شناسهٔ خبر: 1419710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس جمهوری در تشریح اهداف سفر به نیویورک:

از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهیم آمد/ اقدام غربی‌ها در مقابله با تروریسم نمایشی است

دکتر روحانی: در این سفر خواست ملت ایران را تشریح و صدای آن‌ها را به گوش جهانیان می‌رسانیم.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهوری گفت: مجمع سازمان بین الملل تریبونی برای رساندن صدای ملت ایران به گوش جهانیان است.
 
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان پیش از عزیمت به نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: محور اصلی این سفر شرکت در اجلاس 69 مجمع سازمان ملل است. علاوه بر این در این سفر در اجلاس آب و هوا و محیط زیست که با حضور سران 100 کشور جهان برگزار می‌شود نیز شرکت خواهم کرد. 

رییس جمهوری اظهار داشت: در این اجلاس نظرات مردم ایران را به سران کشورها بیان و تشریح خواهیم کرد.

 وی دراین باره افزود: مجمع سازمان بین الملل تریبونی برای رساندن صدای ملت ایران به گوش جهانیان است.

رئیس جمهوری در ادامه به مسائلی که در این سفر بدان‌ها پرداخته خواهد شد اشاره کرد و گفت: در این سفر چند مساله مهم بررسی خواهد شد، مساله اول ایران هراسی و  رفع تصویر مخدوش ساخته شده توسط بیگانگان از جمهوری اسلامی ایران است.

وی در این باره گفت تصریح کرد: دولت ایران دولتی مردم سالار و مردم ایران دارای فرهنگ و تمدنی کهن و دیرینه هستند. باید عظمت و واقعیت ملت ایران و اهداف انقلاب اسلامی در پیشگاه جهانیان ترسیم شود.

رییس‌جمهوری مسالۀ دوم را مقابله با اسلام هراسی دانست و تأکید کرد: در اسلام تهدید دیگران وجود ندارد. اسلام دینی است که مردم را به تعقل دعوت می کند . اسلام دینی است که انسان را به زندگی متعالی دعوت می کند. اسلام دین شمشیر نیست و کردار عقلانی مردم عامل جذب ملت‌ها به دین اسلام است.

روحانی مسألۀ دیگری را که در این سفر بررسی خواهد شد موضوع هسته‌ای دانست و در این باره تصریح کرد: ما در موضوع هسته ای همان گونه که بارها اعلام کرده ایم از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهیم آمد، با این وجود جمهوری اسلامی ایران خواهان ایجاد اعتماد جهانی است. ما هیچ‌گاه خواستار دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم بلکه به دنبال ایجاد اعتماد مقابل هستیم؛ اما کوتاه آمدن از حقوق مسلم هسته ای را نخواهیم پذیرفت چراکه رهبری، دولت و ملت ایران این مسأله را نخواهند پذیرفت. ما در مسأله هسته ای صدای واحدی هستیم و البته خواهان دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای هستیم.

رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد: خواست ما دستیابی به حقوق مسلم خود در چارچوب معادله برد - برد است. اگر به حقوق ما توجه نشود معادله چیزی جز باخت - باخت نخواهد بود.

دکتر روحانی در ادامه به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: حل مسائل منطقه ای بدون حضور ایران ممکن نخواهد بود و برای رفع مشکلات منطقه‌ای باید به سمت بحث و گفتگو برویم.

ریس جمهوری آخرین هدف سفر به نیویورک را پرداختن به مسأله ناامنی های منطقه دانست و گفت: امروز تروریست ها مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه به وجود آوردند و در نتیجه اعمال آن‌ها‌ میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. ترویست‌ها نه به مسجد نه به کلیسا، نه به حسینیه و نه به زنان و کودکان رحم نکرده‌اند. امروز ما در منطقه شاهد بروز جنایت هستیم. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که به کمک مردم منطقه شتافت و شکر خدا امروز شاهد آرامش بهتری در منطقه از جمله در عراق، لبنان، فلسطین و افغانستان هستیم. امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات و توأم با امنیت باشد.

حسن روحانی در پایان گفت: در این سفر ملاقات‌های دو جانبه ای با سران کشورهای مختلف خواهیم داشت. مسایل منطقه‌ای توسط کشوهای منطقه‌ای حل و فصل خواهند شد و دیگران نباید از مسأله تروریسم به عنوان بهانه ای برای حضور در منطقه استفاده کنند. آنچه امروز غرب در مواجهه با تروریست انجام می دهد یک حرکت نمایشی است.

نظر شما