شناسهٔ خبر: 1470145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امير سياري: مرزها و منافع دريايي ايران در امنيت کامل قرار دارند

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / اجتماعی 1393/07/03
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: توان رزمی این نیرو به جایی رسیده است که دشمنان لحظه ای فکر تعرض به میهنمان را در سر نمی پرورانند و همه مرزها و منافع ما در امنیت کامل است .
امیر سرتیپ حبیب الله سیاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: نیروی دریایی دارای افرادی مومن، متخصص ، متعهد و آموزش دیده برای مقابله با تهدیدات روز دنیاست و تجهیزات بومی شده این نیرو آماده بکارگیری بدون نیاز به دیگران است.
وی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران، مردمی و از پشتوانه ملت برخوردار است گفت: آمادگی و توان بازدارندگی نیروهای مسلح موجب شده است جمهوری اسلامی ایران لنگر ثبات منطقه باشد.
وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: ارزشهای دوران دفاع مقدس باید به نسل جوان منتقل شود و بر اساس این ارزشها از همه ابعاد و عرصه های کشور دفاع کنیم .
امیر سیاری با بیان اینکه جنگ در دریا جنگ تجهیزات محور است گفت: نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس روی پای خود بود و نقش این نیرو کامل محوری و راهبردی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با تشریح عملیات های نیروی دریایی در دوران هشت سال دفاع مقدس بویژه عملیات مروارید و متوقف کردن صادرات نفت عراق از سه بندر مهم این کشور گفت: زمانی که همه چیز ما به صادرات کشور بستگی داشت نیروی دریایی 10 هزار کشتی تجاری و نفتی را به بندر خارک و دیگر بنادر هدایت کرد و موجب شد چرخه اقتصاد کشور بچرخد.
وی گفت : تا سال 1387 منطقه ماموریت نیروی دریایی شمال دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس بود و در آبهای آزاد حضور نداشتیم اما با فرمان فرماندهی معظم کل قوا نیروی دریایی به آبهای آزاد و راهبردی ترین آبهای جهان وارد شد.
وی گفت: اکنون ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران هر روز در خلیج عدن و شمال اقیانوس هند که مهمترین منطقه اقتصادی و مواصلاتی دریایی به شمار می رود حضور دارند و به گشت زنی می پردازند .
وی افزود: براساس شرایط در آبهای آزاد دیگر جهان حضور می یابیم و اقتدار خود را نشان می دهیم .
امیر سیاری دزدی دریایی را یکی از آسیب های اقتصاد جهانی و موجب ناامنی دانست و گفت: با برقراری امنیت در منطقه بابل المندب و خلیج عدن تاکنون به 24 کشتی تجاری خارجی که دو کشتی مربوط به چین بوده است کمک کرده ایم .
وی گفت: ماموریت ما کنترل خطول مواصلاتی در خلیج عدن است .
وی افزود: به جز جمهوری اسلامی ایران حدود 30 کشور دنیا نیز در این خلیج
حضور دارند و به امنیت منطقه کمک می کنند که تعدادی از آنها در قالب گروههایی از جمله ناتو هستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش؛ دریای خزر را دریای صلح و دوستی خواند و گفت: قرار نیست رقابت تسلیحاتی در این دریا شکل بگیرد .
وی افزود: در دریای خزر بیشتر به موضوع های آموزشی می پردازیم .
امیر سیاری منابع غذایی، انرژی، تجارت، مزارع دریایی و گردشگری را از ظرفیت های دریا برای توسعه کشور برشمرد و گفت: ما با دریا بیگانه نیستیم و در طول تاریخ استفاده خوبی از دریا کرده ایم اما اکنون تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم .
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه امروز توسعه دریا محور کشور در دستور کار قرار دارد افزود: در حال بهسازی بنادر جنوب شرق کشور هستیم .

نظر شما