شناسهٔ خبر: 1442453 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نمایندگان مجلس سنای افغانستان تأکید کردند

ضرورت حفظ احتیاط در امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

اعضای مجلس سنای افغانستان خواستار احتیاط در امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شده و از نحوه اعلام نتایج انتخابات انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اعضای مجلس سنای افغانستان در نشست عمومی امروز (سه شنبه) این مجلس خواستار احتیاط در امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن از سوی دولت جدید این کشور شده و از نحوه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کردند.

«نثاراحمد حارس» عضو مجلس سنای افغانستان ضمن تأکید بر اینکه کمیسیون انتخابات این کشور باید نتیجه آرای انتخابات را اعلام می‎کرد، از دولت جدید خواست تا در زمینه امضای پیمان امنیتی با آمریکا احتیاط لازم را در نظر بگیرد.

حارس افزود: در امضای پیمان امنیتی کابل – واشگنتن نباید تنها منافع آمریکا در نظر گرفته شود، بلکه باید منافع افغانستان نیز تأمین شود.

وی در پایان از «اشرف‎غنی احمدزی» رئیس جمهور جدید این کشور خواست در خصوص پیمان با آمریکا مسائل تجهیز نیروهای افغان، حمایت مالی از دولت و حفاظت مرزهای این کشور را در اولویت قرار دهد.

«بسم‎الله افغانمل» عضو دیگر این مجلس نیز با اشاره به امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اظهار داشت: این پیمان نباید زیر فشار امضا شود.

وی افزود: دولتمردان جدید این کشور باید منافع ملی افغانستان را در نظر گرفته و هیچ نوع فشاری را برای امضای این پیمان متحمل نشوند.

«داود اساس» عضو دیگر این مجلس گفت: در صورت امضای پیمان امنیتی با آمریکا نیروهای افغان باید تجهیز شوند و در صورتی که این نیروها تجهیز نشوند و ناامنی‎ها ادامه یابد و از سوی دیگر انتخابات پارلمانی سال آینده این کشور شفاف برگزار نشود، امضای پیمان امنیتی با آمریکا سودی نخواهد داشت.

اساس در ادامه از دولت جدید این کشور خواست ناامنی‎های این کشور را از بین برده و زمینه انتخابات شفاف را برای دوره‎های بعدی ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی سال آینده این کشور ایجاد کنند.

وی در پایان از چگونگی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتقاد کرد و گفت: کمیسیون انتخابات در دوره دولت جدید این کشور باید انتخابات‎های شفاف برگزار کنند که برآیند آن نتیجه آرای ملت این کشور باشد.

«عارف‎الله پشتون» عضو دیگر مجلس سنای افغانستان از توافق میان کاندیداها استقبال و تأکید کرد: باید میان 2 تیم انتخاباتی اعتمادسازی شود.

پشتون همچنین از کمیسیون انتخابات این کشور خواست تا نتایج انتخابات شوراهای ولایتی را نیز هر چه زودتر اعلام کنند.

«بلقیس روشن» عضو دیگر این مجلس از عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات این کشور در خصوص اعلام نتایج انتخابات بدون اعلام آرای ملت این کشور شدیداً انتقاد کرد و از اعضای سنای این کشور خواست وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند.

روشن خواستار فراخوان اعضای ارشد کمیسیون مستقل انتخابات این کشور شد و گفت: آن‎ها باید در برابر کارها و فعالیت‎های نادرست خود به این مجلس پاسخ گویند.

با این حال، «صادقی پروانی» عضو دیگر این مجلس با اشاره به پایان دوره زمامداری حامد کرزی، رئیس جمهور این کشور از عملکرد 13 ساله وی تقدیر کرد.

پروانی تأکید کرد: کرزی در زمان زمامداری خود سختی‎های زیادی را متحمل شد و در برابر تمام سختی‎ها صبر پیشه نمود و آرامش خود را حفظ کرد که این کار وی قابل ستایش و ستودن است.

«حاجی امان‎الله» و «بسم‎الله افغانمل» اعضای دیگر این مجلس نیز از عملکرد کرزی در 13 سال گذشته تقدیر نموده و اقدامات وی را در راستای ملت‎سازی و بازسازی این کشور مؤثر عنوان کردند.

مراسم خداحافظی حامد کرزی امروز در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد و قرار است روز دوشنبه هفته آینده در مراسمی قدرت را به اشرف‎غنی احمدزی تحویل دهد.

انتهای پیام/

نظر شما