شناسهٔ خبر: 14240171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

پرسه

صاحب‌خبر -
  • هتل‌ پیله‌ای شکل در مکزیک

شرکت معماری Arqmov مکزیک ۱۲ تفرجگاه سبز در ناحیه ساحلی "مایا بدر سیانکان" ساخته است.
به گزارش  اینهبیتت، سیانکان از میراث یونسکو محسوب شده و دارای تپه‌های مرجانی، خانه گیاه شاه‌پسند و جنگل‌های استوایی است. پروژه پیشنهادی Arqmov به گردشگران اجازه تجربه زندگی در طبیعت زیبای مکزیک را می‌دهد. معماران این پروژه اظهار کردند: این طرح با هدف ارتباط با طبیعت و در واقع آشتی با طبیعت اجرا شده است.
هر یک از منازل پیله مانند شامل مکانی برای خواب و زندگی بوده و با پل‌های معلق به یکدیگر متصل هستند. هریک از این مکان‌ها در قسمت باریک شده به زمین متصل بوده و به علت حفاظت از طبیعت و حیوانات در حال انقراض همچون میمون عنکبوتی سیاه و خوک خرطوم‌دراز آمریکایی به این سبک انتخاب شده است. سبک معماری این ساختمان‌ها هندسی و برگرفته از طبیعت همچون پیله، لانه، صدف، غارها و نقب‌هاست. استخر آبی آن نیز همچون لانه پرنده، میز پذیرش آن شبیه لانه مرغ مگس‌خوار، رستورانش شبیه حلزون و ساختمان چندمنظوره آن شکل لاک‌پشت است.
همچنین سیستم جمع‌آوری آب باران تامین‌کننده آب مصرفی و دارای انرژی تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و باد است.
معماران اظهار کردند: سیستم آبی ساختمان دارای چرخه کامل بوده و از سفره‌های آبی استفاده نخواهد شد. غذای مصرفی نیز طبیعی است و از مواد غذایی اطراف تهیه می‌شود که موجب بهبود سلامت افراد خواهد شد.

  • با این دستگاه همراه حشرات سراغتان نمی‌آیند

دستگاه‌های زیادی برای از بین بردن و دور کردن حشرات بال‌دار از محیط زندگی در منزل و محیط کار وجود دارند، اما دستگاه جدید قابلیت دور کردن پشه در محیط بیرون همچون جنگل، بیابان و صحرا را دارد.
به گزارش  گیزمگ، این دستگاه به راحتی درون کوله‌پشتی جای گرفته که شما قادرید آن را به هر مکانی حمل کنید. دستگاه ترماسل (Thermacell) جدید ۹۶ درصد کارایی داشته و پشه‌های مزاحم را دور می‌کند. این دستگاه ۱۵*۱۵ فوت از محیط اطراف شما را پاکسازی کرده و موجودات بالدار مزاحم را از بین برده و دیگر نیازی به دستگاه‌های قدیمی که با بو و نور پشه‌ها را به خود جلب می‌کنند نیست.

  • اُمگا ۳ بقای مبتلایان به سرطان روده را بیشتر می‌کند

پژوهش محققان دانشگاه وینتروپ نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به سرطان روده‌ای که میزان بالایی از اسیدهای چرب اُمگا ۳ را به ویژه از روغن ماهی می‌گیرند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.
به گزارش گلوبال نیوز مگزین، در این تحقیق ۱۷۰۰ بزرگسال آمریکایی مبتلا به سرطان روده حضور داشتند که همگی آنها پرسشنامه‌هایی در رابطه با مصرف غذایی‌ شان پر کرده بودند. طی ۱۰ سال از این پژوهش ۵۶۱ نفر از آنان مردند.
در بین بیمارانی که حداقل ۰.۳ گرم از اسید چرب اُمگا ۳ را روزانه از روغن ماهی مصرف می‌کردند، ۴۱ درصد کمتر از سایر افرادی که کمتر از ۰.۱ گرم در روز از این اسید چرب مصرف می‌کردند، در خطر مرگ قرار داشتند.  رابطه بین اُمگا ۳ دریایی و کاهش خطر سرطان روده به ویژه در افراد قد بلند، لاغر و افرادی که به طور منظم آسپرین مصرف نمی‌کردند، قدرتمندتر گزارش شد. علاوه بر این مصرف ۰.۱۵ گرم در روز از اُمگا ۳ پس از تشخیص سرطان روده با کاهش ۷۰ درصدی مرگ ناشی از بیماری مرتبط بود. خطر مرگ ناشی از تمامی علل نیز در افرادی که مصرف اُمگا ۳ خود را بالا برده بودند ۱۳ درصد کاهش داشت.
این پژوهش در مجله "Gut" منتشر شده است.

  • خاورمیانه داغ شد؛
  • گرمترین نقاط زمین در نیمکره شرقی را بشناسید

گرم ترین نقاط زمین در نیم کره شرقی به برخی از کشورهای خاورمیانه تعلق گرفت.
 در حالی که کره زمین گرم ترین ماه جولای خود در یکصد سال اخیر را تجربه می کند، بر اساس رصد درجه حرارت، گرمای کره زمین در نیمکره شرقی طی روزهای پنج شنبه و جمعه شکسته شد.
در همین حال منطقه خاورمیانه شاهد گرمای ۱۲۵ درجه فارنهایت یا ۵۱.۶ درجه سیلیسیوس در کشورهای عراق، کویت، عربستان سعودی و غرب ایران بود. دمای هوا در منطقه «مطربه» کویت به ۵۴ درجه سیلیسیوس و «بصره» عراق نیز  به ۵۳.۹ درجه سیلیسیوس رسید که با ثبت این دو درجه حرارت، رکورد گرما در نیمکره شرقی زمین شکسته شد.
همچنین بر اساس گفته برخی از کارشناسان هواشناسی این دو منطقه می توانند به عنوان گرم ترین نقاط روی زمین به جز «دره مرگ» در کالیفرنیا آمریکا محسوب شوند.

  • در را باز کن، پهپاد غذا آورده!

تحویل سریع غذا و نوشیدنی داغ با پهپاد به طور رسمی در آمریکا کلید خورد.
 از این پس باید منتظر دریافت غذای سفارش داده شده به رستوران و فست فودها و حتی نوشیدنی از کافی شاپها نه از دست پیک موتوری بلکه از پهپادها بود.
برای نخستین بار در تاریخ آمریکا و پس از آنکه سازمان هوانوردی فدرال این کشور مجوزهای لازم را صادر کرد، برند ارایه کننده مواد غذایی ۷-Eleven با همکاری شرکت Flirtey که در زمینه طراحی و ساخت پهپاد تبحر دارد از این فناوری برای تحویل سفارشات خود استفاده کرد.
در این سفارش ساندویچ مرغ، قهوه داغ و البته شیرینی ها و دونات در یک بسته بندی کامل سوار بر پهپاد شده و راهی آدرس سفارش دهنده شدند. این رویداد دیدنی در نوادای آمریکا اتفاق افتاد.
صاحبنظران این نوآوری را گامی بلند به سوی استفاده هرچه بیشتر از فناوریهای نوظهور در توسعه صنایع مختلف نظیر خدمات غذایی عنوان می کنند. البته پیش از این تلاشهای برای استفاده از پهپادها برای تحویل مواد غذایی صورت گرفته اما تمامی آنها در حد ایده های مفهومی یا تلاشهای آزمایشی بوده است. حالا می توان گفت که پهپادها به طور رسمی وارد صنایع غذایی شده اند. شرکت Flirtey همچنین در نظر دارد که از پهپادهای خود برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات امدادی به نقاط دورافتاده جهان استفاده کند. سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به تازگی به روزرسانی هایی در قوانین خود اعمال کرده و این اجازه را به شرکتها و مؤسسات داده که از پهپادها برای توسعه خدمات خود استفاده کنند.

 

نظر شما