی بندر حدود 2 هزار و 400 هکتار برای خدمات بار، بانکرینگ، سیستم های کانتینرها، مخازن روغن، مخازن نفت و مخازن قیر انواع مخازن لازم مورد نیاز است. در استان هرمزگان 30 پروژه افتتاح می شود و بخشی از این پروژه ها در بندر شهید رجایی هست و پروژه ای با ظرفیت 1 میلیون تن بود برای صادرات نفت و محصولات نفتی پالایشگاه خلیج فارس را داریم و بخش عمده ای از کالا به صورت محصولات ترابری شده نفت صادر شود. این پالایشگاه عمده ی بخش صادرات را در بندر شهید رجایی فراهم کردیم و کارهای دیگری در حال انجام است به همراه صادرات نفت بتوانیم صادرات فراورده را داشته باشیم. در این هفته چندین مخزن قیر را افتتاح کردیم که در واقع صادرات قیر و محصولات سنگین نفتی و همچنین فراورده های سبک نفتی که از این بندر داشتند، سرمایه گذاری مستقیم خارجی توسط شرکت های هلندی و شرکت های ترک در اینجا داشتیم.
آخوندی با بیان اینکه بسیاری از پروژه ها از زمان مقرر زودتر انجام شد و در بحث سخت افزاری که به قابلیت های خوبی رسیده و در بحث نرم افزاری و ارتباطی که دارد اشاره کرد: سیستم های نرم افزاری این بندر در حوزه های مختلف فعال شده است و یکی از مشکلات اصلی که در حوزه نرم افزاری داشتیم گرفتن نوبت توسط کامیون ها بود، اتفاق رخ داده در حال حاضر تمام کامیون ها از شهر مبدا به صورت آنلاین در واقع نوبت بار بگیرند و با این کار بخش عمده ای از بندر خلوت می شود و سیستم های نرم افزاری فراهم می شود. سیستم نرم افزاری دیگری که داریم، سیستم یکپارچه ی ما با گمرک است و برخی از مشکلاتی که در داد و ستد اطلاعات بود در واقع در جلساتی که داشتیم در حال مرتفع شدن است. بندر شهید رجایی یکی از بنادری است که بیشتر فعالیت هایش از طریق سیستم نرم افزاری انجام می شود.
وی افزود: ترمینال 2 بندر شهید رجایی در قسمت جنوب ترمینال فعال است و قسمت غرب و شرق اینجا که در واقع بخش عمده تر بندر در قسمت غرب است و ظرفیت آنها بیش از سه برابر جبهه جنوبی است، 12 دستگاه سیستم جرس آل برای تخلیه کانتینر ها را بعد از برجام موفق شدیم از یک شرکت معتبر آلمانی خریداری کنیم و تمام تزامین توسط شرکت سوئیسی صادر شد و ما توانستیم عملیات بانکی موفقی را داشته باشیم.
وزیر در خصوص نوسازی ناوگان باری تاکید کرد و گفت: با هماهنگی هایی که با وزارت نفت داشتیم برای استفاده از ماده 12 قانون خروج از رکود و رفع موانع تولید نوسازی 65 هزار تن توافق کردیم و تمام توافق های بین ما و وزارت نفت عملی شده است. 13 هزار کامیون با شرکت های داخلی قرارداد بستند، 4 هزار تن از این 65 هزار تن به زودی قرارداد بسته می شود و سامانه ای برای ثبت نام تمامی کامیون داران طراحی کردیم که می توانند بهره ببرند.
انتهای پیام/