شناسهٔ خبر: 1436180 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست نقد و بررسی فیلم فرشتگان قصاب مطرح شد:

طرح فیلنامه فرشتگان قصاب2 آماده است/ مدیران از گرفتن عکس یادگاری با کسانی که دوره‌شان منقضی شده فاصله بگیرند

تهیه کننده فیلم فرشتگان قصاب گفت: طرح فیلنامه فرشتگان قصاب دو آماده است و امیدواریم سازمان سینمایی کمک کند تا بتوانیم این فیلم را بسازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون«خبرگزاری دانشجو»، نشست نقد و بررسی فیلم فرشتگان قصاب عصر دیروز پس از اکران این فیلم در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور سهیل سلیمی کارگردان، محمد قهرمانی تهیه کننده فیلم  و محمد رضاپور از منتقدان سینمایی در سینما فلسطین برگزار شد.


محمدرضا پور منتقد سینما با اشاره به اینکه فرشتگان قصاب لایه های مختلفی دارد اظهار داشت: فرشتگان قصاب نماد استانداردی از تلاقی فضای تئورسینی و تکنسینی در سینمای ایران است. اندیشکده ای هم به فیلمنامه این فیلم کمک و آن را از لحاظ سینمایی و نمادپردازی وسیع کرده است.


وی افزود: زنان در این فیلم نماد سرزمین هستند و هر یک کارکردهایی دارند. امتیاز دیگر فرشتگان قصاب این است که دیالوگ های آن برخلاف فضایی که در فیلم های دفاع مقدسی وجود دارد شعارگونه نیست.


رضاپور با اشاره به اینکه فرشتگان قصاب فیلمنامه ای اقتباسی دارد خاطرنشان کرد: این فیلمنامه اقتباسی از داستان دفاع مقدسی به عنوان «ماقبل آخر» است. متأسفانه پاشنه آشیلی که در سینمای ایران وجود دارد این است که فیلمنامه ها بدون پشتوانه ادبی نوشته می شوند اما فرشتگان قصاب از افتادن به دام این مشکلات رها شده است.


در ادامه این نشست محمد قهرمانی تهیه کننده فیلم فرشتگان قصاب گفت: زمانی که مدیرعامل موسسه شهیدآوینی بودم تلاش داشتم تولیدات این موسسه به سمتی باشد که در حوزه سینما در کشور ما کمتر به آن توجه شده است. ما در اتاق فکر خود در مورد چند کار در حوزه جنگ نرم بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم که این فیلمنامه را تولید کنیم و در مقابل تولیداتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در هالیوود و سایر کمپانی های صهیونیستی وجود دارد حرفی برای گفتن داشته باشیم.


وی افزود: ما تلاش داشتیم به این شعار رزمندگان جامع عمل بپوشانیم که گفتند: «بهترین پدافند، آفند است». ما باید به بنیان های فکری استکبار که از تفکرات صهیونیست های سرچشمه گرفته هجمه ببریم. در این راستا فرشتگان قصاب حرف تازه ای دارد و اتفاقاتی که صهیونیست ها رقم می زنند را نشان می دهد.


در ادامه سهیل سلیمی کارگردان فرشتگان قصاب در خصوص اکران نشدن این فیلم در سینماها گفت: من دوست داشتم فیلم در سینما پخش شود چون تمام تلاش خود را کرده بودم که فیلم دارای استانداردهای سینمایی باشد اما این اتفاق نیفتاد. با این وجود فیلم کار خود را انجام داد و تأثیر مثبتی داشت.


رضاپور منتقد سینما در رابطه با مشکل اکرانی که در سینمای ایران وجود دارد اظهار داشت: اتفاقی که برای فرشتگان قصاب افتاد هم به مافیای فیلم در سینمای ایران و هم به کم لطفی دوستان موسسه روایت فتح برمی گشت که تصور کرده بودند لازم نیست چندان این فیلم را تبلیغ کنند.


قهرمانی تهیه کننده این فیلم نیز در ارتباط با ظرفیت سینمای ایران در سطح بین المللی بیان داشت: ظرفیت لازم در کشور برای انجام کارها در سطح بین المللی وجود دارد و جوانان ما مرد میدان های سخت هستند.


وی در ادامه گفت: پایه و اساس این سینما را رژیم پهلوی گذاشته است و مهاجرانی و دولت اصلاحات نیز دیوارهای روی این پایه ها بنا کردند به طوری که اگر ما هنر کنیم می توانیم بخشی از این دیوارها را خراب کنیم و دیوارهای دیگری بچینیم و اگر بخواهیم این سنگر فتح نشده نظام را فتح کنیم باید فنداسیون را مبتنی بر ارزش ها و باورهایی بچینیم که براساس آنها انقلاب کرده ایم. حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که صهیونیست ها را نشانه بگیریم.


سلیمی کارگردان فرشتگان قصاب در رابطه با تمایل خود برای ساخت فیلم های دیگری در سطح بین المللی گفت: من علاقه دارم این کار را انجام دهم و فضای سینمای استراتژیک هم می طلبد که بین المللی عمل کنیم اما این کار نیاز به مدیریت هوشمندانه ای دارد و مدیریت اکران باید به درستی انجام شود. ما نیاز به مدیریت فرهنگی مناسبی داریم تا بتوانیم فیلم های خود را در عرصه های مختلف نمایش دهیم.


کارگردان فرشتگان قصاب خاطرنشان کرد: دانشگاه بریتیش کلمبیا فیلم فرشتگان قصاب را از اینترنت دانلود کرده بود. آنها فیلم را در دانشگاه خود نمایش و به آن جایزه دادند .در جایزه خود هم نوشته بودند این جایزه به دلیل فلسفه ای که در فیلم وجود دارد به آن تعلق می گیرد.


رضاپور منتقد سینما نیز در خصوص استقبال از فرشتگان قصاب در کشورهای خارجی اظهار داشت: این فیلم در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفته چرا که نشانه شناسی آن برای آنها قابل تحلیل است مثلا زنان در این فیلم نماد سرزمین هستند و هر یک کارکردی دارند. این فضا و نمادپردازی و حوزه فهم مشترک جهانی که در فیلم وجود دارد به خوبی در فضای بین المللی فهمیده می شود.


وی بیان داشت: متأسفانه نهادهای انقلابی مانند انجمن سینمای دفاع مقدس پول خود را برای فیلم های مانند 50 قدم آخر خرج می کنند که کمترین نسبتی با دفاع مقدس ندارد. مدیران ما باید با عکس گرفتن با آدم های که دوره آنها مدت هاست منقضی شده است فاصله بگیرند.


در پایان این نشست قهرمانی تهیه کننده فیلم اظهار داشت: طرح فیلمنامه فرشتگان قصاب 2 آماده است. ما شنیده ایم که آقای ایوبی گفته اند از فیلم های ضدداعش و تکفیری ها حمایت می کنند ما هم امیدواریم ایشان به قول خود عمل کنند تا بتوانیم این فیلم را بسازیم.
 

نظر شما