شناسهٔ خبر: 14823365 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سفر فرهنگی هنرمندان به منطقه 12 تهران

اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران به اتفاق جمعی از نمایندگان صنوف هنری و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از منطقه 12 تهران بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران به اتفاق جمعی از نمایندگان صنوف هنری و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، یکشنبه 31 مرداد به دعوت شهردار منطقه 12 تهران «عابد ملکی» از موزه علی اکبر صنعتی، میدان مشق، خانه امین السلطان (خانه اتحادیه)، عمارت دبیرالملک، حمام نواب، مسجد و مدرسه معمارباشی، آستانه مبارک امام زاده یحیی و مجموعه تاریخی و فرهنگی تهران قدیم بازدید کردند.

پس از بازدید اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران به اتفاق جمعی از نمایندگان صنوف هنری و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از اماکن تاریخی و فرهنگی منطقه 12، «عابد ملکی» شهردار منطقه 12 در این دیدار با اشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی منطقه تاریخی 12 تهران گفت: منطقه 12 تهران بی شک قلب تپنده تهران قدیم و مرکز شکل‌گیری تهران جدید است. مسجد، بازار، ساختمان های اداری و حکومتی، میادین مهم و عمارت های تاریخی اهمیت ویژه ای به منطقه 12 بخشیده است.

شهردار منطقه 12 در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برنامه های ویژه شهرداری تهران در این منطقه گفت: تلاش داریم تا با زنده کردن هویت این منطقه، بناها و عمارت های تاریخی را حفظ و گردشگری را در این منطقه توسعه ببخشیم.

عابد ملکی با بیان اینکه در نظر داریم تا این منطقه به هویت تاریخی و اصیل باز گردد، افزود: توسعه پیاده راه ها، ساماندهی میادین مهم و تاریخی منطقه مانند میدان بهارستان و امام خمینی، مرمت بناهای تاریخی و حفظ تاریخ منطقه، بهبود وضعیت زندگی در این محدوده و ... از جمله مسائلی است که در افق چشم انداز منطقه 12 مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل ما در برگزاری تورهای تخصصی گردشگری در منطقه 12 ، استفاده از نظرات متخصصان ، نخبگان ، هنرمندان و دانشجویان برای ارتقاء کمی و کیفی صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی در توسعه اقتصادی منطقه و مهم تر از آن ارتقاء کیفیت زندگی و چگونگی بهره برداری از محدوده های تاریخی با حفظ هویت آن است.

شهردار منطقه12 با اشاره به موضوع ارتقا کیفیت زندگی در این منطقه گفت: در نظر داریم تا از ایده ها و پیشنهادهای متخصصان در حوزه های مرتبط به هویت تاریخی این محدوده استفاده کنیم تا در نهایت ارتقاء کیفیت زندگی در این محدوده به یک مطالبه عمومی بین مردم ، کسبه و ساکنان این منطقه تبدیل شود.

ملکی با بیان اینکه تمامی تلاش های مدیریت شهری و شهرداری منطقه در این محدوده ، بازگشت و حیات دوباره تاریخ تهران قدیم است ، یادآور شد: مردم نیز به مانند شهرداری تهران باید دغدغه بازگشت هویت تاریخی به این منطقه را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توسعه یک منطقه و ارتقاء کیفیت زندگی در آن تنها در گروه رشد اقتتصادی نیست، بیان کرد: حفظ تاریخ و بناهای تاریخی و فرهنگی این محدوده نیز یکی از نیازهای ضروری منطقه 12 برای بازگشت به هویت تاریخی خود محسوب می شود ، به همین دلیل همراه کردن مردم از برنامه های شهرداری منطقه در حوزه ارتقاء کیفیت زندگی و زیست مومنانه است که یکی از نیازهای تحقق این برنامه همراه کردن قشر نخبگان ، متخصصان و دانشجویان با برنامه های فرهنگی ، اجتماعی و توسعه کالبدی منطقه خواهد بود.

ملکی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل موثر در ارتقاء فرهنگ پذیرش گردشگر در منطقه تاریخی 12، ارتقاء کیفیت زندگی به عنوان مطالبه مردم، محسوب می شود ، گفت: تلاش بر این است تا همزمان با توسعه کالبدی و بازسازی بناهای تاریخی در این منطقه و همچنین توسعه برنامه های اجتماعی در جهت کاهش آسیب ها ؛ شاهد ارتقاء سطح فرهنگ عمومی مردم برای ورود گردشگران داخلی و خارجی به این محدوده باشیم.

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه یکی از مشارکت های منطقه با هنرمندان استفاده از فضاهای تاریخی برای ساخت سریال ها و فیلم هایی با همین مضمون است، افزود: این قول را به هنرمندان می دهیم که تمامی خیابان ها ، کوچه های اشتی کنان و فضاهای معماری و تاریخی حفظ شده در این منطقه در خدمت تولید آثار هنری آنها در جهت معرفی هویت تاریخی قلب تهران قرار گیرد.

وی در پایان صحبت های خود گفت: قطعا در این مسیر هنرمندان و توصیه آنها می تواند راهنمای خوبی برای زنده کردن دوباره این منطقه تاریخی و فرهنگی در تهران باشد.

در این دیدار هم چنین دکتر «محمد سریر» رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: با توجه به اهمیت و ارزش تاریخی این منطقه، باید در کنار یکدیگر بکوشیم هویت واقعی این منطقه را از طریق گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری زنده و این منطقه را هم چون گذشته تبدیل به یکی از مهم ترین مناطق تهران کنیم.

«مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز طی سخنانی کوتاه با اشاره به استفاده مفید و احیای دوباره مکان های تاریخی این منطقه گفت: انجمن های تخصصی هنری می توانند با همکاری شهرداری تهران به ویژه شهرداری منطقه 12 ظرفیت های بالای این منطقه را به درستی کشف و فرصت گردشگری را در این منطقه توسعه ببخشند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برای رسیدن به این هدف صداوسیما به ویژه شبکه 5 می تواند نقش بسیار موثر و پررنگی در معرفی این منطقه تاریخی و به تصویر کشیدن قلب فرهنگی تهران برای مردم داشته باشد.

در این دیدار هم چنین اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران و نمایندگان صنوف مختلف هنری برای همکاری بیشتر با شهرداری منطقه 12 در احیا فرهنگی این منطقه اعلام آمادگی کردند.

در این بازدید دکتر محمد سریر، غلامحسین امیرخانی، مجید رجبی معمار، آتیلا پسیانی، معصومه مظفری، محمدرضا فیروزه ای، فرزاد هاشمی، سعید سادات نیا، ایرج راد و جمع دیگری از هنرمندان حضور داشتند.

نظر شما