شناسهٔ خبر: 14417865 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نگاهی به دروازه غار از زاویه‌ای دیگر

- همشهری آنلاین: «دروازه غاز به مثابه یک نماد» شاید بتواند عنوان مناسبی باشد برای مراسمی که عصر روز چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه برای بررسی و گفت‌وگو درباره کتاب نگاهی به دروازه غار تألیف احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

مسجد جامعی که بیشتر از سمت‌های رسمی‌اش شخصیت فرهنگی‌اش معرف اوست از چند سالی پیشتر برای بازشناخت تهران و پیشینه‌اش برنامه‌ای را آغاز کرد که بعدتر به عنوان تهران گردی از آن یاد شد.

مسجد جامعی در تهران گردی‌هایش بیشتر به سراغ محلات قدیمی شهر و بافت‌هایی که موجودیت و فرهنگ آن در حال اضمحلال و فراموشی است می‌رود و ضمن گفتگو با سالخوردگان این محلات تلاش می‌کند که شکل و شیوه زندگی در این محلات را بازشناسی کند و از این طریق نوری بتاباند به گوشه‌های مغفول مانده فرهنگ و سنت‌های ایرانی و شیوه زندگی در محلات قدیمی که در هجوم نوگرایی‌های گاه بی‌منطق و افراطی در حال نابودی است. مسجد جامعی در کتاب «نگاهی به دروازه غار» تلاش کرده است از طریق گفتگو با سالخوردگان این منطقه سابقه تاریخی و فرهنگی این محله قدیمی در جنوب تهران و شیوه زندگی ساکنان قدیمی و اکنونی آن را بازنمایی کند.

پس از انتشار این کتاب در مراسم رونمایی و معرفی کتاب که برای نخستین بار در یک قهوه‌خانه قدیمی معروف به قهوه‌خانه «حسین رمضون یخی» در همان محله دروازه غار برگزار شد. صاحبنظران در مورد دروازه غار و اهمیت تلاش‌های مسجد جامعی در بازشناسی فرهنگ تهران قدیم مطالبی را مطرح کردند و در دومین نشست رونمایی که در نشر ثالث برگزار شد. نکات دیگری در مورد زندگی محله محور و شیوه زندگی حاشیه‌نشینان تهران قدیم مطرح شد و در پی آن مطالبی نیز این‌جا و آن‌جا درباره کتاب «نگاهی به دروازه غار» نوشته شد. اما به دلیل اهمیت این کتاب و نقشی که می‌تواند به عنوان یک نقطه آغاز در بازشناسی فرهنگ و سنت‌های زندگی در محلات قدیمی تهران داشته باشد. به همت ماهنامه آزما، عصر روز چهارشنبه سیزدهم مرداد مراسم دیگری در تالار ناصری از ساعت ۱۹ تا 20/30 خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

در این نشست که شماری از نویسندگان، صاحبنظران معماری و شهرسازی و نویسندگان حضور خواهند داشت، کتاب «نگاهی به دروازه غار» از منظر کاراکترشناسی محله و مکان و تأثیر آن در هنرهای بصری از جمله سینما و عکاسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما