شناسهٔ خبر: 14714251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مروري بر فيلم‌هايي با حضور آزادگان

صاحب‌خبر -

با گذشت ۲۶ سال از ورود آزادگان به ايران، سينماي ايران با ساخت آثاري در حد بضاعتش به اين موضوع پرداخته است. به گزارش هنرآنلاين، «پرواز از اردوگاه»، «كيميا»، «پاتك»، «بوي پيراهن يوسف»، «قاصدك»، «مردي شبيه باران»، «معصوم»، «يك قدم تا مرگ»، «دست‌هاي خالي»، «رنجر»، «نفوذي»، «اخراجي‌هاي ۲»،
«اتوبوس شب»، «دوئل»، «بيداري‌ روياها» و «خرس» از جمله آثار سينمايي ساخته شده در رابطه با اسرا هستند كه يا در آن دوربين به محل اسارت‌شان رفته يا به تبعات اين اتفاق و آزادي آنها پرداخته است.
«پرواز از اردوگاه» به كارگرداني حسن كاربخش در سال ۱۳۷۴ از نخستين فيلم‌هاي ساخته شده در اين خصوص است كه بيشتر داستانش در خاك دشمن و بازداشتگاه عراقي‌ها مي‌گذرد. اين فيلم درباره‌ سرگرد خلبان عباس حلمي، با بازي جمشيد هاشم‌پور است كه پس از آنكه در يك پرواز شناسايي با هلي‌كوپتر هدف آتش پدافند دشمن قرار مي‌گيرد، فيلم دوربين تصويربرداري‌اش را مخفي مي‌كند و سپس اسير مي‌شود. او بارها شكنجه شده اما محل اختفاي فيلم را فاش نمي‌كند تا اينكه فرمانده‌ عراقي‌ها او را به بازداشتگاه اسراي عادي مي‌برند. «كيميا» ساخته‌ احمدرضا درويش در سال ۱۳۷۴ از جمله آثاري است كه به تبعات اسارت رزمندگان ايراني و اتفاقاتي كه در زندگي آنها پيش مي‌آيد، مي‌پردازد. در آغاز جنگ تحميلي همسر رضا (كه يك معلم در آبادان است) باردار است و بايد مورد عمل جراحي قرار گيرد. رضا با بازي خسرو شكيبايي او را به بيمارستان مي‌رساند و خود به اسارت قواي دشمن در مي‌آيد. «بوي پيراهن يوسف» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا كه در سال ۷۵ ساخته شد از معدود آثار موفق در خصوص اسراست كه به خوبي مشكلات ناشي از اسارت رزمندگان را به تصوير كشيده است. اين فيلم كه بارها در ايام سالگرد ورود آزادگان از تلويزيون پخش شده است درباره شخصيتي به نام يوسف است كه پلاكش از شكم يك كوسه در آب‌هاي جنوب پيدا مي‌شود. همه معتقدند كه او شهيد شده است. دايي غفور با بازي علي نصيريان كه راننده تاكسي فرودگاه است برخلاف ديگران اعتقاد دارد كه پسرش روزي برخواهد گشت. زندگي او و دختري به نام شيرين با بازي نيكي كريمي كه از فرنگ براي جست‌وجوي برادرش به ايران آمده دريك نقطه به هم مي‌رسد و آن دو به دنبال گمشده خود مي‌گردند.
 

نظر شما