شناسهٔ خبر: 14891845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کمیسیون انرژی مجلس:قراردادهای جدید نفتی منافع کشور را تامین می کند

بوشهر- ایرنا- دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قراردادهای جدید نفتی برد برد است و انعقاد آنها منافع کشور را تامین می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالحمید خدری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: کسانی که امروز به هر نحوی دانسته و ندانسته قراردادهای جدید نفتی را زیر سئوال می برند از همه ابعاد این قراردادها اطلاعی ندارند و دولت و وزارت نفت را بیهوده متهم می کنند.
وی اضافه کرد: برخی را که از طریق تریبونهای رسمی و غیر رسمی کمر همت به تخریب دولت بسته اند به رعایت انصاف دعوت می کنم.
نماینده مردم شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم اظهار کرد: افتخار دارم بعنوان اولین نماینده با اشراف کامل به کارکرد این قراردادها و الگوی نفتی آی پی سی ( IPC) حمایت کرده و می کنم.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر ادامه داد: بسیاری از نمایندگان به اشتباه گمان می کردند که قراردادهای جدید نفتی نوعی باج دادن به کشورهای دیگر است ولی اینگونه نیست.
خدری گفت: با دفاع وزیرنفت درجلسه غیرعلنی مجلس از قراردادهای جدید نفتی بسیاری از نمایندگان به این باور رسیدند که این قراردادها برد برد و تامین کننده منافع کشور است.
وی با اشاره به برداشت 300 هزار بشکه نفت از سوی کشور قطر از میدان مشترک گازی و نفتی پارس جنوبی و اینکه ایران حتی یک بشکه نفت هم در زمان حاضر از این میدان برداشت نمی کند گفت: اولویت ما دراین قراردادها میدانهای مشترک است.
خدری با تاکید براینکه قدر این حرکت وزارت نفت را بدانیم اظهار کرد: منافعی که از محل انعقاد این قراردادها متوجه کشور می شود به مراتب چندین برابر کشورهای خارجی است.
وی تاکید کرد: دوستانی که در این زمینه خواهان روشن شدن حقیقت هستند را به مطالعه همه ابعاد این قرارداد دعوت می کنم.
نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جدایی ناپذیری عوارض اجتماعی از ورود صنایع گفت: انتظار داریم مشکلات ناشی از ورود صنایع به این استان در دولت تدبیر و امید برطرف شود زیرا در غیراین صورت امیدی برای برطرف شدن آنها نیست.
وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته قبل از ورود صنعت توسعه اجتماعی صورت می گیرد و اگر توسعه اجتماعی همزمان با توسعه اقتصادی نباشد آن منطقه با معضلاتی روبه رو می شود.
خدری اظهار کرد: در منطقه عسلویه توسعه اجتماعی در کنار صنعت و متناسب با رشد اقتصادی رخ نداده است.
وی افزود: امروز مشکل بیکاری در عسلویه و جزیره خارگ دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: انتظار داریم مصوبه دولت در مورد تامین 50 درصد نیروهای صنایع نفت وگاز از مناطق بومی محقق شود.
وی یادآور شد: در حالیکه در استانهای صنعتی عمده نیروهای شاغل در تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی بومی هستند در استان بوشهر تنها 20 درصد از نیروهای بومی آن هم در بخش خدمات به کار گرفته شده اند.
خدری با بیان اینکه هم اکنون استان بوشهر از مدیریت منابع نفتی سهم چندانی ندارد خواستار اختصاص مسئولیت یکی از معاونت های وزارت نفت به نخبگان بوشهری شد.
وی اظهار کرد: وزارت نفت دولت تدبیر و امید افتخار کاهش مدیران پروازی برای تصدی گری تاسیسات نفتی را در کارنامه خود به ثبت برساند.
خدری درباره برخی شایعات مبنی بر انتقال دفتر پایانه های نفتی خارگ به تهران گفت: تقاضا داریم این دفتر در خارگ باقی بماند و اگر مشکلی وجود دارد استاندار بوشهر امکان انتقال این دفتر به بوشهر را فراهم می کند.
وی توسعه میدانهای نفتی فردوس و گلشن در پارس شمالی، پرداخت 15درصد هزینه ساخت راه آهن و اختصاص بودجه برای دهکده گردشگری گناوه و دیلم از سوی وزارت نفت را از خواسته های مردم استان بوشهر از دولت و وزارت نفت عنوان کرد.
6047/6043

نظر شما