شناسهٔ خبر: 1422015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئيس جمهور: دنيا درباره موضوع هسته اي از ايران صداي واحد مي شنود

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/06/31
رییس جمهور امروز دوشنبه به منظور شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در آیین بدرقه رسمی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور ، ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و شماری از وزیران و اعضای دولت حضور داشتند.
دکتر روحانی پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران به خبرنگاران گفت : این سفر با هدف شرکت در شصت و نهمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام می شود و علاوه بر این، امسال اجلاس دیگری هم با عنوان آب و هوا برای بررسی مسئله محیط زیست با حضور سران حدود 100 کشور در سازمان ملل برگزار می شود که درآن شرکت خواهم کرد.
رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مسئله آب و هوا در جهان کنونی افزود: اگر اقدام جدی در این زمینه در سراسر دنیا انجام نشود، سلامت انسان ها و کل محیط زیست به خطر می افتد.
آقای روحانی یادآورشد: در مسئله محیط زیست و آب و هوا نیاز به اقدام جمعی در جهان داریم و امیدواریم این اجلاس به مسئله آب و هوا کمک کند.
رئیس جمهور با اشاره به موضوعاتی که قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کند گفت : مسئله اول ایران هراسی است، سالهاست متاسفانه برخی کشورها، کشورهای منطقه و ملت ها را از ایران می هراسانند و به دروغ اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران می زنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت ایران کاملا مردم سالار و در چارچوب انتخابات است، تصریح کرد: مردم ایران دارای فرهنگی بسیار غنی و تمدنی کهن هستند و قرن ها و سالیان طولانی است که با هیچ کس نجنگیده اند اما مورد تجاوز دیگران قرار گرفته اند.
رییس جمهور تاکید کرد: واقعیت و عظمت این ملت و اهداف انقلاب اسلامی باید به خوبی برای جهانیان تشریح شود.
آقای روحانی با اشاره به توطئه اسلام هراسی در جهان گفت : متاسفانه دنیا را از فرهنگ بلند اسلامی می ترسانند، در حالی که در اسلام تهدید و اجبار دیگران وجود ندارد و اسلام دینی است که مردم را تشویق به تعقل، تدبر، علم، زندگی اخلاقی و متعالی می کند.
رئیس جمهورافزود : متاسفانه اسلام را دین شمشیر معرفی کردند در حالی که این شمشیر نبود که مردم جهان را به اسلام دعوت کرد بلکه کردار و رفتار راستین مسلمانان و آیین درست و منطقی اسلامی بود که جهانیان را به این دین دعوت کرد.
دکتر روحانی همچنین به موضوع هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: اکنون مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک در حال انجام است و ما در موضوع هسته ای همانطور که بارها اعلام و بر آن تاکید کردیم از حقوق حقه خود کوتاه نخواهیم آمد.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما در زمینه توسعه و دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای ، حقوق مسلمی داریم که برای اهداف توسعه کشور مدنظر است، ما از آن دست برنمی داریم و آن راه را ادامه می دهیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید دوباره بر اینکه ایران هیچگاه به دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته ای نبوده و نیست، تصریح کرد: در مذاکرات آنچه 1+5 از ما می خواهند مانند شفافیت بیشتر در چارچوب مقررات بین المللی، ایجاد اعتماد بین دو طرف و احترام متقابل، قابل قبول است اما اگر 1+5 بخواهد که ما از حقوق حقه خود کوتاه بیاییم این کار امکان پذیر نیست و نه دولت و نه مردم می پذیرند و نه رهبر معظم انقلاب آن را قبول دارند.
دکتر روحانی تاکید کرد : ملت ما و رهبری در این مسیر همه یکصدا هستند و دو صدایی وجود ندارد، صدای واحد نیز این است که فناوری صلح آمیز هسته ای «آری» و سلاح هسته ای «نه».
رئیس جمهور افزود : امیدواریم که بتوانیم این واقعیت ها را در مذاکرات با 1+5 توضیح دهیم و اگر طرف مقابل به حقوق ما احترام نگذارد صد درصد باخت ـ باخت خواهد بود و کسی فکر نکند به ضرر ایران است و آنها بیشتر ضرر می کنند البته باخت ـ باخت به ضرر همه خواهد بود.
آقای روحانی با اشاره به اوضاع اقتصادی جهان گفت : اقتصاد دنیا به گونه ای است که می دانند ایران می تواند چه نقشی در اقتصاد منطقه و جهان، انرژی و حمل و نقل داشته باشد.
وی افزود : آنها می دانند که تا چه میزان به نفع کشورهای همسایه و دیگران خواهد بود که موضوع هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی و عادلانه حل و فصل شود.
صدا و تصویر دارد

نظر شما