شناسهٔ خبر: 14761812 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش خبری

صاحب‌خبر -

تخصیص یک‌سوم بودجه وزارت راه
ساخت تمام هواپیماهای ما به قبل از‌‌ سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد
شهروند| فرسودگی ناوگان‌های بخش حمل‌ونقل کشور درحالی یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی کشور در این بخش اعلام می‌شود که به گفته عباس آخوندی سکاندار وزارت راه‌وشهرسازی تنها حدود یک‌سوم بودجه این وزارتخانه در‌ سال گذشته اختصاص یافته است. به گفته این عضو کابینه یازدهم بودجه وزارت راه‌وشهرسازی در ‌سال گذشته را ۶‌هزار‌میلیارد تومان بود درحالی‌ که تنها دو‌هزارو۲۰۰‌میلیارد تومان آن اختصاص یافته است. این درحالی است که با این میزان اعتبار تخصیص‌یافته دو پروژه در یک استان نیز اجرا و تکمیل نمی‌شود. این شرایط نشان می‌دهد که ما باید سیاست‌های خود را در این عرصه تغییر داده و کارهای بزرگی با این تغییر رویکرد انجام دهیم.او با تأکید براین که ما برای نوسازی ناوگان ریلی کشور حداقل نیاز به ۳۰‌هزار‌میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: متأسفانه در بخش هوایی نیز به همین ترتیب است به‌گونه‌ای که تنها در ایران ۱۲ فروند هواپیمای با‌ سال ساخت بالای ۲۰۰۰ میلادی وجود دارد، این بدان معناست که‌ سال ساخت تمام هواپیماهای ما به قبل از ‌سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد. آخوندی گفت: درحال حاضر در ناوگان جاده‌ای کشور ۱۳۵‌هزار کامیون بالای ۳۵‌سال عمر مشغول به کار هستند که تماما به فرسودگی بالای ناوگان ما دراین بخش اشاره دارد. ما اگر بخواهیم این ناوگان را احیا کنیم، به‌طور میانگین و به قیمت معاملات بین‌المللی حدودا نیاز به ۱۳‌میلیارد دلار داریم. ازسوی دیگر ناوگان ریلی ما نیز دچار همین مشکل است.

عملیات ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه
هدررفت آب در اطراف دریاچه به کمترین میزان رسید
به دنبال اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم، محمد مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که از طریق بکارگیری لوله و تأسیسات در مناطق اطراف دریاچه ارومیه هدررفت آب به کمترین میزان خود رسیده است. او همچنین درتشریح وضع دریاچه ارومیه بیان داشت: ژاپن خواستار شروع عملیات مشترک درخصوص دریاچه است و به همین منظور این عملیات از جنوب دریاچه طی روزهای آینده آغاز خواهد شد. او در ادامه تأکید کرد که با استناد به نقشه راه 10‌سال تدوین شده احیای دریاچه ارومیه با هدف احیای اکولوژیکی دریاچه ارومیه در‌ سال 1402، سال‌های آبی
 94-1393 و 95-1394 به‌عنوان سال‌های تثبیت شرایط دریاچه ارومیه و ممانعت از هرگونه تداوم کاهش تراز آن معرفی و هدفگذاری
 شده است.

خسارت آتش‌سوزی بوعلی از 60‌میلیون یورو بیشتر
 محمدرضا صاحب نسق مدیرعامل پتروشیمی بوعلی درخصوص میزان خسارت وارده به این پتروشیمی گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت صورت نگرفته، اما اطلاعات به دست آمده تاکنون حاکی از آن است که میزان خسارات از 60‌میلیون یورو نیز فراتر رفته است. او میزان تجهیزات آسیب‌دیده‌ای که از مدار خارج شده را بالغ بر 500 تن شامل انواع لوله، اتصالات و استراکچر اعلام کرد.

 

نظر شما