عاشور اکرمی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا از استان آذربایجان شرقی،برنامه های شاخص و ابتکاری معاونت اموزش متوسطه استان را در دولت تدبیر و امید با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف شناسایی نیازهای شغلی جامعه ،هدایت دانش اموزان به مسیرهای مناسب تحصیلی و زمینه سازی پرورش و شکوفایی استعداد های دانش اموزان ،اجرایی دانست.
معاون آموزش متوسطه استان تعامل هرچه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران استانی و منطقه ای با هدف گذاری سالیانه آن با برش منطقه و مدرسه ای در عملیاتی شدن برنامه های این معاونت برای ایجاد تحول و پویایی در آموزش و پروش استان را مهم و ضروری برشمرد.
تدوین برنامه عملیاتی 20گانه معاونت آموزش متوسطه استان در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین
عاشور اکرمی بیان داشت: آموزش متوسطه شامل دوره های اول متوسطه و دوم متوسطه نظری و آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش که نزدیک 50 درصد دانش آموزان استان را در بر می گیرد.
وی گفت: با توجه به گستردگی فعالیت های آموزش و پرورش و پراکندگی آن در سطح استان پهناور آذربایجان شرقی تدوین برنامه عملیاتی متناسب با اهداف و وظایف و ماموریت های اساسی معاونت اموزش متوسطه امری اجتناب ناپذیر است.
اکرمی تصریح کرد:از این رو معاونت آموزش متوسطه با توجه به ظرفیت های قانونی برآمده از قانون پنجم توسعه ،وظایف ذاتی هر بخش و دوره و مسایل و مشکلات فرارو و وضعیت موجود با در نظر گرفتن راهبردها،سیاست های کلان وزارتی و استان در راهکارهای سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور بعنوان اسناد بالادستی برنامه عملیاتی بیست گانه را با همفکری صاحب نظران و کارشناسان و مسئولان حوزه معاونت بررسی و تدوین نمو ده است.
معاون آموزش متوسطه استان اظهار داشت: این برنامه بیستگانه هماهنگی لازم بین راهبردها و سیاست ها و خط مشی های برنامه سیاست اجرایی،فعالیت ها و اقدامات هر بخش را بوجود می آورد.
وی اذعان داشت: از ویژگی بارز این برنامه عملیاتی ،تلاقی اسناد تحولی و راهبردی با فعالیت های اجرایی است و به این ترتیب مسئولیت ها و اقدامات هر یک از مامورت ها در تحقق اسناد تحولی آموزش و پرورش در قانون برنامه پنجم توسعه و سایر اسناد بالادستی بطور روشن مطرح شده است.
اکرمی خاطرنشان شد: بسیار امیدواریم که این برنامه های عملیاتی ضمن ایجاد انسجام و هماهنگی لازم برای پیشبرد فعالیت های آموزش و پرورش در سال های آینده موجب ارتقای کیفیت آموزش و پرورش استان در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین باشد.
شانزده فرصت پیش رو در راستای اجرای برنامه بیست گانه معاونت آموزش متوسطه استان
عاشور اکرمی اهم فرصت ها و قوت های اجرای طرح بیستگانه عملیاتی آموزش متوسطه استان را به شرح ذیل برشمرد:
- ظرفیت استفاده از امکانات و تجهیزات دستگاههای دولتی و موسسات خدماتی و تولیدی غیردولتی جهت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش
- امکان پرورش روحیه کارآفرینی در هنرجویان فنی و حرفه ای و کاردانش
- تنوع رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش
- امکان تربیت نیروی کار به منظور اشتغال مولد و تناسب با مقتضیات جغرافیایی،اقتصادی و فرهنگی نواحی و مناطق
- مستعد بودن و طرفیت بالای استان جهت توسعه رشته های کشاورزی
- مستعد بودن و طرفیت بالای استان جهت توسعه رشته های صنعتی
- وجود مراکز تولیدی و صنایع غنی در استان جهت همکاری با آموزش و پرورش
- وجود مراکز کافی شبانه روزی در مناطق استان
- وجود خیرین علاقه مند به آموزش و پرروش جهت احخداث،تجهیز و نوسازی مدارس
- وجود نیروی انسانی کارآمد و کافی جهت توسعه رشته علوم انسانی
- دسترسی مدارس به اینترنت
- وجود مدارس آموزش از راه دور و روستا مرکزی جهت بالا بردن پوشش تحصیلی دانش آموزان
- نگرش مثبت مسئولان آموزش و پرورش جهت تقویت گروه های آموزشی
- وجود پژوهشسراهای دانش آموزی استان
- وجود همکاران توانمند و متخصص در گروه های آموزشی منطقه و استان
- امکان رشته ای کردن دبیرستان های نظری در متاطق جهت متوازن نمودن رشته ها و شاخه ها و تعدیل امکانات
دستگاه های دولتی استان همکاری لازم برای بهینه سازی آموزش های مهارتی را ندارند
معاون اموزش متوسطه استان از عدم همکاری برخی دستگاهای دولتی و غیردولتی جهت اجرای بهینه آموزش های مهارتی اظهار نارضایتی کرد و افزود:مشارکت کم دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش، کمبود منابع انسانی متخصص بویژه استاد کار،سرپرست بخش و انبار دار در هنرستان ها، متخصص نبودن برخی از مدیران و معاونین فنی هنرستان ها و کمبود و فرسودگی و به روز نبودن تجهیزات کارگاهی برخی هنرستان ها بر چالش های این بخش افزوده است.
اکرمی از کمبود مشاور تحصیلی و تربیتی حاذق و ماهر و علاقمند به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان خبر داد و گفت:نبود برنامه ریزی جامع جهت توسعه رشته های کشاورزی و جذب هنرجویان آن بخش، استفاده ناکافی از ظرفیت های بخش صنایع و تولیدی استان توسعه رشته های فنی و حرفه در جهت اشتغال زایی را دچار چالش کرده است.
وی تراکم بالای دانش آموزان در رشته های علوم تجربی بویژه دختران را متذکر شد و افزود: پوشش تحصیلی پایین دوره اول و دوم متوسطه دختران ، گرایش بیشتر دانش اموزان به رشته های علوم تجربی در مدارس خاص و غیر دولتی و ضعف بنیه علمی دانش آموزان در دروس ادبیات،معارف اسلامی،عربی بویژه در کنکور سراسری هدایت تحصیلی را مشکل کرده است.
معاونت آموزش متوسطه استان ، پایین بودن ضریب نفوذ فناوری های نوین(هوشمند سازی) در مدارس و استفاده ناکافی در فرآیند یاددهی و یادگیری، نابرابری در دستیابی به ظرفیت های برابر آموزشی، کمبود دبیر متخصص و مرتبط در برخی از مناطق استان و استفاده ناکافی از آزمایشگاهها و کارگاه های مدارس را از تهدید های پیش روی طرح بیستگانه آموزشی استان برشمرد.
اکرمی اذعان داشت: پراکندگی روستاهای استان و صعب العبور بودن برخی از آنها و وجود مدارس ضمیمه، ممانعت برخی اولیا از تحصیل فرزندان به دلیل مشکلات اقتصادی و ازدواج زودهنگام دختران در برخی از روستاها، بی سوادی اولیای دانش آموزان در بعضی از روستاها بویژه مادران دانش آموزان از چالش های پوشش تحصیلی دانش اموزان استان برشمرد.
اجرای عملیاتی شدن برنامه های بیستگانه، گامی بزرگ در پوشش و ارتقای تحصیلی دانش آموزان وی برنامه های عملیاتی بیست گانه را ،افزایش پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه ،توسعه و تعمیق مهارت های زندگی عملی و علمی دانش آموزان،توانمند سازی و افزایش مهارت های حرفه ای معلمان و غنی سازی واحد اطلاعات و منابع مدرسه عنوان کرد.
معاون آموزش متوسطه استان،اجرای بهینه آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش اموزان،تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش،توزیع متوازن دانش آموزان در شاخه ها و رشته های آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش،توسعه و تقویت پژوهش سراها و انجمن های علمی و پژوهشی دانش آموزان و برگزاری مسابقات علمی و عملی دانش اموزان را از دیگر برنامه های عملیاتی بیست گانه استان عنوان کرد.
اکرمی در ادامه تشریح برنامه های عملیاتی افزود:توسعه فرهنگ قرآنی و رویکرد تربتی در برنامه های آموزشی،تقویت و توسعه هوشمندسازی مدارس،برنامه ریزی برای افزایش بهره وری و کیفیت آموزش،برنامه ریزی برای افزایش قبولی کنکور سراسری دولتی،برنامه ریزی برای افزایش قبولی المپیادهای آموزشی،توسعه مشارکت های همگانی،ساماندهی نیروی انسانی متوسطه اول و دوم،بهبود مدیریت آموزشگاهی،عملیاتی کردن بودجه و تفویض اختیار از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.
پایش و ارزشیابی از برنامه های عملیاتی جهت آگاهی از میزان موفقیت برنامه ها
عاشور اکرمی گفت:کسب اگاهی از میزان موفقیت برنامه ها از طریق اندازه گیری و ارزش یابی امکان پذیر است و بدین منظور معاونت اموزش متوسطه استان در راستای عملیاتی کردن برنامه ها و فعالیت ها و راهبردهای معاونت جهت دستیابی به اهداف کمی تعیین شده نسبت به تنظیم موافقت نامه آموزشی با ادارات مناطق و شهرستان ها اقدام نموده است.
وی پایش و ارزشیابی برنامه ها را در دو شکل فرآیندی و پایانی برشمرد و افزود:ارزشیابی فرآیندی قبل از شروع سالتحصیلی آغاز می شود که با اعزام گروه بازدید و پایش در دو گروه بازدید در استان از مناطق و مناطق از مناطق این کار انجام می شود.
معاون آموزش متوسطه استان در خصوص ارزش یابی پایانی گفت:ارزشیابی برنامه های عملیاتی و اهداف و نشانگرهای کمی برنامه در این نوع ارزش یابی صورت می گیرد و به فراخور میزان دست یابی مناطق نسبت به امار و اطلاعات گزارش های پایانی عملکرد را تنظیم می کنند و یا از طریق سیستم آمار استان،ارزشیابی عملکرد در هر منطقه انجام می شود.
کاهش نرخ ترک تحصیل دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه استان/پوشش تحصیلی 63درصدی
معاون آموزش متوسطه استان از نتایج اجرای این طرح ابراز خرسندی کرد و گفت:افزایش 1.5 درصدی قبولی دانش اموزان در امتحانات نهایی نسبت به سال گذشته از دستاوردهای مهم اجرای این طرح است که توسط آموزش و پرروش استان کسب شد.
اکرمی تصریح کرد:گروه های آموزشی متوسطه نظری در 14 رشته امتیاز کامل را در رازیابی کسب کردند و توانستند رتبه های اول کشوری را به خود اختصاص دهند.
وی همچنین افزود:در گروه های آموزشی فنی و حرفه ای و کار دانش در 6 رشته استان ما توانست رتبه اول کشوری را کسب کند. اکرمی از کاهش نرخ 1.95 درصدی ترک تحصیل دانش اموزان دوره دوم متوسطه خبر داد و گفت:پوشش تحصیلی دانش اموزان دوره دوم متوسطه استان نسبت به سال گذشته 63 درصد افزایش داشت.
وی در خصوص وضعیت تحصیلی دوره اول متوسطه بیان داشت:امسال شاهد کاهش 2 درصدی نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در این مقطع بودیم و پوشش تحصیلی دانش اموزان در این دوره افزایش 1.29 درصدی را شاهد بود.
معاون آموزش متوسطه استان از راهیابی 15 نفر از دانش اموزان به مسابقات کشوری خبر داد که 6 نفر از این دانش اموزان موفق به اخذ رتبه های اول تا سوم این مسابقات شدند.
اکرمی تصریح کرد:در جشنواره هنرهای تجسمی کشوری نیز 40 نفر از دانش اموزان هنرمند استان توانستند مقام های اول تا چهارم را به دست آورند. وی اظهار داشت:12 نفر از دانش آموزان استان در المپیاد های علمی کشوری در یک سال اخیر قبول شده اند.
∎