شناسهٔ خبر: 14058866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

احمد مسجدجامعی در بازدید از منطقه 18:

تعطیلی معدن شن و ماسه نتیجه پیگیری رسانه‌ها بود

صاحب‌خبر -

شهروند| احمد مسجدجامعی در آخرین تهرانگردی تیرماهی خود به منطقه 18 رفت و بازدید خود از این منطقه را از مرکز بهشت ایتام امام رضا و سازمان بهزیستی آغاز کرد. این عضو شورای شهر تهران که تا امروز بسیاری از محله‌های تهران را گشته و زوایای پنهانی از این محله‌ها را به افکار عمومی معرفی کرده است، در این بازدید قدیمی‌ترین ساختمان منطقه 18 را متعلق به سازمان بهزیستی دانست که در‌ سال 1340 ساخته شده است.
معدن شن و ماسه محلی بود که تهرانگردان پیش از این نیز بازدیدی از آن داشتند و این‌بار برای پیگیری بازدید گذشته، به آنجا رفتند. عضو شورای شهر تهران با تشکر از اهالی رسانه که با جدیت به آن پرداختند و باعث شدند که از برداشت بیش از حد در آن معدن جلوگیری شود، اضافه کرد: از برداشت بی‌رویه شن و ماسه جلوگیری شده است؛ اما ظرفیت 150 متری که عمق پیدا کرده است، ظرفیت جدیدی شده و گروه مهندسین مشاور طرحی را پیش‌بینی کرد‌ه‌اند که قرار است مقاوم‌سازی دیوارهای آن انجام شود.
او با تقدیر از مرتضی تورک، معاون دادستان تهران عنوان کرد: فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری در منطقه برای مسیر سبزی که پیش‌بینی کرده‌اند، فراهم شده است.
مسجدجامعی در این بازدید به ایستگاه خدمات شهری این منطقه رفت و پس از بازدید از این مکان گفت: زمانی که اینجا ساخته شده بود، خانه‌های مسکونی وجود نداشت اما الان به دلیل سامان یافتن خانه‌های مسکونی درخواست همسایگان این است که این فضا به محلی دیگر حتی در خود منطقه که فاصله بیشتری از خانه‌های مسکونی داشته باشد، انتقال
پیدا کند.
او پس از زیارت امامزاده زید به موزه شهدای این منطقه رفت. عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که این موزه، نخستين موزه شهدای منطقه‌ای است،‌ اضافه کرد: بخش عمده‌ای از موزه به حسینیه اختصاص پیدا کرده است که ترجیح ما این بود کارکرد موزه‌ای در آن تقویت شود.
او با بیان این‌که قدم خوبی برداشته شده و می‌تواند از این بهتر باشد، اضافه کرد: با مشاوران هنری موزه نیز برای نگاه منطقه‌ای به موزه شهدا صحبت شد. ما موزه شهدا داریم اما موزه منطقه‌ای بحث جدیدی است و تبلیغ می‌خواهد که برای این کار هم نیاز به مذاکرات بیشتری بود.
عضو شورای شهر تهران سپس به تنها گاوداری داخل شهری در این منطقه رفت که بیش از یک‌هزار رأس گاو در آن نگهداری می‌شد. مسجد جامعی پس از بازدید از بخش‌های مختلف این گاوداری، گفت: اینجا بیش از 50‌سال سابقه دارد و ساختار آن هم کم‌کم توسعه پیدا کرده و فضای گسترده‌ای دارد.
در ادامه مسجدجامعی به منزل کارگران گاوداری سرکشی کرد و از یکی از کودکان کارگر قول گرفت تا درس بخواند و این کودک نیز به او قول داد که وقتی به سن مدرسه رسید به مدرسه رفته و خوب درس بخواند.
مسجدجامعی همچنین به بخشی از منطقه رفت که ریل‌های آن به زیر زمین انتقال داده شده بودند و فضای روی آن هنوز ساماندهی نشده بود. او در این بازدید بیان کرد: چند وقت پیش گزارشی از دختر بچه‌ای به دست ما رسید که هنگام بازگشت از مدرسه،‌ ربوده شده و جسد آن در انتهای ریل راه‌آهن تهران- تبریز پیدا شده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این حادثه تلخ نشان می‌دهد با وجود زیر‌زمینی شدن ریل راه‌آهن، به دلیل عدم ساماندهی روی این ریل‌ها، هنوز مخاطراتی مردم محل را تهدید می‌کند. از این رو سعی داریم تفاهمنامه این ساماندهی هرچه سریع‌تر انجام شود.
او با بیان این‌که در‌ سال 92 جلسه‌ای با 5 تن از اعضای شورای شهر به مسئولیت کمیسیون عمران و چند تن از طرف راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و تفاهمنامه‌ای در آن‌ سال منعقد شد، تأکید کرد: ازجمله این تفاهم‌ها این بود که به شهرداری‌های مناطق 17 و 18 گفته شد که طرح‌های آماده‌سازی این فضای آزاد شده بر اثر زیرزمینی شدن ریل‌ها را ارایه دهند.
مسجدجامعی همچنین تأکید کرد: از نظر شهری مخالفیم که این فضا طرح کاربری‌-تجاری پیدا کند؛ چون در دولت قبل طرحی که برای اینجا در نظر گرفته شده بود، فضای تجاری بود؛ به همین دلیل ساخت پر هزینه‌ای داشت. زیرساخت‌هایی که برای فضای تجاری انجام شده زیاد و پر هزینه بود.
اما یکی از بخش‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفت،‌ بخش تفکیک ضایعات واقع در تقی‌آباد بود. تقی‌آباد محلی برای جمع شدن ضایعات تهران است که گفته می‌شود روزانه بیش از 300 تن، زباله به آنجا می‌رود. عضو شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید گفت: تفکیک زباله تقی‌آباد یکی از مناطق پرحاشیه و گزارش مهمی است.
او با اشاره به این‌که مصوبه‌ای داریم که در کهریزک، مرکزی برای این تفکیک ایجاد شود، ادامه داد: تقی‌آباد باید جمع شود چون منشأ خیلی از آلودگی‌ها است؛ یعنی هرچند این مواد از هم تفکیک می‌شود اما به‌هرحال به چرخه تولید بازمی‌گردد و غیر بهداشتی است.
مسجدجامعی با تأکید بر این‌که اینها همان چرخی‌هایی هستند که در سطح شهر مشاهده می‌شوند و اینجا مشاهده می‌کنیم که چه ساختار و سازمانی دارند، خاطرنشان کرد: قدم اول جمع‌آوری این محل است که دو بخش دارد؛ بخشی که ساختار و سابقه‌ای دارد و بخشی است که اینها را هم ندارد.
او در پایان گفت: اینجا طرح مطالعاتی جامعی می‌خواهد که فعالیت جایگزینی تعریف شود اما شبکه اینجا هم مهم است. حدود بیش از 300 خانوار درگیر این کار بوده و به صورت محسوس و نامحسوس مدیریت این کار را برعهده دارند.
عضو شورای شهر تهران همچنین بازدیدی از حریم منطقه و روستاهای شمس‌آباد، گلدسته و فیروزبهرام داشت و از نزدیک با مسائل و مشکلات این روستاها آشنا شد. بازدید از کوره‌پز خانه‌های فعال شمس‌آباد و کانال آب کشاورزی شمس‌آباد که به محل شنای جوانان روستاها و نواحی اطراف تبدیل شده است، از دیگر برنامه‌های مسجدجامعی در منطقه 18 بود.

نظر شما