شناسهٔ خبر: 14592926 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخستین نشست کمیته مشترک روسیه-ترکیه درباره سوریه امروز تشکیل می‌شود

سخنگوی دولت ترکیه از تشکیل نخستین نشست کمیته مشترک مسکو-آنکارا با تمرکز بر مسائل و تحولات سوریه در روز پنج‌شنبه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه چهارشنبه شب اعلام کرد که نخستین نشست کمیته مشترک روسیه-ترکیه با محوریت سوریه امروز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کالین در گفت‌وگو با شبکه «هابر» ترکیه تأکید کرد: «نخستین دیدار روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد و هیئت ترکیه‌ای امشب به مسکو می‌رود».

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد کشورش با روسیه برای ایجاد یک سازوکار قوی جهت حل بحران سوریه همکاری خواهند کرد.

سخنگوی دولت ترکیه همچنین از تاسیس خط ارتباطی مستقیم میان ستادهای مشترک ارتش روسیه و ترکیه برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو24 خبر داده است.

در تاریخ 24 ماه نوامبر سال 2015 میلادی یک فروند جنگنده سوخو 24 نیروی هوایی روسیه توسط جنگنده‌های اف 16 ترکیه بر فراز سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه هدف قرار گرفته و سرنگون شد. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و دیگری به روسیه بازگشت.

خلبانی که از این حادثه جان به در برده بود اعلام کرد که هیچ هشداری از جانب نیروی هوایی ترکیه مبنی بر عبور از حریم هوایی این کشور صورت نگرفته است اما مقامات ترکیه طی چندین ماه گذشته همواره اصرار داشتند که به جنگنده روس هشدار داده‌اند.

همین مسئله باعث شد تا بلافاصله روابط دو کشور تیره شده و مقامات روس خواستار عذرخواهی مقامات ترکیه و پرداخت غرامت شدند، اما ظرف چند ماه پس از این حادثه مقامات ترکیه به هیچ عنوان زیر بار نمی‌رفتند. همین امر نیز باعث شد تا روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کند.

تا اینکه حدود چهل و پنج روز پیش، در تاریخ 7 تیرماه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که اردوغان در نامه‌ای به «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، «برقراری مجدد روابط دوستانه در اسرع وقت» را از وی خواستار شد. وی همچنین بابت اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخو 24 روسیه در ماه نوامبر، نیز عذرخواهی کرده بود.

این امر باعث گرم‌تر شدن روابط میان دو کشور پس از ماه‌ها شد. اندکی بعد، اردوغان و پوتین تلفنی گفت‌وگو کردند و ترکیه نیز اعلام کرد که حاضر است غرامت هواپیمای ساقط شده را پرداخت کند.

و سرانجام روز سه‌شنبه «رجب طیب اردوغان» به سن‌پترزبورگ روسیه رفت و با پوتین همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/.

نظر شما