شناسهٔ خبر: 1455169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دعوت دریادار سیاری از فیلمسازان و نویسندگان

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:در روزهای اول جنگ توانستیم در راهبرد دشمن ایجاد شکست کنیم و همین مسأله باعث شد که او بداند که دیگر نمی‌تواند هفت روزه در تهران باشد.

صاحب‌خبر -

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:در روزهای اول جنگ توانستیم در راهبرد دشمن ایجاد شکست کنیم و همین مسأله باعث شد که او بداند که دیگر نمی‌تواند هفت روزه در تهران باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌، شب گذشته که در مراسم رونمایی از کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر»در حوزه هنری سخن می‌گفت‌،با بیان این مطلب که چاپ این کتاب در حقیقت نمونه‌ای از زنده نگه داشتن یاد شهدا است‌، بیان کرد: این امر موجب اقتدار‌،عزت و شرف ما خواهد بود. بنابراین نباید هیچ گاه یاد آنها را فراموش کنیم. اثرات نیروی دریایی در کشور و دفاع‌مقدس، بسیار مهم است به گونه‌ای که همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند،می‌تواند در سیاست‌های کلی کشور اثرگذار باشد.از همین رو ایشان در راستای ابلاغ سیاست‌های کلی کشور هم به نیروی دریایی توجه داشته‌اند. نیروی دریایی از دوران دفاع مقدس تا کنون منشا اثر بوده است،به گونه‌ای که توانست در راهبردی که عراق برای تصرف سه روزه خوزستان و حضور هفت روزه در تهران چیده بود‌ را خنث کند. مقاومت نیروی دریایی باعث شد خرمشهر 34 روز مقاومت کند. پس از شکست راهبردهای نظامی دشمن هم،‌ نیروی دریایی توانست با بهره گیری از راهبرد مقاومت در مقابل دشمن بایستد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به عملکرد نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس تاکنون داشته است نیز توضیح داد: 67 روز پس از آغاز رسمی جنگ، نیروی دریایی توانست عملیات مروارید را انجام دهد و دو سوم از توان دریایی عراق و نیروهای آن را تا پایان جنگ ناکارآمد کند. از همین روز در بعد نظامی با انجام این عملیات دشمن را شکست داد و با حمله به سکوهای البکر و الامیه، صدور نفت عراق را تعطیل کرد و در بعد اقتصادی هم عراق را دچار مشکل کرد. علاوه بر این،با محاصره دریایی،از صادرات و واردات نیز جلوگیری کرد.در عرصه سیاسی هم توانست از این طریق بر دشمن خود پیروز شود.

دریادار سیاری با ارائه آماری درباره اسکورت کشتی‌های تجاری نیز گفت: در دوران دفاع مقدس توانستیم 10 هزار کشتی تجاری و بازرگانی را اسکورت کنیم. همچنین از طریق دریا 300 میلیون تن کالا به واسطه اسکورت این کشتی‌ها وارد کشور شد. در 2880 روز جنگ،عراق به همین میزان جزیره خارک را مورد حمله قرار ‌داد.

وی یادآورشد: از سال 87 تا کنون هم 2400 فروند کشتی را اسکورت کرده‌ایم و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته است با پهلو گرفتن در بنادر منطقه و فرامنطقه‌ای تاثیرات فرهنگی خوبی در کشورهای دیگر بگذارد.

دریادار سیاری در بخش دیگر سخنان خود درباره ثبت خاطرات پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش هم گفت: اکنون در کتاب‌های درسی نیز به مباحث دریایی و جنگ تحمیلی توجه شده است و این خوب است چرا که باعث می‌شود مردم و به خصوص جوانان با دریا هم آشنایی پیدا کنند. هرگاه به بازدید از کتاب‌فروشی‌ها می‌پرداختم ناراحت می‌شدم چرا که از یگان‌های نظامی دیگر در کتاب‌فروشی‌ها کتاب می‌دیدم اما درباره نیروی دریایی کتابی نوشته نشده بود. برای همین،چاپ کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» کار مهمی بود و جا دارد از امیر سرتیپ هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش در خرمشهر‌، نویسنده کتاب و حوزه هنری تشکر کنم.

وی گفت: ما قبول داریم که بخشی از کم‌کاری‌ها برای ثبت و ضبط خاطرات پیشکسوتان نیروی دریایی از سوی ما است. یکی از دلایلی که موجب شده است نتوانیم این کار را انجام دهیم حضور این افراد در جنگ بوده است. حتی پس از جنگ. چرا که به غیر از ما در دریا کسان دیگری نبودند. یادمان باشد نیروی دریایی تجهیزات محور است و باید همواره افراد در آن حضور داشته باشند.اما آنچه که مهم است این است که فیلمسازان و نویسندگان نیز به این حوزه توجه داشته باشند. چرا که معمولا تولید فیلم در دریا هزینه‌بر و زمان‌بر است و نباید به این فکر کند که ممکن است تجهیزاتشان به دلیل رطوبت یا امواج دریا و دیگر مسائل آسیب می‌بیند.

انتهای پیام

نظر شما