شناسهٔ خبر: 1418261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مصباحی‌مقدم خبر داد،

تشکیل کارگروه انتخابات مجلس در جامعه روحانیت مبارز

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تشکیل کارگروه انتخابات مجلس ذیل کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز خبر داد.

صاحب‌خبر -

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تشکیل کارگروه انتخابات مجلس ذیل کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با اشاره به نشست سه‌شنبه گذشته جامعه روحانیت مبارز و مصوبات این نشست، گفت: جامعه روحانیت مبارز در آخرین نشست خود مصوبات مهمی داشت که امیدواریم برای فعالیت‌های سیاسی اصولگرایان سرنوشت‌ساز باشد و کمک بزرگی به انتخابات آینده مجلس کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: بر این اساس کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز به عنوان کمیته انتخابات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد این کمیته فعالیت‌های مربوط به انتخابات آینده را سیاستگذاری و هدایت کند.

وی ادامه داد: کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز دو کارگروه تشکیل داد؛ یکی از این کارگروه‌ها انتخابات مجلس خبرگان را پیگیری می‌کند چرا که انتخابات آینده با انتخابات خبرگان همزمان خواهد بود و در این زمینه باید بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هماهنگی کامل برقرار باشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: کارگروه دوم کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز نیز مربوط به پیگیری انتخابات مجلس است. ما همواره بر این روش بوده و هستیم که اولا مبنا را ائتلاف بین جریان‌های اصولگرا قرار دهیم و بر همین اساس سعی جامعه روحانیت مبارز این است که گروه‌های اصولگرا را به هم نزدیک کند که مدیریت آن با کارگروه انتخابات مجلس در جامعه روحانیت مبارز خواهد بود.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: اینطور نیست که جامعه روحانیت مبارز در عرض گروه‌های دیگر وارد موضوع انتخابات شود و لیست ارائه کند بلکه تلاش این است که مجموعه جریانات اصولگرا را به لیست واحدی برساند. در همین زمینه جامعه روحانیت با همه گروه‌های اصولگرا گفت‌وگو کرده و خواهد کرد و امیدواریم که این تلاش مجدانه نتیجه‌بخش باشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز منشور اصولگرایی را محور ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات آینده مجلس عنوان کرد و گفت: این منشور چند سال قبل توسط جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین مصوب شد. به این ترتیب که ابتدا پیش‌نویس توسط کمیته مشترک همکاری جامعتین تهیه و به سران تشکل‌های اصولگرا ارائه شد که در اجلاسی که همه جریانات اصولگرا بودند مورد بررسی و تایید قرار گرفت و نهایتا به امضای روسای جامعتین آقایان یزدی و مهدوی‌کنی رسید و بعد منتشر شد.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه منشور اصولگرایی مبنای فعالیت‌های سیاسی اصولگرایان است، افزود: این منشور اولا مبانی و اصول را معرفی می‌کند که اصول ثابت و دائمی هستند شامل اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی، خط و سیره امام و ولایت مطلقه فقیه که این چهار اصل از اصول لایتغیر منشور اصولگرایی است.

وی اضافه کرد: در منشور اصولگرایی دوازده بند شاخص‌های اثباتی اصولگرایی مورد توجه قرار گرفته که در شرایط حاضر از ارجحیت برخوردار است و دوازده بند شاخصه‌های سلبی نیز در آن گنجانده شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز «دفاع از ارزش‌های اسلامی»، «پایبندی به مبانی انقلاب»، «التزام عملی به ولایت فقیه و فصل‌الخطاب دانستن نظر رهبری»، «احترام و توجه به جایگاه روحانیت و مرجعیت»، «ساده‌زیستی، پرهیز از تجمل‌گرایی و توجه به گروه‌های ضعیف و نیازمند جامعه» و «اعتقاد به آزادی‌های مشروع و مردمسالاری» را از جمله شاخص‌های اثباتی منشور اصولگرایی عنوان کرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز دیگر شاخصه‌های اثباتی منشور اصولگرایی را «عدالت‌محوری و مبارزه با فساد»، «تاکید بر باور به پیشرفت همه‌جانبه کشور»، «اداره کشور بر اساس موازین اسلامی، عقلانیت، قانون، حسن تدبیر و عطوفت با مردم»، «التزام به تعامل و هماهنگی میان قوا در سایه تدابیر رهبری»، «دشمن‌ستیزی، استبکارستیزی، استقلال‌طلبی و موضع‌گیری صریح در مقابله فتنه‌ها» و «تلاش برای تحقق وحدت امت اسلامی» دانست.

به گفته مصباحی‌مقدم، «نافرمانی صریح، ضمنی و پنهانی از اوامر و تدابیر رهبری»، «نادیده گرفتن جریان گذشته انقلاب و زیر سوال بردن ارزش‌های آن»، «بی‌توجهی به سرمایه انسانی کارآمد و بکارگیری افراد فاقد تعهد و تخصص»، «عدم رعایت موازین اخلاقی»، «خروج از خط امام بر اساس تبیین مقام معظم رهبری» و «عدم رعایت اصل عزت اسلامی و مصلحت کشور در ارتباط با دشمنان انقلاب» را نیز از شاخصه‌های سلبی منشور اصولگرایی عنوان کرد.

وی همچنین گفت که «بی‌احتیاطی در مصرف بیت‌المال»، «ایجاد فضای تعارض و اختلاف در جامعه و ایجاد تفرقه بین نیروهای وفادار و همراه انقلاب و رهبری»، «بی‌توجهی به قوانین و نقض مقررات»، «تضعیف حرکت جمعی و فعالیت هماهنگ»، «بی‌تفاوتی به مفاسد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی» و «عدم رعایت اصل تولی و تبری» از دیگر شاخصه‌های سلبی منشور اصولگرایی هستند که به عنوان خروج از اصولگرایی تلقی می‌شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: تاکیدی که جامعتین داشتند این بود که این دو تشکل بتوانند بر اساس این مبانی زمینه‌ساز تحقق وحدت کلمه بین امت اسلامی باشند و بدخواهان نظام را مایوس کنند.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه مجموعه گروه‌های اصولگرا همچنان به شاخصه‌های منشور اصولگرایی وفادار هستند، تصریح کرد: ما بر اساس تطبیق شرایط گروه‌ها با این شاخصه‌ها با آنها همکاری خواهیم داشت البته در مورد شاخصه‌ها تجدیدنظری هم انجام شده اما به این نتیجه رسیدیم که این منشور جامع و مانع است و فعلا آن را نیازمند افزودن و کاستن نمی‌دانیم. بر این اساس در شرایط حاضر و برای همگرایی مجموعه گروه‌های اصولگرا این شاخص‌ها را مبنا قرار می‌دهیم و از همه گروه‌های اصولگرا دعوت می‌کنیم به این همراهی بپیوندند.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه چرا جامعه روحانیت مبارز در زمان کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (به عنوان عضو جامعه روحانیت) در انتخابات ریاست‌جمهوری و ردصلاحیت ایشان از سوی شورای نگهبان موضعی اتخاذ نکرد، گفت: با توجه به اینکه ما پایبند به سازوکارهای قانونی هستیم آنچه شورای نگهبان اعلام کرد را قانونی تلقی می‌کنیم و در مقابل قانون واکنش منفی نشان نمی‌دهیم.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: آیت‌الله هاشمی از بنیانگذاران جامعه روحانیت هستند و ما برای ایشان احترام ویژه قائلیم. ایشان اکنون رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مورد احترام رهبری هستند و ما هیچگاه تعرض به ایشان و نادیده گرفتن جایگاه‌شان را بر نتابیده‌ایم و سعی کرده‌ایم احترام‌شام محفوظ بماند اما به هر حال تابع قوانین کشور هستیم و از آن عدول نمی‌کنیم.

مصباحی‌مقدم در مورد اینکه چرا جامعه روحانیت مبارز از کاندیداتوری حسن روحانی عضو دیگر این تشکل در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته حمایت نکرد، اظهار کرد: در مورد آقای روحانی بعضی از اعضای جامعه از ایشان حمایت کردند اما با توجه به اینکه ایشان تحت عنوان مجموعه اصولگرایی به انتخابات ورود نکردند ما هم وارد این بحث نشدیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری به دنبال ائتلاف اصولگرایان بود، تصریح کرد: جامعه روحانیت مبارز درصدد که اصولگرایان در انتخابات به نفر واحد برسند که این به نتیجه نرسید؛ البته انتخابات خوبی برگزار شد و با انتخاب آقای روحانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بیانیه داد و به ایشان تبریک گفت.

وی اضافه کرد: در جلسات جامعه روحانیت مبارز که در مورد آقای روحانی و دولت ایشان گفت‌وگو شده همواره دولت ایشان مورد حمایت جامعه قرار گرفته البته این به معنی قبولی صددرصد تصمیمات و اقدامات دولت نیست بلکه حتما مناقشاتی نسبت به برخی مسائل وجود دارد، اما این موضوع در قبال ضرورت حمایت از رییس‌جمهور از اهمیت بالایی برخوردار نیست که حمایت از دولت را مورد مناقشه قرار دهد.

مصباحی‌مقدم درباره جلسات وحدت اصولگرایان به محوریت حجت‌الاسلام تقوی و عدم حضور جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در این نشست‌ها نیز گفت: اقدامی که آقای تقوی انجام دادند اقدام شایسته‌ای است. تلاش ایشان این است که حداکثر شخصیت‌ها و احزاب و گروه‌های اصولگرا را گرد هم بیاورند. این حرکت در راستای ایجاد ائتلاف میان جریان اصلوگراست که در اثر انتخابات دوره گذشته دچار واگرایی شده بودند.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: ما از هر اقدامی که موجب شود افراد و شخصیت‌های اصولگرا گرد هم بیایند و به هم نزدیک شوند حمایت می‌کنیم اگرچه آنچه که اتفاق افتاده همه احزاب اصولگرا را فرا نمی‌گیرد اما ما نسبت به اینکه این حرکت شامل سایر جمعیت‌های اصولگرا نیز شود ناامید نیستیم.

وی تاکید کرد: در مورد جبهه پایداری به صورت خاص موضعی ندیدم که حکایت از این داشته باشد که آنها برای پیوستن به ائتلاف آمادگی دارند اما از این موضوع ناامید هم نیستیم، اما اگر ما بتوانیم حداکثر شخصیت‌های اصولگرا را در چنین ائتلافی جمع کنیم همان‌قدر نیز خود را موفق تلقی خواهیم کرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره عدم حضور ناطق نوری در جلسات این تشکل نیز گفت: آقای ناطق نوری از انتخابات سال 88 در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکرده‌اند و مکرر از ایشان دعوت به عمل آمده اما هنوز اعلام آمادگی نکرده‌اند. البته ما تلاش خود را خواهیم کرد که از ظرفیت ایشان برای همگرایی اصولگرایان در انتخابات آینده استفاده کنیم.

مصباحی‌مقدم در ابتدای نشست خبری ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس و سالروز پیروزی‌های رزمندگان در جنگ تحمیلی، هفته دولت را نیز گرامی داشت و ابراز امیدواری کرد که دولت راه شهیدان رجایی و باهنر را ادامه دهد و ملت را از عملکرد خود راضی کند.

وی همچنین با آرزوی شفای عاجل برای آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رییس مجلس خبرگان رهبری، گفت: امیدواریم خدا ایشان را به سلامت به ما برگرداند تا از فیض وجود ایشان استفاده کنیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین دعاگو امام جمعه شمیرانات و عضو شورای مرکزی این تشکل را نیز تسلیت گفت.

انتهای پیام

نظر شما